Enzo Startet 25.November.2007 Link til dette innlegget Startet 25.November.2007 (redigert) En liten undersøkelse for å se hva folket fortrekker om de kunne velge om igjen og ikke trengte å tenke på pris , kun hva de lyster. Redigert 25.November.2007 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seiler Svart 25.November.2007 Link til dette innlegget Svart 25.November.2007 Hei. Hvorfor velger dere ikke dekkshus? Da kan man sitte inne og se ut eller styre innenfra. Har passert mange i dårlig vår (regn og kaldt) som ser ut som de fryser, mens vi går i T-skjorte inne i dekkshuset. Ville aldri velge en båt uten dekkshus, det er for ukonfortabelt. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 25.November.2007 Link til dette innlegget Svart 25.November.2007 Hei.Hvorfor velger dere ikke dekkshus? Da kan man like gjerne sitte hjemme. Dekkshus er ikke noe for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 25.November.2007 Link til dette innlegget Svart 25.November.2007 Jeg vil gjerne ha dekkshus, men lommeboken er ikke enig.. På dager som i dag og frem til mai måned så er det greit å kunne styre innenfra... og blir sommere som kommer like bra i sør som 2007 så er det ingen ulempe med dekkshus... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Stitch Svart 25.November.2007 Link til dette innlegget Svart 25.November.2007 Dekkshus er sikkert fint, men der er vel bruksområdet og hver enkelts kriterier som styrer. Kunne aldri tenkt meg dekkshus. Har aldri prøvd dekshusbåt (skulle gjerne gjort det). Er sikkert kjempe praktisk dersom du ikke liker å være ute i all slags vær. Men jeg er av den oppfattningen av at mye av gleden med å ha seilbåt er at du er priset å være ute når du er på farten uansett vær. Kjenne vinden i ansiktet, føle regnet piske i ansiktet få båten til å gå opptimalt under de rådende forhold...herlig. Det er jo i drittvær seilbåt er perfekt å forflytte seg i. Kjenne du lever og behersker været og båten. Ingenting er som å sitte i cokpiten godt kledd og nyte elementene og vite at under dekk er det tørt, varmt og lunt når du når målet. Men vi har heldigvis alle våre kriterier, ønsker og krav og syn på comfort. Sitér dette innlegget Mvh Stitch Albin Nova Link to post
Anonym Svart 25.November.2007 Link til dette innlegget Svart 25.November.2007 Jeg får visst ikke lov til å svare, fordi jeg ikke er enig i noen av utsagnene i første spørsmål.. Begge deler passer dårlig på båten jeg har valgt. Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 25.November.2007 Link til dette innlegget Svart 25.November.2007 Faurby 424 med et minidekkshus er kanskje et kompromiss? Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 25.November.2007 Link til dette innlegget Svart 25.November.2007 (redigert) Hei. Hvorfor velger dere ikke dekkshus? Da kan man sitte inne og se ut eller styre innenfra. Pris, samt at jeg har til gode å se en vellykket sådann i min størrelse, jeg vil pt ikke ha noe større båt enn 37 fot maks. 35 er jeg, før jeg har fått båten, veldig fornøyd med. Jeg syns det er ok størrelse i forhold til at det er god plass til oss 4 på tur, samt plass til noen til på en weekend tur, SAMTIDIG som jeg håper og tror den er grei å håndtere alene, da jeg nok vil snike meg til mange turer rett før mørketsfrembrudd når barn er lagt og hus er ryddet... Har dere ex på slik båt så er jeg interessert i tips... Her på vestlandet blir det helt klart kaldt å stå ute av og til. Min plan er å prøve å få en cockpitkalesje som kan være delvis oppe i medvind/for motor... Redigert 25.November.2007 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Enzo Svart 25.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2007 (redigert) Fin dekshusbåt under 35 fot Sjekk ut southerly 35 http://www.northshore.co.uk/index.php?p=so...ly35rs/interior Redigert 25.November.2007 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seiler Svart 25.November.2007 Link til dette innlegget Svart 25.November.2007 Dekkshus er kjempepraktisk. De du har med deg kan sitte godt og varmt inne i sofaen og følge med hva som skjer på sjøen. Du kan velge om du vil stå ute og styre eller inne. Når du kommer i havn kan du ha full oversikt over hva som skjer på utsiden, når du ikke sitter på dekk. Jeg kan forstå at man ikke velger en slik båt pga. prisen ellers er det nok slik at mange ikke har vært ombord i en slik båt og dermed ikke ser det praktiske. Merkelig at ikke de fleste i Norge har en slik båt, hvis man ser bort fra prisen. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 25.