ab Startet 25.November.2007 Del på Facebook Startet 25.November.2007 Jeg har en VP 2030 dieselmotor som er fire år gammel. I høst begynte den for første gang å bli vanskelig å starte. Siste gangen jeg var ute, i oktober, var det så vidt jeg fikk den i gang. I forbindelse med opplaget har jeg fått sett nærmere på problemet, og det viser seg at ingen av de tre glødepluggene virker. De får strøm, men blir ikke varme. Jeg tok dem ut i dag,og skal få satt i nye så fort jeg får kjøpt dem. Men jeg lurer på hvorfor problemet er oppstått. Gjør jeg noe feil? (Teller til 10 mens jeg gløder, gløder alltid - selv om motoren er varm, har ikke hatt noen andre problemer med motoren - annet enn med lading...) Er det noen andre som har hatt lignende erfaringer? Axel Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kritrov Svart 25.November.2007 Del på Facebook Svart 25.November.2007 Har selv ikke samme motor, men hvis motoren bare er 4 år gammel så ville jeg kontaktet forhandler for å finne ut av problemene da slike ting ikke bør bli ødelagt i løpet av 4 år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Svart 26.November.2007 Del på Facebook Svart 26.November.2007 (redigert) Glødeplugger er nok forbruksvare, det går i stykker stadig vekk. Hvis de er 4 år gamle kan du nok regne med at de er utslitt. Du kan evt forhøre deg på en diesel eller landbruksverksted om du kan få kjøpt de billigere enn orginale volvo penta. Og, det er helt unødvendig å gløde på varm motor, da skal den starte uten problemer Jon Redigert 26.November.2007 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 26.November.2007 Del på Facebook Svart 26.November.2007 Det er noe "muffens" her. Hvis ingen av glødepluggene fungerer skal den ikke bare blir vanskelig å starte, den skal bli nesten umulig å starte (hvis kald). Du sier De får strøm, men blir ikke varme, dette er en selvmotsigelse, en umulighet. Det er også lite sannsynlig at alle 3 pluggene tar kvelden etter 4 år, slike plugger holder normalt leeenge. Har fortsatt de originale på min motor som har gått 2.7k timer. Har heller aldri opplevd defekte plugger i dieselbil. Så dobbelt sjekk at pluggene virkelig er defekte, kanskje bare en av dem er det. En årsak til at motoren blir vanskelig å starte kan være dysene, at de trenger å repareres/justeres. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Catlina Svart 26.November.2007 Del på Facebook Svart 26.November.2007 Har hatt nøyaktig samme problemet som deg på begge mine 2004 mod 2030 motorer,alle 6 pluggene la av etter ca 5oo timer motortid. Har hatt samme motor på tidligere båter hvor motorene har dobbelt så mange gangtimer uten problemer. Starter heller ikke motoren med gløding hvis den er varm. Tror det må være en seriefeil på pluggene siden det ser ut som din motor er samme årsmodell som mine to. Fikk råd av en gammel VP mekaniker at jeg skulle telle til 3 istedet for 10 !!!!! Har andre hatt samme problem med VP 2030 av ca 2004 mod ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 26.November.2007 Del på Facebook Svart 26.November.2007 (redigert) Du sier De får strøm, men blir ikke varme, dette er en selvmotsigelse, en umulighet. . Tja, det kommer vell ann på hvordan en skal forstå påstanden at de får strøm. Dersom de trekker strøm så er jeg enig i at det er en selvmotsigelse men dersom han mener at han måler 12V frem til pluggen og at de får spenning så trenger det ikke være det. Pluggen kan du enkelt sjekke med et multimeter, måler ohm mellom stiften på toppen og selve godset på pluggen. Får du uendelig høy motstand er pluggen def. Er den OK så måler du noen 10'en dels ohm om jeg ikke husker helt feil. Redigert 26.November.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
wave Svart 26.November.2007 Del på Facebook Svart 26.November.2007 Glødepluggene på min MD2030 modell 2005 tok kvelden etter en sesong. Grei reklamasjon. Men det ble mye søking og lufting av diesel før jeg fant fram til problemet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ab Svart 26.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2007 Takk for mange svar. Når jeg skrev at glødepluggene fikk strøm, mente jeg ikke at det gikk strøm gjennom dem, men at det var spenningsforskjell på 12,6 mellom kontaktpunktet for strøm inn og batteriminus. Alle tre pluggene var også helt uten kontakt når jeg målte dem med ohm-meter, på den måten SF foreslår. (Og motoren var mer enn bare litt vanskelig å starte: siste gangen måtte jeg bruke varmluftpistol inn i luftinnsuget.) Ettersom det er andre som har lignende erfaringer med glødepluggene på vp2030 regner jeg med at det er pluggene som er problemet, og håper at årets modell er mer holdbare. Skal også bli mer gjerrig på gløding, selv om altså manualen understreker at en alltid skal gløde, selv med varm motor. Axel Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 26.November.2007 Del på Facebook Svart 26.November.2007 Da er det nok bare en utvei som du selv konkluderer. Bytt plugger Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Willing Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Dette var nyttig lesing for en som sliter med glødingen på en 2030-motor. Takk til dere alle! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Svart 25.Juli.2009 Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 (redigert) Fikk råd av en gammel VP mekaniker at jeg skulle telle til 3 istedet for 10 !!!!! Hmmm. Jeg har aldri stått med stoppeklokke når jeg gløder, holder bare på så lenge glødelampa lyser. Men det tar gjerne både 10 og 20 sekunder, kanskje lenger også. Kan ikke helt skjønne hvorfor det skal ha noen negativ betydning, kanskje unødvendig, men ikke "skadelig". Uansett har motoren alltid startet uten problemer. Dette gjelder en 2030 fra 1997 med noe over 1000 timer på telleren. Med mindre forrige eier skiftet pluggenefør år 2000 (da vi kjøpte båten) har de aldri vært byttet. Redigert 25.Juli.2009 av Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordland Svart 25.Juli.2009 Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 Hadde faktisk akkurat samme problemet i bilen min. glødepluggene fikk strøm men glødet ikke. testet pluggene og di var iorden, ledningsnett var iorden. glødelampa lyste og slukka som alltid, men pluggene ville ikke gløde. Det viste seg og væære gløderelene. Di åpnet og lukket, men slapp ikke igjennom nok strøm. så det ble kun spenning og ingen strøm utav det. prøv og kople deg forbi gløderele og se om den ikke starter da Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ab Svart 29.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Nye glødeplugger var i alle fall det som skulle til på min båt. Fikkk til og med de nye gratis ved innlevering av de defekte. Axel Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
norflyer Svart 30.Juli.2009 Del på Facebook Svart 30.Juli.2009 Ombord i Ormen lange har fjæra som returnerer start nøkkelen til normal posisjon blitt litt treg. Så vi må forsikre oss at glødningen stopper etter at motoren er i gang. Brant opp ett sett med plugger i fjor vår. Det var jo en tur.. Så bar pluggene ferdig. Hehe Sikkert en rask blås med litt trykkluft som kan ordne saken.. Men det er en av mange ting på listen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.