Jump to content

Et spørsmål om vendebryter på strøm..

vikers

Recommended Posts

Ser av mange tråder at disse vendebrytere stadig blir anbefalt å skiftes til automatiske releer, men er det så galt med vendebryter?

Jeg skal igang fra våren av med 2 banker og vil da legge opp et system med vendebryter.

Lading inn fra dynamo til bryter...og under start/gange vil bryter stå på "both"....skrur over til "2 (forbruk)" ved landligge, og tilbake til "both" under start/gange.

Vil ikke dette gjøre at jeg enkelt vil lade opp begge banker, og samtidig ha god sikkerhet for startkapasitet?

Er min enkle tankegang feil her, eller kan det gjøres såpass enkelt? Her vil det jo også være enkelt å utvide forbuksbank, eller?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Er min enkle tankegang feil her, eller kan det gjøres såpass enkelt? Her vil det jo også være enkelt å utvide forbuksbank, eller?

Nei

Ja

Ja

Enkleste og beste løsning,dersom du ikke er av den glemske sorten.

Sørg bare for sette inn en kvalitetbryter. Det er mye ræl på markedet.

Hva som er enklest kommer an på øyet som ser. Mange vil finne det enklere med et automatisk system, enn et som ar basert på at man må huske på å betjene en bryter på korrekt måte før og etter hver tur.

Hadde det vært vesentlig dyrere, og mer komplisert, å installere et automatisk system kunne dette vært et argument. Men slik er det ikke.

Nettopp.

Derfor sa jeg også dersom du ikke er av den glemske sorten.

Men dette har vi diskutert om og om igjen i mange år her på BP...

Jeg gidder ikke en gang til, folk får gjør som de vil.

Men løsningen fungerer suverent den, dersom man har hue med seg.

For meg er det uaktuellt med noen annen løsning. Ingen skillediode eller rele' kommer ombord hos meg. :smash:

Hei vikers.

Det systemet du foreslår er det teknisk enkleste, det mest vanlige og det mest driftsikre systemet som finnes. Eneste ulempe er at det er et manuelt system, som de andre nevner, med fare for tom batteribank om du skulle glemme deg. Men som jeg og andre har hevdet i mange tråder her, vi vil ha det automatisk enten med skillerele eller dioder (kanskje er vi glemske). Alternativ vender er to adskilte brytere, men om du da slår av begge bryterne mens motoren går kan dynamoen ryke.

Edited by JRK (see edit history)

Hei

Jeg bruker også en slik "1 -2 - av - both" bryter, og har bestandig hatt fokus på at hovedbryter for all strøm skal være avslått når jeg forlater båten.

Har altså et såkalt "startbatteri" på posisjon "1" som jeg meget sjelden bruker, og så har jeg en stor forbruksbank på bryterposisjon "2".

Bryteren setter jeg derfor "av" når jeg forlater båten, - og setter den "PÅ" (godt merket som posisjon "2") når jeg kommer ombord.

Den brukes til start og forbruk og det blir ingen ting å huske på i det hele tatt, - og jeg har et topp ekstra batteri ved å sette bryter i posisjon "1" hvis behovet skulle oppstå.

NB!

Overvåker spenningen/ladetilstanden på batteribankene ved direkte påkoblede nøyaktige voltmeter, og så bør det vel også nevnes at jeg vanligvis har en automatisk vedlikeholds lader koblet direkte til hver sin batteribank når jeg ligger i hjemmehavnen, - og med strømbryteren i posisjon "av" selvfølgelig.

Skulle jeg ønske det ved helt spesielle behov, så er det jo bare å sette bryter i "both" og begge blir ladet under gange.

Har så langt ikke funnet noen grunn til å forandre på dette opplegget..........! :wink::sailing:

Edited by Seastar (see edit history)

Dette spørsmålet ser ut til å komme opp med en ukes mellomrom.....

Når jeg renoverte det elektriske anlegget i båten, var et av målene at det skulle være "hands-off".

Det vil si ingen brytere som skulle betjenes.

Og da var løsningen spenningstyrt rele.

All lading, det være seg fra motor eller lader, er koblet til forbruksbatteri. Når det har fått nok, kobles startbatteriet inn.

Anlegget passer seg selv.

Det er brytere i systemet, men det er kun for å ha anledning til å isolere batteriet. Bryterne står alltid på. Jeg vil ha det som hjemme. Når jeg skal høre radio eller slå på lyset, så skal jeg ikke romstere etter vendere eller hovedbrytere først.

God morgen. :smiley:

"1 -2 - av - both" bryter

For min del hadde det vært mer sinnrik med 0-1-2-both, "av" på mitten er ikke særlig heldig.

Har så langt ikke funnet noen grunn til å forandre på dette opplegget..........! :wink::sailing:

Jeg vet om noen grunn og minst en kunde av meg og.

Han hadde en gang noen barn på båten, som lurte om hva man kan gjøre med den store rødfargete dingsen.

