Jump to content

BEP skillerele og baugpropell


Zach

Recommended Posts

Jeg har koblet baugpropellen til startbatteriet. Bruker BEP voltsensitivt skillerele (100 A). Dynamoen kan yte maks, 100 A.

 

Når motoren går og spenningen på startbatteriet når et visst nivå, vil releet koble inn forbruksbatteriene - og ladingen går i parallell. Når baugpropellen kjøres i denne tilstanden, vil forbruksbatteriet tappes gjennom BEP-releet som kanskje kan ta skade hvis stømmen blir "stor nok". Baupropellen trekker ca 200 A eller så (Sleipner SP40). Eller vil spenningen på startbatteriet falle til 12,8 volt slik at releet kobler ut? I så fall ikke noe problem. (Skal i disse dager installere nytt startbatteri Sønnak Maxxima på 900 CCA (v/0 grader)).

 

Noen som har synspunkter på dette?

 

Problemet kan løses med å installerer BEP rele på 300 amp. Men jeg har en shunt som takler 100 amp (for batteriovervåking) montert på minus til forbruk. Denne shunten vil også kunne få det tøft hvis BEP-releet (uansett størrelse) ikke kobler ut når baugpropellen kjøres, jf. ovenfor.

 

En "sikker" løsning på dette kan ordnes med å installerer diodeskiller mellom batteriene, men selvfølgelig greiest å slippe endre for mye på opplegget.

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post

Jeg ville byttet til 300A utgaven. Evt byttet den dagen den ryker, men bakdelen er at en ikke vet om/når. Når det gjelder shunten, spørs det hva du bruker den til. Jeg hadde den til et Ampere meter, og satt den i minusen til dynamoen, for å se ladestrøm. Vet ikke ,men innbiller meg de er rimelig robuste for kortvarige peaker, mendet får du vel svar på av andre her. :smiley:

Link to post
Jeg vil tro at dette bare innebærer at BEP'en vil kople ut forbruksbanken når du kjører thrusteren!

Jeg vet ikke hva BEP`en din gjør.

Men relèet jeg hadde på bussen (sense på startbatteri +) ha slått av først etter mange sekunder med en tydelig "klikk".

Altså i hvert fall ikke før startbatteriet kom under 13,6 Volt.

 

Og det betyr at den fortsatt er lokket når motoren står en stund allerede,

som betyr at det går full strøm via relèet så sant senseledningen kjenner mer enn 13,6V på primærsiden.

 

Men hvis den da kopler ut på lavere enn 13,6V mens vinsjen/thrusteren går, da er strømen i full fart allerede.

Og dette liker releer (eller si bedre relekontakter) helt sikkert ikke særlig.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Ved å bytte til et manuelt rele med større kapasitet som styres av ladingen din (via ladelampen f. eks slik Ingar tidligere har forklart i ulike tråder), vil også dette kunne enkelt kobles slik at det deopererer når baugen startes.

Like god løsning som større BEP rele, billigere og krever ikke bytte av shunt. Gjør dessuten at eventuelle spennings-fall som kan komme av start av en stor forbruker som baugpropellen er blir isolert fra borbruksbanken og dermed ikke genererer variasjoner i spenning for spenningssensitive komponenter som plottere og LCD skjermer.

Oso

Link to post
Men relèet jeg hadde på bussen (sense på startbatteri +) ha slått av først etter mange sekunder med en tydelig "klikk".

Altså i hvert fall ikke før startbatteriet kom under 13,6 Volt.

 

BEP'en skal ikke kople ut før starbatteriet er nede på 12,8 volt, og det kan jo ta en tid etter stopp ja! Hvor mye strøm som passerer releet "bakveis" ved en spenningsforskjell på opptil 1,6 volt kjenner jeg ikke til, kan dette virkelig bli over 100A? Man må jo også huske at dette skjer samtidig med at laderen lader direkte på startbatteriet, så spørsmålet er vel hvor mye startbatteriet klarer å ta til seg i tillegg til dette. Men som sagt, dette kan nok du mer om enn meg!

 

Ellers så stemmer det jo at strømmen går begge veier gjennom BEP releet. Jeg har lader tilkoplet kun på forbruksbatteriet, men har oppdaget at hvis jeg kopler til landstrøm før motoren stanses så forblir batteriene sammenkoplet og begge banker lades....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
BEP'en skal ikke kople ut før starbatteriet er nede på 12,8 volt, og det kan jo ta en tid etter stopp ja! Hvor mye strøm som passerer releet "bakveis" ved en spenningsforskjell på opptil 1,6 volt kjenner jeg ikke til, kan dette virkelig bli over 100A?

Det har du rett i, men dette er meget teoretisk nå fordi vi mangler jo batteristørrelsene og forbruk som faktor.

