Anonym Svart 27.November.2007 Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 Nå har jeg aldri vært nede i en Guyline 95. Men stort sett er det vel en standard løsning med pantry og kartbord nær nedgang. På tidlig 80-talls båter lå ofte toalettet mellom salong og forpigg. De siste 10-15 årene er dette også plassert nær nedgang. Men her har man altså kartbord, pantry, toalett, OG salong innenfor 2 skritt fra nedgang. Salongen er forøvrig på det bredeste punktet i båten, en super løsning. Man kommer ned i forkant av salongen, og toalettet ligger lengdemessig like langt foran som masta omtrent, dette gjør jo at bevegelsene der inne ikke blir for voldsomme. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 27.November.2007 Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 Har dere ex på slik båt så er jeg interessert i tips... Regina af Vindö 35 ! Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 27.November.2007 Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 "Hva foretrekkes på seilbåten"gäller det regatta eller tur-sejling? Sånn som jeg har forstått det så er det den båten jeg vil ha nå - til den seilingen jeg driver med nå (og de nærmeste årene). dvs - dersom jeg hadde konkrete planer om jordomseiling ville jeg svart i henhold til dette (og ikke helt likt som det jeg faktisk svarte..). Siden jeg ikke har konkrete planer om jordomseiling svarte jeg ihht turbruk med en og annen regatta - som er det jeg faktisk driver med. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Mulligan Svart 27.November.2007 Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 Jeg har alltid trodd at seiling var utendørsidrett jeg. Å sitte inne og trykke på knapper, nei takk. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 27.November.2007 Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 Du er ikke nødt til å sitte inne i en DS båt. Det er fritt valg vet du Mulligan... Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 27.November.2007 Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 Men her har man altså kartbord, pantry, toalett, OG salong innenfor 2 skritt fra nedgang.Salongen er forøvrig på det bredeste punktet i båten, en super løsning. Man kommer ned i forkant av salongen, og toalettet ligger lengdemessig like langt foran som masta omtrent, dette gjør jo at bevegelsene der inne ikke blir for voldsomme. Jeg var med å prøveseilt en Guyline 95, tror det var i 1985 (eller 86) sammen med konstruktøren og daværende importør i Oslo (husker ikke navnet) og ble storveis imponert. Prøvde senere å få tak i en brukt, men det var ikke mulig. Jeg har nå en Kelt som faktisk har mange av de samme løsningene med stor køy bak, salong under copit og lugarer foran. Det er virkelig rart at ikke flere har satset på lignende løsninger - ut fra hva jeg vet er det bare Guylinebåter, italienske Comet og franske Kelt som prøvd utradisjonelle løsninger - og alle disse båtene er nå historie! Så vil noe si, "da var vel ikke løsningene gode nok?". Jeg tror det forteller mer om hvor dypt konservatismen sitter hos båtfolk, noe som også kommer tydelig fram i denne tråden. Det er nesten merkelig at vi ikke frendeles seiler i uthula trestammer med kuskinn som seil, når en ser at det fremdeles bygges "kopier" av CA redningsskøyter med tremast og gaffelrigg Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 27.November.2007 Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 ut fra hva jeg vet er det bare Guylinebåter, italienske Comet og franske Kelt som prøvd utradisjonelle løsninger Det er vel kun måke-utsikt i de 3 båtmerkene du nevner her ? ....som ikke akkurat er så revolusjonerende i disse dager... Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 27.November.2007 Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 Det er vel kun måke-utsikt i de 3 båtmerkene du nevner her ? ....som ikke akkurat er så revolusjonerende i disse dager... Padlende måker mener du? Jada det kan en se, men også flygende, disse båtene har også nærmest 360 graders utsikt når du står i dekkshushøyde som f.eks Regina Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 27.November.2007 Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 Når du står ? Mye bedre å sitte. Sitér dette innlegget Link to post
Kjappfot Svart 27.November.2007 Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 (redigert) Hm, savner et alternativ: Ingen løygang. Hva skal man egentlig med løygang på en turbåt? Blåser det mye så rever man allikevel, så trenger ikke løygangen til å slippe ut kraften av seilet. Selv bruker jeg ikke løygangen i regatta engang -justerer kun med skjøtet og bruker kicken. Jepp! Dette er en meget potent performance cruiser av nyere årgang. Ingen skinne på tvers til å snuble i. Redigert 27.November.2007 av Stillheden (see edit history) Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
avmønstret5 Svart 27.November.2007 Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 Når du står ? Mye bedre å sitte. Vindu over hele akterspeilet og i skutesiden sørger for utsikt når en både ligger, sitter, står og går Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 27.November.2007 Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 Jepp! Dette er en meget potent performance cruiser av nyere årgang. Ingen skinne på tvers til å snuble i. Performance ?? Løyegangen har da en viktig trimmfuksjon som bare fungerer bra over hele bredden i copiten. Sitér dette innlegget Link to post
Kjappfot Svart 27.November.2007 Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 (redigert) Gammel sannhet som ikke nødvendigvis stemmer på alle båter. For eksempel er man avhengig av løygang på Farr-40 , men nesten ikke på kongens siste Fram. Yngling seiles også uten løygang. Bildet er fra en Luffe-4004 som har seilegenskaper mellom X40 og X43 altså absolutt en performance cruiser. Redigert 27.November.2007 av Stillheden (see edit history) Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