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2007 Jeg tror det er prisen som er problemet , ingen av billigprodusentene lager dekkshusbåt og dermed så blir det å betale 2millioner + om man vil ha en slik båt og da er man plutseilg over i HR,najad,Dehler,Xyachts,comfortina prisleiet Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 25.November.2007 Link til dette innlegget Svart 25.November.2007 (redigert) Skulle fryktelig gjerne hatt en dekkshusbåt, men da måtte det være en med skikkelig innendørs styreposisjon. Ikke bare litt store vinduer i salongen. Fisher 37 f.eks. Den kan nok knapt kalles skarpseiler, men da hadde jeg i alle fall sikret meg båten til jordomseilinga, da var det bare å overtale frua igjen :crazy: Og jeg tror nok egentlig at det er større mulighet til at en fisher 37 tilfeldigvis kommer dettende ned i fanget på meg enn at jeg hadde fått overtalt henne.. Men man må jo leve i håpet... Redigert 25.November.2007 av hallaron (see edit history) Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 25.November.2007 Link til dette innlegget Svart 25.November.2007 Jeg er blandt de som ikke ville valgt en dekkshusbåt - uavhengig av pris. Har noe med hele konseptet med seilbåt å gjøre (min oppfatning av konseptet selvsagt) - på seilbåt er man ute under fart. Dekkshus (for meg) blir et skritt i retning motorbåt - og dit vil ikke jeg. Disclaimer: dette er kun min oppfatning, og er ikke skrevet til forkleinelse for de som har en annen følelse eller andre prinsipper rundt dette Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Gunga Din Svart 26.November.2007 Link til dette innlegget Svart 26.November.2007 "Hva foretrekkes på seilbåten" gäller det regatta eller tur-sejling? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Otto R Svart 26.November.2007 Link til dette innlegget Svart 26.November.2007 Vi har gått fra motorbåt til dekkshusbåt. Det var et av kriteriene med styreposisjon både inne og ute, dette gir max opplevelse og man slipper å fryse ræva av seg i drittvær. Selv om vi er fersk ennå , tilbakela ca 700 mil i sommer så er vi fornøyd. Det blir fort kjølig uta skjærs. Sitér dette innlegget Link to post
Seiler Svart 26.November.2007 Link til dette innlegget Svart 26.November.2007 Jeg er blandt de som ikke ville valgt en dekkshusbåt - uavhengig av pris.Har noe med hele konseptet med seilbåt å gjøre (min oppfatning av konseptet selvsagt) - på seilbåt er man ute under fart. Dekkshus (for meg) blir et skritt i retning motorbåt - og dit vil ikke jeg. Disclaimer: dette er kun min oppfatning, og er ikke skrevet til forkleinelse for de som har en annen følelse eller andre prinsipper rundt dette Når man er på langtur og det har regnet i flere dager, så er det kanskje ikke så morsomt å stå ute. Når jeg snakker dekkshus, så er ikke dekkshuset mere en ca. 50 cm over dekket. Den ser ut som en "vanlig" seilbåt, men når du er inne, sitter ikke nede i dypet. Men det fine med dekkshus båter er at du kan stå ute når det regner og snør hvis du ønsker det eller gå inn i varmen og styre derifra. Du kan starte sesongen mye tidligere og avslutte den mye senere (hvis du i heletatt avslutter den). Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 26.November.2007 Link til dette innlegget Svart 26.November.2007 Jeg vil ikke ha dekkshus, rett og slett fordi jeg syns det ødelegger linjene for den størrelse båt jeg er interessert i (40 fot eller mindre) Dette er helt uavhengig av lommeboka. Vil ikke ha større båt uansett. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Careka Svart 26.November.2007 Link til dette innlegget Svart 26.November.2007 Rederinnen vil ha dekkshus, for da kan hun sitte inne å se ut når vi seiler. Jeg liker også dekkshus, spesielt når det regner å blåser rett imot.,fra alle rettninger. Disse båtene har jo også en god uteplass selv om de har dekkshus. Se på Nordship. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Anonym Svart 26.November.2007 Link til dette innlegget Svart 26.November.2007 Båten min kan vel kalles en slags dekkshusbåt.. Den har vinduer rundt hele, og man har full oversikt i de fleste retninger fra både pantry og kartbord. Jeg vil ikke for alt i verden bytte til en båt der man ikke har oversikt mens man er inne! Det er utrolig behagelig å kunne lage mat mens man seiler alene, gå ned til kartbordet, osv. VHFen er også nede. De gangene jeg går for motor (det er ikke så mange timer i året) er det også behagelig å kunne være nede under seilasen (da er det stort sett møkkavær), og heller styre med autopilotens fjernkontroll. Jeg har dog ikke oversikt når jeg sitter i salongen, fordi vinduene er plassert såpass høyt som de er. Under ligger det bilde så dere kan se hvor mye vinduer jeg faktisk har. