Anabelle Startet 9.Februar.2004 Del på Facebook Startet 9.Februar.2004 Jeg har en gammel Yanmar 2QM-15 - dieselmotor fra 1980. Som vanlig på den tiden er disse motorene bare utstyrt med summer og lamper som varsler dersom noe er galt med oljetrykk, eller lading. Jeg kunne tenkt meg å satt inn noen instrumenter som viser faktiske verdier til enhver tid. Det som hadde vært mest interessant er vel: oljetrykk og temp Vanntemperatur Ladespenning Er det noen her på forumet som har erfaring med dette? Lurer litt på hvor det evt. er mest hensiktsmessig å montere sensorene osv. Type givere og instrumenter er jeg også litt usikker på. Ønsker innspill rundt dette temaet. Anabelle Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
Lotus Svart 10.Februar.2004 Del på Facebook Svart 10.Februar.2004 Det letteste først. Ladespenning får du ved å kjøpe et passende voltmeter og koble til pluss og minus. Vanntemperatur trenger en temperaturgiver montert et passende sted. Et passende sted har du antagelig allerede. Det sitter gjerne en blindplugg et sted i sløyfa som skrus ut og erstattes med en temperaturgiver. Giveren kan være hva som helst så lenge den passer i hullet til blindpluggen og så lenge du har instrumentet som passer til. Maritim f.eks. fikser det. For oljetemperatur er det ikke sikkert det finnes en slik blindplugg. For oljetrykk har du nå bare en giver som varsler ved for lavt trykk. Jeg har 2 stk på min motor. En som går til oljetrykkslampa og en som går til et oljetrykksinstrument. Tydeligvis kan ikke en giver gjøre begge oppgaver. Hvordan det er på din motor og om det i det hele tatt er et eget uttak for oljetrykksinstrument, aner jeg ikke. Yanmar Norge kan sikkert fortelle deg det. Det var kanskje til litt hjelp? Når ingen andre svarer er det bedre med litt synsing enn ingen ting Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Anabelle Svart 10.Februar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2004 Yanmar Norge kan sikkert fortelle deg det. Det var kanskje til litt hjelp? Når ingen andre svarer er det bedre med litt synsing enn ingen ting Lotus Jepp, setter pris på all synsing vet du Yanmar-importøren er noe av det treigeste jeg har vært borti. Sendte en mail til dem i høst, og de brukte 3 uker på å svare. Har fortsatt ubesvarte mailer liggende hos dem :nono: Gidder ikke å mase, det finnes nok av leverandører..... Ja jeg vet jo hvilke instrumenter jeg trenger, men jeg tenkte mer på hvor det lønner seg å plassere diverse givere. Tydligvis ikke så lett å få noe svar på dette. Regner med at f.eks en oljetrykkssensor ikke kan stå hvor som helst i motoren for å gi rett oljetrykk. En temperaturføler bør jo også stå i en viss avstand fra eksosmanifolden. Anabelle Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
Ingar Svart 10.Februar.2004 Del på Facebook Svart 10.Februar.2004 Regner med at f.eks en oljetrykkssensor ikke kan stå hvor som helst i motoren for å gi rett oljetrykk. Hvis mulig så forsøk å finne et uttak etter olje-filteret, da får du en god indikasjon på tilstanden på dette.Finnes det ikke noe ekstra uttak må du benytte et T-rør på den posisjon du har bryteren i dag, sannsynligvis 1/8tomme. Det finnes kombi-givere med både bryter og måler-uttak, men de er normalt mye dyrere enn to separate. Oljetemp måles best i bunnpanna. Bor et hull i olje-tappe pluggen og gjeng opp med 1/8. Hvis du bruker denne ved oljeskift (ikke pumpe) skrur du fast en kabelsko på giveren slik at ledingen kan fjernes når du skal skifte olje. Vanntemp er vanligvis enklere, et eller annet sted på topplokket finnes det antagelig en plugg du kan bruke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.