Jump to content

trinnløs hastighetsregulering av likestrømmotor


Majali

Recommended Posts

Turtallet regulerer du ved å regulere spenningen inn på motoren. Du kan da f.eks. bruke en variabel motstand i serie med motoren. Eventuelt en eller flere faste motstander som du kan koble inn enkeltvis og eller i parallell/serie, men da blir det ikke lengre trinnløs regulering.

 

Det viktige er imidlertid at motstandene er dimensjonert for å brenne av nok effekt. Du må altså ha effektmotstander som tåler den strømmen som går der.

Link to post
Share on other sites

Variak heter vel det som brukes til slike ting .

 

Skal vifta drives av 220/12 kan du kjøpe ett power som kan justeres på sekundærsiden evt en motstand type slik som bruktes på radiatorvifte til bil evt varme app vifte .

Variac er en trafo som man velger avtapning på sekundærsiden ( antal vindinger) . Funker bare på vekselspenning.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Takk for svar:-)

 

Er heller vel til en justerbar spenningsregulator og et pot...Jeg fant en spenningsregulator på Elfa sine sider,men hvilken type og hva slags pot bør jeg velge??? viftene trekker på det meste 2 amp!

Eller finnes det ikke noen ferdige enkle slike?, har prøvd med en dimmer for 12v dette virkes som antatt ikke..

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Viftestyring tilpc... den største jeg fant taklet 12w (1A)

Pære i serie... Da vil jo forbruket øke tilsvarende?

Disse byggesettene fra Electrade, jeg fant kun byggesett som krevde 24AC inn??

 

hmmm veldig så vanskelig dette skulle være da..? jeg som i min enfoldighet mente at jeg kunne kjøpe en "dings" ala en dimmer og sette på... :crazy:

 

Hva med pot/spenningreglator spørsmålet? noen elektro kyndige?

:smiley:

 

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Takk for svar:-)

 

Er heller vel til en justerbar spenningsregulator og et pot...Jeg fant en spenningsregulator på Elfa sine sider,men hvilken type og hva slags pot bør jeg velge??? viftene trekker på det meste 2 amp!

Eller finnes det ikke noen ferdige enkle slike?, har prøvd med en dimmer for 12v dette virkes som antatt ikke..

 

Erik

Ser du omtaler vifter i flertall. Om det er slik at du har to, kan du lage en vender slik at du kobler i serie eller paralell. Da får du av (0)V, 6v og 12v . Ingen effekt går til spille.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Klikk deg inn på RS Components Norge og slå inn varenummer 363-9594 i søkefeltet. Velg søk i RS varenr.

Den du får opp da ville vært mitt førstevalg.

Alternativt kan du søke etter motor controller på samme webside, velg søk i engelske søkeord. Som vanlig er det bare lommeboka som begrenser.

 

Jada, det koster litt, men en meningsfull hobby skal jo helst være både kostbar og tidkrevende sies det.

Fortsatt god julehøytid. :santcheer1:

 

Tola

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...