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 26.November.2007 Link til dette innlegget Svart 26.November.2007 Hva med denne? Laget i Tyrkia, men synes det ser ganske bra ut. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 26.November.2007 Link til dette innlegget Svart 26.November.2007 Bra poll :-) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 26.November.2007 Link til dette innlegget Svart 26.November.2007 (redigert) Dekkshus er ikke bare dekkshus. Jeg vil spå at om noen år har de fleste seilbåter dekkshus som ligner på Guyline 95 (båten til Anonym). Dette gir en helt annet utsyn og romfølelse enn en i konvensjonell seilbåt. Men noe mer kostbart å produsere. Så kan en snakke om styrehus. Dvs et dekkshus som er høyt nok til å gi forsvarlig utsikt for en styreposisjon. En overbyggning/dekkshus som på f.eks Guylinebåtene gir like god utsikt fra copit som i en båt med vanlig overbygg. Forøvrig er Guy.K. Lønngren (er navnet riktig?) en av verdens mest geniale båtkonstruktør som nå er professor i design ved NTHU. Redigert 26.November.2007 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sodne Svart 26.November.2007 Link til dette innlegget Svart 26.November.2007 Det e heilt konge med hus, så lenge styrepos. e skikkelige, du får ein heilt aen kontakt med medpassajerane og ein bler mindre sleten av ver å vind følgelig kan ein gå lengre og sikrare. Det strande på økonomi for dei fleste trur eg, men nå e kinesarane begynnt å bygga sørlands snekker te halve prisen så snart komme der nok någe; BAVALIA Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
Anonym Svart 26.November.2007 Link til dette innlegget Svart 26.November.2007 Dekkshus er ikke bare dekkshus. Jeg vil spå at om noen år har de fleste seilbåter dekkshus som ligner på Guyline 95 (båten til Anonym). Dette gir en helt annet utsyn og romfølelse enn en i konvensjonell seilbåt. Men noe mer kostbart å produsere. Så kan en snakke om styrehus. Dvs et dekkshus som er høyt nok til å gi forsvarlig utsikt for en styreposisjon. En overbyggning/dekkshus som på f.eks Guylinebåtene gir like god utsikt fra copit som i en båt med vanlig overbygg. Forøvrig er Guy.K. Lønngren (er navnet riktig?) en av verdens mest geniale båtkonstruktør som nå er professor i design ved NTHU. Jeg tror du har ganske rett, Petter. Forøvrig skrives det Guy-Christer Lönngren. Den mannen er genial, og jobber i dag ved NTNU (der var også en skrivefeil) Han har lagd en del båter med spesiellt utseende, og min båt fikk flengende kritikk da den kom i 1. halvdel av 80-tallet. Man mente det så forferdelig ut.. Men så er det vel derfor den henger med designmessig selv i dag! hva gjelder innredningen i Guyline 95 er denne enda mer gjennomtenkt enn det utvendige designet, og har vel klassens største salong, stor akterkabin, og en relativt trang forpigg. At det er 1 skritt fra inngangen til badet er selvsagt også positivt, at det er nøyaktig like langt til salongen er gull, og både pantry og kartbord ligger nære nedgangen! Den mannen er smart, har mange gode løsninger, osv! Jeg håper også det kommer flere båter med tilsvarende løsning, det er virkelig deilig med den ekstra romfølelsen man får, samt det ekstra lyset.. Det er på ingen måte som å sitte i kjelleren! Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 27.November.2007 Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 hva gjelder innredningen i Guyline 95 er denne enda mer gjennomtenkt enn det utvendige designet, og har vel klassens største salong, stor akterkabin, og en relativt trang forpigg.At det er 1 skritt fra inngangen til badet er selvsagt også positivt, at det er nøyaktig like langt til salongen er gull, og både pantry og kartbord ligger nære nedgangen! Den mannen er smart, har mange gode løsninger, osv! Nå har jeg aldri vært nede i en Guyline 95. Men stort sett er det vel en standard løsning med pantry og kartbord nær nedgang. På tidlig 80-talls båter lå ofte toalettet mellom salong og forpigg. De siste 10-15 årene er dette også plassert nær nedgang. Mange har de siste 10-15 årene spådd dekkshusbåtens gjennomslag i nordiske farvann. Men av en eller annen grunn uteblir den. Kan det skyldes pris? Eller er vi bare konservative? Eller skyldes det at vi forbinder dem med underriggede motorseilere? Her har i alle fall mye endret seg. At dekkshusbåter er har klare fortrinn som turbåt i vårt klima, er uomtvistelig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.