avmønstret5 Svart 27.November.2007 Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 Gammel sannhet som ikke nødvendigvis ikke stemmer på nye båter. For eksempel er man avhengig av løygang på Farr-40 , men nesten ikke på kongens siste Fram. Yngling seiles også uten løygang.Bildet er fra en Luffe-4004 som har seilegenskaper mellom X40 og X43 altså absolutt en performance cruiser. Nå må vel trimmimgen av storseilet ivaretaes på en eller annen måte. En grei måte er en lett tilgjenglig og bred løyegang i copit som ikke nødvendigvis behøver å være en snubblefelle. Når det gjelder entypebåter stiller alle likt, men det vil være rart om en spandrer alle ressurser som skal til for å få en hurtig seiler og blåser i storseiltrimmen? Da stusser jeg på de "nye sannheter". Sitér dette innlegget Link to post
Kjappfot Svart 27.November.2007 Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 Man kan trimme uten løygang også, men bruker da kun kick'en og skjøtet. Og har man den nye typen fat-head storseil, så trenger man ikke slippe ut på løygangen i kastene heller da seilet rever seg selv. Det jeg mener er at for hvermansen så er egentlig løygang unødvendig ekstra utstyr man strengt tatt kan klare seg uten. Er løygangen plassert på hyttetaket så er det uansett utenfor rekkevidde til turseiling. For 15 år siden var lensetakler og sjekkstag ansett som nødvendig om man skulle seile regatta -hvor mange båter har dette idag? Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
avmønstret5 Svart 27.November.2007 Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 Man kan trimme uten løygang også, men bruker da kun kick'en og skjøtet. Og har man den nye typen fat-head storseil, så trenger man ikke slippe ut på løygangen i kastene heller da seilet rever seg selv. Da er vi nok litt faglig uenige En god løyegang regulere vinkeln på storseilt noe som er vanskelig å få til med med bare kicken og skøtet. I alle fall når en snakker om en vanlig dagens turseiler, og hvor mange turbåter har du sett med fatheadseil ? At det kan komme ,kanskje, men det ligger noket stykke fram i den konservative båtverden. Sitér dette innlegget Link to post
Kjappfot Svart 27.November.2007 Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 (redigert) Seiling er fantastisk! Det er skrevet lasseviss med bøker om trim og regattaseiling, men fortsatt diskuteres det flittig om hva som er riktig Selv i NM har jeg opplevd at de to beste trimmer rigg og seil fundamentalt forskjellig. I andre båter trimmer noen på instrumenter, mens andre holder en knapp på å seile etter følelsen (følelse av krenging og akselerasjon). Nå var vel det her ikke ment som en trimmetråd, men siden det er en utstyrspoll så mener jeg at det på mange båter uten problem kunne vært droppet løygang og spesielt på turbåter med rullestorseil. Som en liten bisetning vil jeg også nevne at Yngling klassen hadde løygang, men flere og flere droppet å bruke den da de heller brukte skjøte/kick, og til slutt forsvant den fra nybygg også. Redigert 27.November.2007 av Stillheden (see edit history) Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 27.November.2007 Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 Så dere TV bilder fra siste Americas Cup? (egentlig Luis Vuitton Cup da - kvaliken til Americas Cup). Så en seilas hvor New Zealand seilte mot Prada (Italia). Båtene gikk nøyaktig like fort på kryss - mindre enn 10m forskjell på hele kryssleggen. Det rare med dette var at Kiwiene seilte med massevis av twist, mens Italienerne dro seilene som planker. Og i snittfart skilte det mindre enn 0.01 knop... Intet mindre enn forbløffende. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Enzo Svart 28.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2007 (redigert) Når vi snakker om TVprogrammer , så dere NRK2 i går fra Sidney-Hobard regattaen ? Fin dekkshusbåt men litt i største laget for min smak http://www.tartanyachts.com/model/model_vi...d2-279534f46e90 Tartan 44 Redigert 28.November.2007 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 28.November.2007 Link til dette innlegget Svart 28.November.2007 (redigert) Tartan 44 Denne er rett og slett bare lekker etter mitt syn..... Linken er rettet opp, er forøvrig samme link som Enzo hadde til Tartan 44 Redigert 28.November.2007 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Enzo Svart 28.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2007 fikk ikke den linken å virke sydvesten Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.November.2007 Link til dette innlegget Svart 28.November.2007 Fin dekkshusbåt men litt i største laget for min smakhttp://www.tartanyachts.com/model/model_vi...d2-279534f46e90 Tartan 44 radar radomen satt ovanligt högt på denne........ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hallaron Svart 28.November.2007 Link til dette innlegget Svart 28.November.2007 Lekker, men den er nok langtfra gratis. Etter min smak var den nok litt vel Amerikansk i stilen. Men båten var knallfin.. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Anonym Svart 28.November.2007 Link til dette innlegget Svart 28.November.2007 pettersand Alubat har også forsøkt seg på en tilsvarende løsning som den Guyline 95 har, da i en innredningsløsning av den der seilsamvirket har.. Har noen naboer i havna (som har flyttet på land nå), som bodde i en fransk sak av et slag, Don't Worry heter båten.. Usikker på typen. Rundt 40 fot, litt sært utseende, men jeg liker det. De hadde en del løsninger av samme slaget. Jeg må si at måten å designe på er bra, spesiellt det med at man går ned midt i båten, der det er minst bevegelse.. Og at man får salongen der båten er bredest! Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 28.November.2007 Link til dette innlegget Svart 28.November.2007 Tartan har kun måke-utsikt : Dermed helt uinteressant.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.