Jump to content

Nye NB/Ardea 34 sjøsatt

LykkelitenIV

Recommended Posts

Når Master 820 en gang ble omtalt som "Romskipet" så ser det ut som den har fått en real konkurrent nå. Denne båten blir garantert følsom for sidevind og må nok aldri selges uten trimplan :smiley:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Flott båt, klassisk utseende, uten å virke gammeldags, ikke noe moderne fiksfakserier som fort blir umoderne.

Det runde skrogvinduet er en tabbe, og bør byttes, men dette er nok en prototype.

Nok et eksempel på inflasjonen i fot. Sikkert 34 fot i totallengde og ca 30-31 fot skrog, tipper jeg.

Hvorfor denne båten skulle være mer utsatt for sidevind enn andre tilsvarende båter forstår ikke jeg. :confused:

Forhøyet Nimbus ? Er denne høyere enn tilsvarende Nimbus ? :confused:

For meg er det ofte slik at en formgivning modnes. Første gang jeg så bildet her likte jeg ikke det jeg så - ikke noen Ardea dette her tenkte jeg. Så har jeg kikket på bildet en del mer og nå synes jeg dette ser ut som en båt.

Generelt kan man si at en design ikke er for fortiden - den er for fremtiden. Dette er en klassisk og moderne design synes jeg. Naturligvi er den preget av å "bare være" 34 fot - samtidig som man skal ha stor, lukket kabin, stort akterdekk og plass under dekk med god høyde. Da blir det litt stutt og kort forskip. Men det er nok et kompromiss som de fleste kan leve med. For Ardea kundene tror jeg at bruksegenskaper er viktigere enn design.

Det blir interessant å se hva som skjer med linjene om den får FB.

Nå har det kommet mange bilder, det ser ut til å være en veldig grei båt dette, det er lite nyvinning ute å går, men da er det vel ikke det kundene til NB vil ha... Tipper de vil selge helt greit, design er neppe det som opptar en NB kjøper mest... Selv syns jeg nok Viknes 1080 er en betydelig mer spennende nyhet... Noen som vet noe mer om denne. WA og skyvedør, det er slik det skal være på en allbruksbåt...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Jeg kommer inn.

Flere ting som skurrer med denne båten Løsningen fremme er ikke god nok. Ankerrulleløsningen akterut er ikke god nok. Portlightløsning er tidligere nevnt.

Båtfolk vil sitte mest ute. Hva med noen gode sitteløsninger på akterdekk. Her er det jo mangler hos de fleste nyere båter. Selv gamle engelskmenn har bedre løsninger der. Har liksom inntrykk i at NB ikke henger helt med i utviklingen.

Jeg etterlyste opplysninger om denne Ardea 34 i en tidligere tråd og det er greit å konstatere at den nå er kommet `live`. men jeg er en smule skuffet etter å ha sett bilder fra båten. Som andre bemerker her virker den som en kloning av Saga og Nimbus. Jeg syntes den også har trekk fra Westfjord.

En ting jeg savner er utvendig styreposisjon

7_34_katalog.jpg

Men det kan nok løses på et senere tidspungt, for dette er vel en prototype.

Ser også at det er brukt steamet Ask på akterdekk og badeplattform. Er det noen som kjenner til kvalitet og holbarhet på denne asken. Hvordan behandles den og hvordan oppfører den seg i forhold til teak.

6_34_katalog.jpg

Det ser jo bra ut da.dette er alt jeg har funnet ut om steamet ask

En annen ting jeg reagerte på var løsningen med tre køyer forut. Her ville jeg heller satse på en dobbelkøy alla rederlugar. Den som NB her har kommet med er litt for campingpreget mener jeg.

De viser ikke bilder fra stikcabinen men mange voksne folk foretrekker å bruke forcabin framfor stikcabin

12_34_katalog.jpg

Og så var det styreposisjon da . Dette virker veldig flatt, litt rett opp og ned flater

9_34_katalog.jpg

Dette er inntryket jeg har , men det er jo somsagt en prototype så det er vel rom for endringer her.

Og det blir vel også noe annet å se den `Live`

Redigert av W-945 (see edit history)

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

• 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 7 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...