Resultatet blir at denne "OFF" på knappen ble til en "...uff" fra kunden min.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Hadde det vært standard med 2 batterier i biler ville det vært helt utenkelig med en slik manuell bryter. Grunnen til at det er så vanlig i båt er at for båteiere, og båtbyggere, flest fortoner det å installere dioder og relér seg som noe avansert. En manuell bryter er enklere.

På ingen måte noe vondt ment, men det er min overbevisning at det er slik det henger sammen. Og det er grunnen til har jeg har brukt endel tid er på BP til å prøve å forklare at det slett ikke er noe vanskelig, eller kostbart, å automatisere prosessen. :smiley:

:wink: :wink: :wink:

A)

Nei, - "av" på midten, Jørg, -er det å få kjøpt også da......., mener jo en helt vanlig standard vendebryter der "av" er klokka 6, "1" er klokka 9, "both" er klokka 12 og på klokka 3 blir det?.... ja riktig det, Jørg, - det må være der han har den kombinerte forbruks-/startbanken sin - og som er merket godt med "PÅ" og ellers bryterens posisjon "2"!

Jeg har jo aldri sett andre varianter/typer blant de anerkjente kvalitetsleverandørene?

:wink: :wink: :wink:

B)

Nei- nei, - Jørg, tror ikke du mener at "skipperen" skal akseptere at barn ombord hverken skal "leke med" hovedbryteren eller annen viktig utrustning om bord. På sjøen er det jo noe som heter sikkerhet - sikkerhet -sikkerhet, - og f.eks. så er hovedbryteren min plassert slik at den først blir tilgjengelig i et rom/skap under førersetet til "skipperen".

Som ansvarlig båtfører må man jo ha en viss oversikt og kontroll........, på de viktigste tingene ombord i hvert fall! :sailing::yesnod::wink:

Som ansvarlig båtfører må man jo ha en viss oversikt og kontroll........, på de viktigste tingene ombord i hvert fall! :sailing::yesnod::wink:

Enig med deg.

Da må jo "vi begge to" bare si i fra til de noen få x-tusen øvrige som ikke ha tenkt på det enda. :smiley:

Men jeg er optimistisk at vi klarer det, en gang. :yesnod:

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Og det er grunnen til har jeg har brukt endel tid er på BP til å prøve å forklare at det slett ikke er noe vanskelig, eller kostbart, å automatisere prosessen. :smiley:

Går jo ikke an å være uenig med deg her, - Ingar, :smiley::wink: - men hva skal en stakkar gjøre da, når den eksisterende rutine aldri gir noen problemer.....!

Men så ønsker jeg da også bevisst å ha den faste rutinen med å slå av alle forbrukere ombord (bortsett fra VHF'en og lensepumpene), enkelt og effektivt bare ved bruk av en hovedbryter.

Da slipper jeg eventuelt en utilsiktet uttapping av batteriene ved at man har det travelt etter endt tur og glemmer å slå av f.eks. kjøleskap, diverse lys o.l.

Samtidig eliminerer jeg også en del andre risikofaktorer, krypstrøm o.l. ved at det ikke blir stående spenning kontinuerlig på strømnettet i en båt uten tilsyn.

Når jeg så skal bruke båten neste gang igjen, - er det bare å vri hovedbryteren til stillingen "PÅ", - dette kan i min båtverden/rutine ikke bli enklere og samtidig praktisk og sikkert.

Men for all del, - hver enkelt må ordne seg slik som det passer best og samtidig, - siden vi tross alt er på sjøen, - helst "forstå" hvordan ting henger sammen ombord i egen skute hvis noe uforutsett skulle inntreffe! :sailing:

Til Jørg:

Sitat: "Men jeg er optimistisk at vi klarer det, en gang."

He - He, :lol: den skapte latter og glede hos meg, Jørg, - vet jo både at du er optimistisk og har god humor.......! :lol::cool:

GOD HELG! (uansett manuelt, automatisk eller noe midt imellom, - det som er aller viktigst er at det er godt med strøm på batteriene til enhver tid!) :sailing::wink:

Du har mange gode poeng Seastar.

Fordelene er fler enn ulempene med et manuellt opplegg synes jeg.

Man slipper problemene med rele'prell som f.eks diskutert i denne tråden.

Man slipper spenningsfall over dioder.

Effekttapet over dioder.

Man kan styre ladingen dit en vil, når man vil.

Og kan da unngå overlading og koking av startbatteriet.

Og det er ikke minst en billig og teknisk enkel og oversiktlig løsning for folk uten el kunnskaper.

Edited by Mix (see edit history)

GOD HELG! (uansett manuelt, automatisk eller noe midt imellom, -

Takk, i lige så Seastar (og til alle andre).

Her blir det "helhalvautomatisk tastaturnedsliting".

Fikk nye prislister & produktblader som må opparbeides.

Interessant interessant, ... men jeg haaaater papirarbeid som f.... :crazy:

Ellers

Jørg