Problemet oppstår vel hovedsakelig når det finnes en stor forskjell.

Men en slik forskjell kan går temmelig rask hvis man forestiller seg dårlige forhold.

Bortsett av komplett ladete batterier etter landstrømlading kunne man jo også antar ladeforholdet etter en helg på en øy.

I så fall finnes det ikke noe utjevning.

 

Men hvis nå f.eks. baugthrusteren og vinsj ligger på en forbruksbenk med 300Ah, som er tømt med 40%,

og vi tenker oss en startbatteri med 115Ah pluss dynamolading og stabile kabler,

da går det riktig strøm over releet.

Det kan lett være mer enn 100A i så fall.

 

Det går også omvent hvis man tenker seg vinsj og thrusteren som suger på en batteri med 115Ah,

det eieren ikke ha passet på kaltstartstrømmen ved kjøp.

Ofte blir det kjøpt billigbatterier som kan bare levere noe mellom 200 og 300A,

fordi den skal jo "bare starte og utstyret brukes bare når motoren går".

(Forresten ...lykke til med 8 til 10mm²-standardtilkoblingen mellom dynamo og starteren som

ikke klarer å lede slik strøm som dynamoen skulle levere i så fall).

Er en slik batteri ikke o.k. da blir det mye mindre strøm som står til rådighet.

Husk at strøm er ikke spenning og forbrukere suger uansett.

Hvis vinsj/thrustermotorene ikke får nok strøm fra startbatteriet, da suger de fra forbruket.

Det blir tatt den strømmen som kommer raskest og enklest, altså det det finnes minst motstand.

Hvis da en rele ikke bryter kjappt nok, og jeg vet om ikke noe rele som klarer det med lyshastighet,

da går alt over releet som kablene og kontakter bare klarer før releet åpner pga. spenningstap.

 

Og folk som ikke har 100%-lading (stikkord ladesluttspenning) har enda dårlige kort uansett.

Da er batteriene aldri full ladet (stikkord minus 0,2V av 14,4V = 20% mindre batterikapasitet),

og faren for at det blir stor utjevningsstrøm er enda større.

 

Ja ja, dette tema slutter aldri. :lol:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Ved å bytte til et manuelt rele med større kapasitet som styres av ladingen din (via ladelampen f. eks slik Ingar tidligere har forklart i ulike tråder), vil også dette kunne enkelt kobles slik at det deopererer når baugen startes.

Like god løsning som større BEP rele, billigere og krever ikke bytte av shunt. Gjør dessuten at eventuelle spennings-fall som kan komme av start av en stor forbruker som baugpropellen er blir isolert fra borbruksbanken og dermed ikke genererer variasjoner i spenning for spenningssensitive komponenter som plottere og LCD skjermer.

Har faktisk "studert" Ingars forslag, men det var etter at jeg kjøpte BEP. Mulig jeg likevel bare fjerner BEP og bruker manuelt rele som du skriver. Jeg har midlertid mest lyst til at rele mv. går auto. Har du et forslag til kobling?

 

(Renoverte elektrisk opplegg i fjor. Kjøpte først skillediode med innebygget diode for kompensasjon for spenningsfallet. Fikk ikke løsnet regulatoren på (ny) dynamo for å ordne med spenningfallet. Skruene satt så godt fast at jeg var redd for å ødelegge. Det er jo nok at skrujernet glipper en gang for å ødelegge kryssporet i skruen. Så da returnerte jeg skilledioden og kjøpte BEP. Synd fordi jeg mener at skillediode i mitt opplegg ville vært er en meget bra og sikker løsning).

 

Ellers, takk for svarene!

Link to post
Fikk ikke løsnet regulatoren på (ny) dynamo for å ordne med spenningfallet. Skruene satt så godt fast at jeg var redd for å ødelegge. Det er jo nok at skrujernet glipper en gang for å ødelegge kryssporet i skruen.

:confused: Hadde det ikke vært bedre med å levere dynamoen tilbake?

Hvis du en gang får det travelt med akkurat kullbørstene eller regulatoren da har du det samme problem igjen.

Omvent har du allerede nå problemet med å ordne fornuftig lading, som kunne jo være enkelt.

Gjør du det ikke da får du neste problem med å bytte batteriene regelmessig.

Hva er bedre, å løsne skruen på en måte, eller å ha det travelt med alt annet?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Når motoren går og spenningen på startbatteriet når et visst nivå, vil releet koble inn forbruksbatteriene - og ladingen går i parallell. Når baugpropellen kjøres i denne tilstanden, vil forbruksbatteriet tappes gjennom BEP-releet som kanskje kan ta skade hvis stømmen blir "stor nok". Baupropellen trekker ca 200 A eller så (Sleipner SP40). Eller vil spenningen på startbatteriet falle til 12,8 volt slik at releet kobler ut? I så fall ikke noe problem. (Skal i disse dager installere nytt startbatteri Sønnak Maxxima på 900 CCA (v/0 grader)).

