Jump to content

Historien om en helt unormal seilbåt-eier?


Miss Amalie

Recommended Posts

:wflag: Super beretning, og jeg tror de aller fleste kjenner seg igjen uansett type båt. Det med merker på båt, duppedingser etc. er fort noe som er en besettelse i kjøpsøyeblikket og i løpet av den lange vinteren. Men, om sommern ute i båt er merkehysteriet glemt og båtgleden og kosen tar over :wink:

 

Men, både kapteinen, Admiralen og matroser liker seg best når hun føler seg trygg og ting fungerer da... Har ingen erfaring med din båttype, men små uheldige detaljer som påpekes i tester kan fort bli svært viktige og gi negative stemning ombord (kondens, motorstøy, tid til havn i drittvær, batterikapasitet, lukt, etc...)

 

 

Hei!

Jeg er veldig enig med deg, og tester leser jeg! :yesnod:

 

Og hjemmesiden avslører sikkert en nokså lidenskapelig holdning til kofort, løsninger og det å "være båtmann"? :sailing:

 

Men, jeg må nok si jeg har mer lyst til å prise gledene enn å skulle dra med meg "andres negative utsagn" om "MITT MERKE" som en slags jeg-har-ikke-mindreverds-komplekser -for-båtvalget-mitt-forsvar.

Stygglang forklaring :yesnod:

 

"Nå sier jeg noe positivt om mitt merke, så velkommen til å ta meg alle dere slemme!" :boxing::cheers:

 

Det er mitt eget ordvalg som bestemmer hvordan gleden og stoltheten over hvilke flotte muligheter vi har til å nyte livet i Norden, kommer fram. Ikke sant? :wflag:

Dette var bare mitt lille bidrag til å glemme sårheta, og ta fatt på gledene vi venter på! :cheers:

Link to post
Share on other sites

Amalie 36 - det er nok flere enn dere som har hatt en slitsom ferd fra Vinga til Sæby. Tilbaketuren - var den like "spennende"?

 

:yesnod: Joa, skulle nok likt å høre det, hva?

 

Den kan komme siden, men et stikkord er en gammel svenske som syntes at alt mindre enn 50 meter dreggetau ute, er for lite.... :flag_sw:

Den hadde'n for sikkerhets skyld lagt på skrå bak meg og nabo'n, inne i bassenget på Læsø.....

 

Ikke lett å få øye på når vi skal bakke ut klokka fem om morra'n...... :sailing: kommer siden...

Link to post
Share on other sites

Sitat: (Ben Sin @ 22.11.07 20:18)

Hadde vært digg med en tråd full av båtgleder, og fri for båtmerker.

 

Ja, supert vi vil ha mer av seilopplevelser og turberetninger. Selv har jeg vært aktiv i dikusjoner ang merker, men det er nå en interessant del av båtlivet slik jeg ser det og betyr ikke at vi ikke er like happy når vi er på tur som dere som ikke er opptatt av båter. Vel, når båten er i havn skal det komme rapporter fra meg også, jeg har til og med planer om vinterseilas siden båten ligger på vestlandet så det kan jo være interessant for dem som bor østpå og kanskje ikke har anledning...??

 

Bilder er viktig i slike beretninger...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ja, supert vi vil ha mer av seilopplevelser og turberetninger. Selv har jeg vært aktiv i dikusjoner ang merker, men det er nå en interessant del av båtlivet slik jeg ser det og betyr ikke at vi ikke er like happy når vi er på tur som dere som ikke er opptatt av båter. Vel, når båten er i havn skal det komme rapporter fra meg også, jeg har til og med planer om vinterseilas siden båten ligger på vestlandet så det kan jo være interessant for dem som bor østpå og kanskje ikke har anledning...??

 

Bilder er viktig i slike beretninger...

 

 

Ligger hele året på vannet jeg også, så det blir turer i vinter. :yesnod: Så vi får dele noen bilder!

Ha en flott vintersesong. :sailing:

Link to post
Share on other sites

100_9227_1.JPG

 

 

Midt i Kattegat, mens laknene hviler ut i stanga! :sailing:

Kan man tenke seg noe bedre?

 

 

....eller en "kose-kryss" i lettvær? Fullstendig uten polar-diagrammer :yesnod:

 

100_9867.JPG

 

Og de absolutt fineste stundene, er når jeg rusler rundt på brygga på Læsø kloken halv seks. Ser på soloppgangen og venter på rekebåten.... :smiley::flag_da: Da er livet herlig!

