Jump to content

Spørsmål rundt Eberspächer og slikt


mikkel

Recommended Posts

Fikk tilslaget på en Eber D2 på eBay for 1,5 uker siden, og i dag ble den levert på døren. På esken står en blå lapp som sier:

"Varen er ufortollet, og må derfor ikke åpnes før fortolling er foretatt... < > Fortolling foretas av UPS, snarest og innen 10 kalenderdagerdager osv. osv"

 

1) Noen som har erfaring med dette? :confused: Sender UPS regning i posten? Må jeg ta kontakt med dem? Hvorfor får jeg levert ut en vare som ikke er fortollet? Regner med å ringe dem i løpet av kommende uke, så kanskje de har noe fornuftig svar på det - hvis ikke noen her vet ..

 

2) "Mitt" kjøp har en trinnløs vri-bryter for å regulere varmen (joda, selvsagt har jeg åpnet pakken; julekvelden kom tidlig i år :smiley: ) - vil det si at den ikke er termostat-styrt? Og i tilfelle ikke - vet noen om et kan kjøpes og ettermonteres. f.eks. ved å bytte hele styringspakken med en nyere utgave?

 

Ha fortsatt god helg! :cheers:

Redigert av mikkel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke til fortollingsregler, men kjøpte selv en D2 i våres (hos Seatronic). Og denne varmeren er kun termostatstyr. Du stiller inn temperaturen med det trinnløse rattet som er ved siden av På/AV/kun-Vifte bryteren. Selve temperatursensoren er en liten 2x1x0,5cm stor dings som du nok også finner i esken. Bruksanvisning på norsk, eller var det svensk, kan du laste ned fra Termomarin

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Heisann.

 

1) Dette betyr vel bare at du "skal" vente i de foreskrevne dagene før du åpner esken (som om vi har tid til utidig venting på å åpne båtgreier :lol: :lol: :lol: )...mens du venter på at noen foretar papirarbeidet med fortollingen. Om du får regning fra noen aner jeg ikke. Det er vel med verdien på forsendelsen som bestemmer om du må betale toll.

 

2) Termostaten er nok trinnløs. Jeg har en D4 som har samme opplegget, trinnløs regulator og en termostat som plasseres strategisk ombord.

 

Lykke til med varmeren. Du har gjort et godt kjøp, jeg er kjempefornøyd med min

 

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Regner med du sparte en del på dette, kontra å kjøpe en med norsk garanti.

 

 

Nå har jeg vel enda til gode å faktisk spare penger på å kjøpe utstyr til båten (fikk mer et bilde av et bunnløst hull inni hodet akkurat nå :wink: ), men jeg betalte ca 4000,- inkl. forsendelse fra england. Nå gjenstår regning fra UPS, samt noe dippedutter og greier som er kjekt å ha, så helt billig ble det vel ikke. Men jeg fikk inntrykk av at en ny dieselvarmer i england er en del dyrere enn her hjemme.. så dem annonsert til nesten £1200.

 

Takk for svarene :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dette med "ikke rør" kommer av at du har fått utlevert ufortollet gods, som det ikke er tillatt å "disponere over" etter Tolloven. En litt latterlig lovbestemmelse som du neppe behøver å bekymre deg over å ha brutt. :smiley:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

I går var da den "store" dagen - hadde jeg kjøpt katta i sekken eller ikke? Alt montert og koblet, fylte diesel på tanken, skrudde på bryteren, og... ingenting?!? Neo tid gikk (kjentes som en evighet, ca 30-60 sekunder, kanskje?)... deretter begynte pumpen å tikke. Enda litt tid gikk... hvit røyk kom sivende ut av eksosrøret, og det luktet svidd gummi... Stupte inn og hentet brannslukningsapparatet, klar for de store ting. Så begynte ting å skje - vifter startet, det begynte å ule i innsuget, og - HURRA! - flexislangen ble varm!! Kjente skuldrene datt ned et par desimeter, og pulsen sank til noe mer normalt. Så er det altså ikke bare kjeltringer, alt som er der ute på nettet.. :cool: og ikke minst - kjøpet kan forsvares i heimen! :cheers:

 

I natt dukket så følgende spørsmål opp i hjernebarken: den flexislangen jeg bruker fra varmeren og inn i båten, bør den strekkes ut mest mulig for å få vekk mest mulig "folder" på innsiden, slik at varmluften flyter mest mulig uhindret? Noen som har noen preferanser på dette?

Link to post
Share on other sites

JA det er "viktig" å ha mest mulig fri vei for varmluften fra varmeren, men det er også viktig å ha nok luft inn til varmeren (den luften som taes fra "kaldsiden" på varmeren). Visst du her tar luft via en slange for eksempel fra utsiden av båten er det viktig at denne har nok gjennomstrømning. Visst du benytter 75mm slange og plastgitter/skrogventil på denne kan du få trøbbel med overoppheting. Bruk dobbel stuss eller lag Y som både tar luft utenfra og i fra "omgivelsene" i båten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...