Når man tenker på hva spenningen på batteriene kan være når man kjører baugpropellen, ville det det vert nyttig å måle strøm (tangamperemeter) og spenning på batteriene når den kjøres. Det er nok størrelsen på batteribanken som avgjør om spenningen faller så mye at bep-releet vil falle ut. Selv om releet tåler en belastning på 100 A, vil det være mer skadelig for releet å bryte en strøm som er langt under 100 A. Det beste vil være å ha en bryter som man kan koble sammen batteriene med, da vil man ikke resikere at strømmen fra det ene batteriet blir brutt under belastning fra baugpropellen.

 

Strømmen som startmotoren trekker ble målt i min båt når alle batteriene var koblet sammen med manuell bryter. Strømmen var ca 300 A og spenningen falt til under 11 V. Det var tre batterier som da var innkoblet og strømmen som hvert batteri leverte var i forhold til størrelsen (Ah) på hvert enkelt batteri. Alle batteriene var oppladet på forhånd.

Link to post
BEP 300A utgaven har mulighet for tilkobling av pulsbryter, som ved betjening holder releet i ti minutter. Ved å koble denne til start av baugpropell og vinsj, skulle problemet være løst med slikt rele hvertfall.

Denne utgaven har jeg ikke sett før. Da er vel de fleste ønsker innfridd og man er da sikret mot uønsket ut- innkobling av releet. Regner med at holdetiden på ti min går an å reaktivere om man skulle ha et slikt behov. Da har man vel også fått opp dreggen.

:seeya:

Link to post
BEP 300A utgaven har mulighet for tilkobling av pulsbryter, som ved betjening holder releet i ti minutter. Ved å koble denne til start av baugpropell og vinsj, skulle problemet være løst med slikt rele hvertfall.

Vet ikke om jeg skjønner hva du mener. Jeg vil gjerne at BEP-releet ikke er lukket når baugprobellen kjøres, men da er det koblet som skillerele mellom to batterier, start og forbruk. Du mener kanskje at releet kan brukes som en hovedbryter mellom startbatteri og baugpropell? Det er mulig, men i så fall er jeg jo like langt. Jeg har imidleretid en manuell hovedbryter i denne kretsen.

Link to post

Litt tankespinn: Hva med å kople et lite lysrele på tilførselen til thrusteren, som bryter minustilførselen (styrestrømmen) til BEP releet? Da ville jo dette kople ut BEP releet med en gang thrusteren startes, og det vil heller ikke kople til forbruksbanken igjen før startbatteriet er over 13, 7 volt. Dette burde vel kunne fungere?? :confused:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Det jeg mente, er at om du aktiverer denne tidsfunksjonen på ti minutter når du begynner å kjøre baugpropell, vil du ha en stor bank å ta av i tillegg til tilført lading, og du vil ha maksimal kraft å mate baugpropellen med, uten at noen relekontakter tar skade av inn/ut kobling.

Hvorfor vil du skille bankene når baugpropellen kjøres? :smiley:

Link to post

Vi har en båt med to motorer. Motorene har separate startbatterier. I tillegg er det på manøvreringsplassen en trykkbryter som ved aktivering (må presses inn og holdes inne) gir impuls til rele som kobler sammen de to startbatteribankene. Jeg har utelukkende benyttet denne trykkbryteren to ganger. Det har vært etter at jeg har fått ferskvann på den ene dieseltanken og har vært nødt til å bruke startmotoren på den ene motoren over litt lengre tid for å få frem ren diesel. Jeg skal se om jeg finner bilde av dette fjernstyrte releet. Poenget mitt er at det kan være greit å ha mulighet for å sammenkoble flere batteribanker dersom man bruker elektriske skillereleer.

Link to post

Fant etterhvert noen bilder av releer å båten. Det er kanskje ikke så lett å se, men bildet viser 5 releer. Alle er produsert av Soederep Ecans. Releet til venste med blått magebelte er for pluss 12 volt på forbrukssiden, det neste til høyre uten magebelte er minus 12 volt for hele 12 volt anlegget ombord, de to neste som ligger utenpå hverandre med hhv grønt og brunt magebelte er pluss 12 volt til SB og BB motor, under dette dobbeltreleet, litt til høyre er ett rele som kobler sammen de to startbatteribankene med en trykkbryter. Den blå boksen til høyre i bildet er skilledioden type SURE POWER Industries modell 3203, med spesifikasjon se: http://www.surepower.com/pdf/isolator1.pdf

 

rele.jpg

 

Her er ett nærbilde av ett av releene.

 

hovedrele.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...