Jump to content

VHF med DSC og "Ring direkte"


Jo_Eirik

Recommended Posts

Det har vært etterspurt en liste over hvilke VHF-apparat som har funksjonen "Ring direkte". Har fått tak i en liste fra bla. Post og Teletilsynet. Den er ikke komplett, men de mest vanlige VHF-apparat som selges i dag er beskrevet.

Oversikten er lagt ut på http://www.sjoassistanse.com/vhf.html

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Bilde

 

Rattmerket er det Europeiske Maritime Direktivets symbol på at et produkt og produksjonssted tilfredsstiller SOLAS-krav.

Som du ser er derfor ikke VHF-apparat i klasse D, rattmerket, da de ikke tilfredstiller kravene til SOLAS. Disse apparatene er tilpasset fritidsbåtmarkedet og har CE-godkjenning

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

God morgen Jo Eirik,

 

mange takk for en interessant liste!

 

Som ivrig VHF-predikant og trofast medlem av "Sailormenigheten" har jeg nettopp anskaffet en pent brukt RT-4822 som jeg holder på å montere. Jeg gleder meg til å prøve ut både de generelle DSC-mulighetene og den mer spesielle RingDirekte funksjonen  -  forhåpentlig nå til helgen. (Jeg må bare rigge opp en separat mottagerantenne for ch 70 først...)

 

mvh

Poseidon

(nå med 4 VHF'er ombord)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

God morgen Jo Eirik,

 

mange takk for en interessant liste!

 

Som ivrig VHF-predikant og trofast medlem av "Sailormenigheten" har jeg nettopp anskaffet en pent brukt RT-4822 som jeg holder på å montere. Jeg gleder meg til å prøve ut både de generelle DSC-mulighetene og den mer spesielle RingDirekte funksjonen  -  forhåpentlig nå til helgen. (Jeg må bare rigge opp en separat mottagerantenne for ch 70 først...)

 

mvh

Poseidon

(nå med 4 VHF'er ombord)

 

Hei

 

Jeg har ikke montert separat antenne for ch 70.  Er dette nødvendig for å ringe?

Mottar innimellom annonsering av f.eks kuling-varsler fra kystradioene med "tone-alarmering".  Regner med at disse kommer over ch70, gjør de ikke?

 

Er en stund siden ROC-kurset.  Sjønner etterhvert at en oppfrisking av kunnskapen vil komme godt med.

 

mvh

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

På det apparatet som jeg monterer er det nødvendig med separat antenne for DSC-mottageren på kanal 70. Jeg vet ikke om det gjelder for alle typer apparater, men hvis du har to antennetilkoblinger så ville jeg ta det som en solid indikasjon....

 

Hvis du får "tone alarmering", altså de fem tonene som lager en hørbar "trudelutt" (ikke LarsH), da er det ikke DSC, men derimot det gamle analoge systemet SSFC som slår inn.

 

Forhåpentlig kunne dette bidra til å kaste litt lys inn i et mørkt hjørne av VHF-pensumet?

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke montert separat antenne for ch 70.  Er dette nødvendig for å ringe?  

Nei, det er ikke noe krav eller nødvendig med 2 antenner på en klasse D-VHF, for å ringe direkte.

 

Mottar innimellom annonsering av f.eks kuling-varsler fra kystradioene med "tone-alarmering".  Regner med at disse kommer over ch70, gjør de ikke?

All DSC-alarmering/annonsering/kall/mottak sendes på kanal 70

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

På det apparatet som jeg monterer er det nødvendig med separat antenne for DSC-mottageren på kanal 70. Jeg vet ikke om det gjelder for alle typer apparater, men hvis du har to antennetilkoblinger så ville jeg ta det som en solid indikasjon....

 

Hvis du får "tone alarmering", altså de fem tonene som lager en hørbar "trudelutt" (ikke LarsH), da er det ikke DSC, men derimot det gamle analoge systemet SSFC som slår inn.

 

Forhåpentlig kunne dette bidra til å kaste litt lys inn i et mørkt hjørne av VHF-pensumet?

 

mvh

Poseidon

Takker for svar :nonod:.  Dette var interessant.

 

Selve tanscieveren (ikke håndsettet) er montert i båten, så jeg er litt usikker på antall antenne utganger.  Dengang jeg kjøpte apparatet (Basse Gundersen i Skien), var DSC funksjonen med "Instant Distress" funksjonen et hovedargument, og det blei formidlet til selger.  Mener å huske at han sa at det ikke var nødvendig med egen antenne, men det er nå 4-5 år siden, så også her er jeg usikker :crazy:

 

Når det gjelder "tone alarmeringen" jeg mottar er dette et to-tone signal, omtrent som en gammeldags ambulanse, og, husker jeg ikke helt gærn't, så viser displayet hvilken kanal meldingen kommer på (...eller er det slik at VHF'en selv innstiller seg på kanalen hvor meldingen kommer....??  :nonod:)

 

....uansett, dette blir nok desverre brukt for skjelden til at jeg helt får tak i alle funksjonene, men jeg skal nå sjekke dette med to antenneutganger, iallefall.  Dersom det er slik at "Instant Distress" ikke fungerer med dagens oppsett, så har jeg enda et lite prosjekt å fullføre før sommeren. :nonod:

 

Mvh

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Ellen-Marie,

 

Nå har jeg hatt en liten oppklaringsrunde med vår alltid like velvillige Jo-Eirik.

 

Det som kommer frem er at på apparater som blir rattmerket, for å tilfredsstille kravene for skip i klasse A & B, de skal ha to separate antenner. De har nemlig to separate mottagere slik at den ene skal kunne lytte på ch 70, hele tiden  -  uansett om man samtidig bruker en annen kanal.

 

Apparater som ikke er rattmerket, altså de som hører hjemme i klasse D, og stort sett er beregnet på lystbåtflåten. De behøver ikke to separate antenner, for der er det ikke noe krav at de skal fortsette å lytte på ch 70 mens andre kanaler er i bruk.

 

Dermed skulle det være nokså enkelt å finne ut om du behøver ekstra antenne.....

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det som kommer frem er at på apparater som blir rattmerket, for å tilfredsstille kravene for skip i klasse A & B, de skal ha to separate antenner. De har nemlig to separate mottagere slik at den ene skal kunne lytte på ch 70, hele tiden  -  uansett om man samtidig bruker en annen kanal.

Jeg for min del trodde det tvert imot var for å kunne føre full duplex samtaler. Ellers er det vel slik at kanal 70 er i lyttestilling så sant apparatet er påskrudd og uansett hvilken kanal den ellers er innstilt på?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Min Sailor A1 har kun en antennetilkobling men jeg ser i monteringsmanualen at der finnes en variant med 2 antennetilkoblinger så jeg har nok light/lystbåt utgaven, dog med "ring direkte" funksjon.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...