Jump to content

Seilskutemalerier for maritimt interesserte

Gullfisk

Recommended Posts

Ikke bare bare å like skutemalerier vet du, det er jo eksperter som vet bedre.... :rolleyes:

........

– Falsk og monoton

I Aftenbladet fredag karakteriserte Hild Sørby Storm Juliussens kunst som falsk, mekanisk og monoton og sa den var et godt eksempel på det som kalles for kitsch – noe som først og fremst framstår som falsk:

http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article552223.ece

http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article551764.ece

......

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)
Hva synes dere om dette bildet?

Helt klart mere interresant enn Arne Been sine. Om seilskutemalerier er kunst eller ikke er vel nokså uinterresant om man liker dem. Jeg er glad i "ekte" skutemalerier, men bortsett fra et maleri under lokket på min oldefars skipskiste, er jeg ikke innehaver av noen. Selv om bildet av "Gjertrud av SARPSBORG" ikke utgjør "stor malerkunst", og det trolig også var serieprodusert i sin tid, har den noe ekte og vakkert over seg. Sjø og himmel er vel ganske klassisk skutebildeomgivelser å plassere skuta i (muligens serieprodusert før skutemaleren tok i mot bestilling på maleriet...) men hele fargepaletten / fargevalg er sikker. Helt klart et bilde jeg hunne tenkt meg å ha på veggen.

Beens bilder er ikke særlig teknisk gode, hverken i teknikk eller i iakttagelse, etter min mening. Jeg synes skutene er ganske platt gjengitt, synes ikke skrogform eller at seilene faktisk er fyllt av vinden er forsøkt formidlet i det hele tatt. Fargene er i tillegg ganske heslige på de fleste.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...