Majali Startet 24.November.2007 Link til dette innlegget Startet 24.November.2007 ... som overskriften sier, er jeg litt usikker på hva som skal til for hastighetsregulere en viftemotor... Jeg tenkte på en dimmer for 12v men den går vel kanske ikke til en motor?? Noen ideer? Erik... Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
ok67 Svart 24.November.2007 Link til dette innlegget Svart 24.November.2007 Turtallet regulerer du ved å regulere spenningen inn på motoren. Du kan da f.eks. bruke en variabel motstand i serie med motoren. Eventuelt en eller flere faste motstander som du kan koble inn enkeltvis og eller i parallell/serie, men da blir det ikke lengre trinnløs regulering. Det viktige er imidlertid at motstandene er dimensjonert for å brenne av nok effekt. Du må altså ha effektmotstander som tåler den strømmen som går der. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 24.November.2007 Link til dette innlegget Svart 24.November.2007 (redigert) Variak heter vel det som brukes til slike ting . Skal vifta drives av 220/12 kan du kjøpe ett power som kan justeres på sekundærsiden evt en motstand type slik som bruktes på radiatorvifte til bil evt varme app vifte . Redigert 24.November.2007 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 24.November.2007 Link til dette innlegget Svart 24.November.2007 En 3-bens spenningsregulator og et pot-meter er kanskje like bra?? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
prin435 Svart 25.November.2007 Link til dette innlegget Svart 25.November.2007 Variak heter vel det som brukes til slike ting . Skal vifta drives av 220/12 kan du kjøpe ett power som kan justeres på sekundærsiden evt en motstand type slik som bruktes på radiatorvifte til bil evt varme app vifte . Variac er en trafo som man velger avtapning på sekundærsiden ( antal vindinger) . Funker bare på vekselspenning. Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Majali Svart 25.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2007 Takk for svar:-) Er heller vel til en justerbar spenningsregulator og et pot...Jeg fant en spenningsregulator på Elfa sine sider,men hvilken type og hva slags pot bør jeg velge??? viftene trekker på det meste 2 amp! Eller finnes det ikke noen ferdige enkle slike?, har prøvd med en dimmer for 12v dette virkes som antatt ikke.. Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Frøken Fryd Svart 25.November.2007 Link til dette innlegget Svart 25.November.2007 Ett tips er å sjekke ut viftestyring til datamaskiner om de takler slike strømmer. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 25.November.2007 Link til dette innlegget Svart 25.November.2007 (redigert) Hvis du legger en 12V pære i serie så får du ca halv spenning ut i fra hvor mange watt pæra er på . Redigert 25.November.2007 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 25.November.2007 Link til dette innlegget Svart 25.November.2007 Sjekk her. Bla nedover på siden og se på El. byggesett, strømforsyning..... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Majali Svart 25.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2007 Viftestyring tilpc... den største jeg fant taklet 12w (1A) Pære i serie... Da vil jo forbruket øke tilsvarende? Disse byggesettene fra Electrade, jeg fant kun byggesett som krevde 24AC inn?? hmmm veldig så vanskelig dette skulle være da..? jeg som i min enfoldighet mente at jeg kunne kjøpe en "dings" ala en dimmer og sette på... Hva med pot/spenningreglator spørsmålet? noen elektro kyndige? Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
prin435 Svart 25.November.2007 Link til dette innlegget Svart 25.November.2007 (redigert) Takk for svar:-) Er heller vel til en justerbar spenningsregulator og et pot...Jeg fant en spenningsregulator på Elfa sine sider,men hvilken type og hva slags pot bør jeg velge??? viftene trekker på det meste 2 amp! Eller finnes det ikke noen ferdige enkle slike?, har prøvd med en dimmer for 12v dette virkes som antatt ikke.. Erik Ser du omtaler vifter i flertall. Om det er slik at du har to, kan du lage en vender slik at du kobler i serie eller paralell. Da får du av (0)V, 6v og 12v . Ingen effekt går til spille. Redigert 25.November.2007 av prin435 (see edit history) Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
helt_harry Svart 26.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2007 Hvis du skal bruke spenningsregulatorer å du huske på at disse avgir varme. En spenningsregulator uten nok kjøling vi du snart brenne opp Sitér dette innlegget Link to post
tola Svart 26.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2007 Klikk deg inn på RS Components Norge og slå inn varenummer 363-9594 i søkefeltet. Velg søk i RS varenr. Den du får opp da ville vært mitt førstevalg. Alternativt kan du søke etter motor controller på samme webside, velg søk i engelske søkeord. Som vanlig er det bare lommeboka som begrenser. Jada, det koster litt, men en meningsfull hobby skal jo helst være både kostbar og tidkrevende sies det. Fortsatt god julehøytid. Tola Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.