ThorU Startet 26.November.2007 Link til dette innlegget Startet 26.November.2007 Er det noen som vet om G-jolle har et annet navn, eller er det bare så få av dem? Jeg har søkt på google og finn.no, men jeg finner ingen. G-joller er mellom 14 og 16 fot tror jeg, de har storseil og ei lita fokk. Når man går på grunn med dem, så vippes bare kjølen og roret opp. Grunnen til at jeg spør er at jeg har lyst til å kjøpe en som jeg og to kamerater kan dra på seiltur med. Tenker da på å pakke telt, mat, bagasje ol også seile østover fra mandal så langt vi kommer på 3 dager også snu igjen. Jeg har vurdert å kjøpe en Junker 22 eller noe slikt, men det er litt for dyrt for meg også blir det ikke den samme "camping følelsen" som med ei G-jolle. På denne turen har jeg også tenkt å ta med en 4 HK påhengs som nød motor og til bruk når det ikke er vind. Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 26.November.2007 Link til dette innlegget Svart 26.November.2007 Kan det være Gresvig-jolle du mener? Du finner noen bilder her. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
ThorU Svart 26.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2007 Det var det ja! Takk for hjelpen! Hva synes dere om planene mine for turen? Kommer vi til å snu, eller er det gjennomførbart? Sitér dette innlegget Link to post
ThorU Svart 26.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2007 Hvor mye tror dere jeg må gi for ei G-jolle som ikke krever så alt for mye oppussing? Er det evt. noen som vet om noen andre båter som kan ta 3 ungdommer og litt bagasje og der man kan henge på en liten påhengs? Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 26.November.2007 Link til dette innlegget Svart 26.November.2007 Jeg tror jeg heller hadde gått for en liten kjølbåt av eldre årgang, som f.eks Andunge, Killing eller BB11. Litt bedre plass til teltet og oppakningen. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
ThorU Svart 26.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2007 Jeg ser at disse båtene du snakker om ligger mellom 20 og 40 tusen på finn.no, må jeg regne med å betale det samme for ei g-jolle også derfom jeg er så heldig og finner en? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 26.November.2007 Link til dette innlegget Svart 26.November.2007 Finner du en gammel G-jolle så ville jeg tippe at du kan få den til 5000? Ikke en båt jeg ville anbefalt å dra på tur med for tre gutter til det er den for liten og for lite stabil. Ville mye heller sett egne barn avgårde i f.eks en killing. Ligger en på nettet nå til 23000, men den prisen kan nok forhandles. I min ungdom dro jeg en del på tur i BB11 og Yngling. I disse båtene kan man sove 2 stk om bord og med telt så går det jo også greit å være 3. Ikke noe problem å dra på den type tur du snakker om, men det er tre ting som teller her: Været, været og været! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
ThorU Svart 26.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2007 Jeg har seilt G-jolle et par ganger, liker egentlig båten ganske godt. Den er forholdsvis enkel å seile, noe som er viktig ettersom de to andre som skal være med ikke kan en dritt om seiling. Det er også mulig å få litt fart med båten. Det med at den er ustabil er jeg uenig i. Den båten jeg seilte var veldig stabil, men nå har ikke jeg seilt så mange andre joller, så jeg har lite å sammenlikne med. En jeg kjenner har g-jolle, så jeg tror jeg kommer til å låne denne av han for å prøve litt med hvordan den er å seile med litt bagasje. Og kanskje han er innteresert i og selge den...? Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 26.November.2007 Link til dette innlegget Svart 26.November.2007 Jeg er helt enig med Mouche her. Gresvig jolla er for liten til en slik tur du beskriver. Jeg lærte seiling i Gresvig jolle og Oslojolle. De er fine båter til opplæring, men ikke egnet til turseilas for tre gutter. Jeg har gjort mange lengre turer med Andunge, og med et bomtelt sov vi fint tre stykker ombord. Med en 4 HK påhenger i beslag på siden, har du også en ekstra sikkerhet og kan komme deg i havn når det trengs. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
ThorU Svart 26.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2007 Hmm, jeg får vel se om ikke jeg kjøper noe større da... Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 27.November.2007 Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 Er usikker på hva du tenker av økonomiske utskeielser, men om du har tilgang til en båtplass må jo denne være mye båt for pengene. Må du ha den på henger er ved denne en mulighet? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Enzo Svart 27.November.2007 Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 Det var det ja! Takk for hjelpen! Hva synes dere om planene mine for turen? Kommer vi til å snu, eller er det gjennomførbart? Turen høres fin ut den men dette er jo en åpen båt og på denne årstiden blir det ganske kaldt skulle jeg tro Sitér dette innlegget Link to post
ThorU Svart 27.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 (redigert) hallaron: Jeg har sett litt på de der to ja, men det blir liksom ikke det samme å "utfordre naturen" i de som i ei jolle, men hvis prisen på joller ligger på rundt 25 tusen, så blir det nok en slik ordentlig seilbåt, evt. en Junker 22. Enzo: Det er til sommeren dette skal skje, så kulden blir nok ikke det største problemet Redigert 27.November.2007 av Toby (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 27.November.2007 Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 hallaron: Jeg har sett litt på de der to ja, men det blir liksom ikke det samme å "utfordre naturen" i de som i ei jolle, men hvis prisen på joller ligger på rundt 25 tusen, så blir det nok en slik ordentlig seilbåt, evt. en Junker 22. Jeg anbefaler Junker 22 på det varmeste, nå som før.. Her har du en billig og pen; http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...pos=1&tot=3 her er en annen med nye mer utstyr, http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...pos=2&tot=3 Jeg hadde gått for den siste. Nå er min båt på land, men om sommeren så er alltid Junkeren min (i Stavnager) klar for en "testrunde" hvis det er noen som ønsker å prøve båten.. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
ThorU Svart 27.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 Jeg har sett på de to, jeg kommer uansett ikke til å kjøpe noe båt før etter jul en gang. Hvor mye ga du for din junker? Og hvor mye utstyr fulgte med da? sendt evt. svaret på IM Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 27.November.2007 Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 så blir det nok en slik ordentlig seilbåt, evt. en Junker 22. ..Så hva er en Junker22 egentlig, siden det ikke er en ordentlig seilbåt... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
ThorU Svart 27.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 hehe, ble formulert litt feil det der. Jeg presiserte junker som en spessiel båttype jeg har lyst på. Det er en ordentlig seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 27.November.2007 Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 Jeg reagerte også på det, men regnet med det var en liten feil.. Sender deg en IM Toby Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.