Jump to content

stifteløs tenning vp

Draco24styling

Recommended Posts

Her er ett sted du kan begynne: Stiftløs tjeneste på Ebay.

Alternativ nr.2 blir å oppsøke et bilopphuggeri for å få tak i en fordeler til Volvo B21/23 med elektronisk tenning for så å bygge om fordeleren. Man må huske på at marinefordeleren er utstyr med sentrifugalvekter på justering av tenning etter turtall. På bil er det vakuum som styrer justering av tenning. Når man bygger om denne fordeleren må man huske å få med slutttrinnet og ledningsnettet samt riktig coil. Det er forskjell på coil til elektronink tenning og stifttenning.

Jeg har selv en VP/AQ145 motor jeg vurderer å bygge om til elektronisk tenning.

Har sjekket litt og vurderer å kjøpe et Ignitor ombygnings kit fra Pertronix. (www.pertronix.com)

Fordelen med denne er at den kan brukes mot høyeffekt coiler som f.eks Flame-Thrower fra samme leverandør.

Denne coilen har 1,5 ohm's motstand og leverer 40.000 volt til tennpluggen. :yesnod:

Fikk aldri kjøpt en selv. Men med et slikt sett og eventuellt en ny fin dobbelportet Weber til ca 4000 inkl. innsug, så er iallefall MB20 en utrolig lettstartet, veldig driftsikker og faktisk ganske økonomisk motor.

Håper det er noen med erfaringsom kommer på banen :yesnod:

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Motoren min funker greit egentlig. Ovehalte denne og forgassere i fjor, men må la den gå et par min på 2000 rpm ved kaldstart siden forgasserene ikke har choke.

Forbruket ligger på ca 20l prt ved 27kn

Lurer litt på om den vil være merkbart bedre med stifteløs tenning?

Norske båter er best!

• 4 months later...

Jeg har nå fått i hus ombyggingskittet fra Ingnitor og den nye 40.000 volt epoxy coilen jeg nevnte lenger opp i denne tråden.

Prisen med mva, toll og frakt var på under 1000,- NOK.

Bestillte delene fra http://www.carshopinc.com/

Det var veldig rask levering.

Bestillte på torsdag morgen og hadde pakkelappen i postkassa fredag uken etter. :smiley:

Jeg mener dette sammen med tennplugger med flere gnistgap burde utgjøre en merkbar forbedring på min VP AQ145A.