jumbo Startet 23.November.2007 Del på Facebook Startet 23.November.2007 Da kom endelig konvolutten fra sjøfartsdirektoratet som jeg har ventet så lenge på... med Fritidsbåtskippersertifikatet inni.. hopp og sprett og jubel i heimen, men vent litt.. Det var jo bare et papir-ark i et, skal vi si, alternativt egnet format. Ser for meg at dette dokumentet fort blir ødelagt hvis jeg drar det med meg når jeg er ute på fjroden, så jeg tenkte jeg kansje skulle laminere lappen.. Mitt spørsmål er: Hva gjør dere andre med sertifikatet? er det med ombord, eller ligger det kansje i en skuff hjemme? Sitér dette innlegget Link to post
bao Svart 23.November.2007 Del på Facebook Svart 23.November.2007 hei. Har laminert, blir sterkere og tåler fukt. Har det med ombord. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 23.November.2007 Del på Facebook Svart 23.November.2007 Hva gjør dere andre med sertifikatet? er det med ombord, eller ligger det kansje i en skuff hjemme? Spørsmålet om hva man skal ha med av sertifikater og andre papirer har vært diskutert i noen tråder. Du kan ha med sertifikatet, men det er foreløbig ikke påkrevd. Dersom du har VHF må du ha med lisens for denne. Eiere av nyere båter har kanskje med seg kjøpekontrakt og samsvarserklæring. Men dette er ikke påkrevd. Jeg regner med at spørsmålet er knyttet til når båten benyttes i Norge, og da er det ikke så mye som kontrolleres. Det har både i 2006 og 2007 vært noe kontroll av fritidsbåter bl.a. i Oslofjorden, og da har det vært spørsmål om dokumentasjon på eierforholdene til båten. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 23.November.2007 Del på Facebook Svart 23.November.2007 Har laminert alle pappirer som skal være ombord og satt inn i permen til skuta , skulle det dukke opp en kontroll av noe slag så. Nå har jeg bare båtførerbevis , å det er jo lik et bank kort.Men beviser å lisenser osv , står i permen. Fikk foresten beskjed av Syvert , at det var best å ha med orginalen . Men en farge copi , satt opp slik jeg har det bør jo være greit nok.Skulle det være noe spesielt så er det bare å ta med orginalene , men copi er greit på mange måter syntes jeg . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Sydvesten Svart 23.November.2007 Del på Facebook Svart 23.November.2007 Jeg har også laminerte fargekopier av alt sammen i skipspermen..... om det er greit nok vet jeg ikke, men det er i allefall det jeg har ombord....orginalene ligger i heimen og scannet kopi på datoren. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Penny Svart 23.November.2007 Del på Facebook Svart 23.November.2007 Det har både i 2006 og 2007 vært noe kontroll av fritidsbåter bl.a. i Oslofjorden, og da har det vært spørsmål om dokumentasjon på eierforholdene til båten. Kan myndighetene kreve å få se noe dokumentasjon på at jeg er eier av båten? I så fall tror jeg at jeg kan få et problem. Jeg har en konvolutt med kjøpskontrakten hjemme, men ikke så mye mer. Heldigvis er min båt ikke et typisk tyveriobjekt, så jeg håper politiet/andre er fornøyd når de ser at alle hos meg har vest på, ikke er jeg i stand til å bryte noe særlig fartsgrenser heller. Når det gjelder D5L-sertifikatet leste jeg i de tider jeg fikk det (2006?) at direktoratet ikke var helt avvisende til å lage en ny type i bankkortformat, men at de kun hadde mottatt én henvendelse hvor et pappkort var ødelagt av vann, og at ny type kort derfor ikke var noe de prioriterte. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 23.November.2007 Del på Facebook Svart 23.November.2007 Det er endel innlegg om politi og tollere som har inspisert fritidsbåter, se bl.a. denne tråden: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...ontroll++politi Selv har jeg blitt kontrollert 2 ganger, i 2006 og 2007 av tollere i Tyskland. Den første gangen var ganske ubehagelig. Den andre gangen fikk jeg arrest, men etter ca 3/4 time kunne jeg seile videre. Den andre gangen hadde jeg en hel koffert full med dokumenter om båten. Da tollerne så denne og ble tilbudt å gå gjennom alle dokumenter, takket de nei. Jeg ga dem telefonnummer til den norske ambasaden i Kiel. Dette virket bra. Det er åpenbart virksomt å kunne tilby noen telefonnumre ved kontroll. Nå, når endel har båt uten å være registrert i noen registre, kan det kanskje være vanskelig å dokumentere eierforhold. Etter at skipsregisteret NOR i sommer reduserte lengdekravet til 7 meter på båten, synes jeg det er gode argumenter for å registrere båten sin i NOR - særlig om man skal seile ut av Norge. Å kunne vise til NOR registrering virker alltid bra i de situasjonene jeg har vært i. Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 23.November.2007 Del på Facebook Svart 23.November.2007 Jeg har hørt det er en del langturseilere som melder seg inn i svenske kryssarklubben, disse kan etter sigende utstede et båtkort / eierbevis som lettere godtas i fjernere himmelstrøk. Noen som har erfaring med dette? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.