 

100_9098_1.JPG

Link to post
Share on other sites

Vinterbilder har man selvsagt...

16. januar 2007 Langesundsfjorden

2007_0114Image0007.JPG

17. januar 2007, hjemmehvan og stabil vind over 40 knop, utriggerne bøde av ved drøye 50 knop på tvers

2007_0114Image0024.JPG

1. eller 2. påskedag etter hjemkomst fra påskeferien på Koster

2007_0408Image0025.JPG

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Deilige vinterbilder, heftig bilder fra båtplassen din forresten, må si jeg syns det så ut som den lå utsatt til. Imponert dersom du har klart å bakke inn båten i den vinden...

 

Ha en flott vintersesong

 

Det blir først neste vinter siden jeg først får båten i april/mai 2008... I mellomtiden får jeg kose meg med bildene deres... Tok opp Ynglingen jeg har sammen med naboen for et par uker siden og etter det har vi selvsagt hatt masse fine kvelder, men, men...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Mens vi ventær på vinter'n og det som måtte komme, så sjekker jeg utstyret :yesnod:

 

Sist det kom litt for mye av døm kalde, så ordnet nabobåten denne. Virka helt supert, men i år blir det "propell".

Så har jeg en slik i reserve :blush::smiley:

 

DSC00046.JPG

 

 

 

Men så er det slett ikke så lenge til sommer'n :cheers:

Kjærringa mente jeg børte illustrert det innlegget litt bedre, og da ble jæ i tvil igjen. Nå blir vi vel stempla og vurdert som unormale likevel? :discuss:

 

Men pytt au, hvorfor væra sjælhøytidlig når detta er alt vi lengter etter hele mørketia?

 

 

Jeg påstår fremdeles at det er helt unormalt å være midt ute i havet uten laken i stanga :sailing:

Perfekt for den grønne? Trur kjølevannet fra den er mer i bevegelse enn hele Kategat til sammen :nonod:

 

s5020978.jpg

 

 

Etterhvert ble jæ rett og slett usikker på hva for tekstiler som var mest unødvendige, gett....

laken i stanga, eller stanga uten laken ?

Denna kroppen har ikke fått for mye sol i sommer nei :cool: så vi får ta med oss all den uhøytidelige moroa og kosen vi kan i 2 knop! :sailing:

 

s5021017.jpg

 

 

Resultatet lar ikke vente på seg når sola får gjort sitt :cryin: , men hva er vel bedre enn å trøste seg med den luksusen vi kan shoppe 20 meter fra båten i Skagen? :flag_da:

Ikke gidder jeg og brutter'n å sitte på ei fullstappa brygge, når vi kan ha det som grever (sjøulker i høy potens) i egen båt :yesnod: (les: sol-flyktningær) :sweat:

 

 

s5021014.jpg

 

 

Høy kosefaktor, æ'kke det noe vi lager sjæl a?

 

Gledelig helg!

Link to post
Share on other sites

Takk for flotte skildringer Amalie 36. Herlig lesning når kuldegradene hoper seg opp utenfor og dagslyset kun viser seg i beste arbeidstid....

 

Har selv hatt fantastiske opplevelser på sjøen. Også i svært enkelt utrustede fartøy. Et bilde som stadig gir meg glede langt gjennom ryggmargen er dette fra en av våre første ferier i båt. Da hadde vi en Fjord fra 1971. Bedre blir det liksom ikke. 30 knop på flatt vann på vei mot dengang ukjente farvann. (forøvrig den eneste dagen i løpet av 14 dager været var slik :lol: )

 

img_1176.jpg

 

Ikke noe å si på glansen i 30 år gammel gelcoat. Etterhvert har plassen blitt større og komforten bedre, men følelsen den samme.

 

Ben Sin

Redigert av Ben Sin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes det var en god ide å ha en tråd hvor vi kan minne hverandre om sesongen, på hyggelige uformelle bilder om ferieplassene og båtene våre! :smiley:

 

Kanskje også moderator kunne finne en mer passende tittel? Får ikke redigert.

 

Forslag: Gode båtminner og ferieminner for "unormale" seilbåteiere! :cheers:

 

 

Bildet er fra Koster, Brevik i bakgrunnen!

bursdag_farmor_65_aar__kostertur_juni_2007_029.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...