Jump to content

Presenning på seilbåt

ole-2

Recommended Posts

Det er alltid vanskelig med seilbåt og presenning. Jeg lar bestandig masten stå på og det er ett puslespill å få vant ut gjennom presenningen samtidig som det skal være så tett som mulig mot snø.

Jeg ser at noen har formsydde GL utgaver med snøring og borrelås og det ser både dyrt og fint ut, men jeg tenkte at det burde da være mulig å feste en skarve borrelås selv?

Hvor får jeg kjøpt egnet borrelås, og hvordan kan den festes? Tenkte på lim, men er litt usikker. Presenningen det gjelder er tung (Mener den veier 600 g/m2)

jeg har en slik fassongsydd utgave, med spor til vantene, og hull til masten. Jeg har også hull til fortøyningene, da båten ligger på vannet med masten oppe, og selvfølgelig pakket inn.

dette er en 600 eller 750 gr/m2 type, (meget bra kvalitet), og da den ville blitt meget tung å håndtere i ett stykke, fikk jeg den delt i to ved masten.

dette har fungert perfekt, kostet jo som du sier endel, tror den skulle ha kostet ca16.000.-, jeg har heldigvis kontakter innen den bransjen, så den ble endel rimeligere, og den er etter min mening verdt hver eneste krone, selv den med den høyeste prisen.....

så til spørsmålet, jeg har sett hvordan vinden tar tak i presseningen og herjer noe voldsomt, så jeg ville tro du både måtte lime og sy borrelåsene fast, her kan vinden få mye tak i alle spaltene.

På min pressening har jeg ikke borrelås, men bra med maljer, slik at jeg knyter presseningen samen i disse sporene, enkelt, og greit. Det hadde kanskje vært enklere å lage maljer.?

Uansett, er min erfaring at man ikke kan få surret og festet pressening og stativ for godt...., utrolig hvordan vinden får tak.

Lykke til!

Fernanda

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

• 3 weeks later...

Har selv formsydd presenning til min seilbåt, som har riggen stående under opplag. Presenningen er todelt og delene møtes ved masta med en overlapping. Til tross for dette er den ikke 100 % vanntett, noe som sikkert er ønskelig dersom man har teakdekk. Mulig det finnes bedre løsninger enn det jeg har skissert ovenfor, men jeg tror det vil være vanskelig å unngå noe vanninntregning (event litt snø) ved tildekkingn med riggen oppe.

Edited by "Mathilde" (see edit history)

Er det noen grunn til at båtene deres ikke tåler regn og litt snø?

Edited by Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Saken er vel den at vann trenger inn i de minste sprekker rundt vinduer og andre steder ombord.

Vann fryser og utvider seg, og resultatet er at det sprenger.

Tror dette er viktigere og viktigere jo eldre båten.

Har en formsydd presenning fra OB Wiik, delt i tre med borrelåser og maljer i skjøtene. En ekstra fin detalj er en kappe med maljer på innsiden rett over aluminiumslisten. Presenningen kan dermed festes i rekkestøtter/kryssholt etc. Slipper mao. plastkannene som henger og slår.

En god løsning, i alle fall så lenge båten ligger på vannet.

På opplagsplassen er en del skeptiske til å feste presenningen til båten av frykt for båtvelt om vinden skulle bli skikkelig ille.

Den koster flesk, men kan anbefales.

Har tatt av seil i beg nov. Men kun satt opp presennings-stativ. Egentlig ikke nødvendig hvis du ikke har teak-dekk. Med skikkelig teak-dekk, skal du heller ikke få

frostspreng hvis natene er i god orden.

Jeg gjør det kun fordi jeg har 11 mil til båten. For ikke frostspreng i noe som er tett. Ekspanderingen vil skje utover.

Vi sees!

• 1 year later...

Var på nærmeste matrialhandel og kjøpte meg en grønn presenning til ca 200 kr. dro deretter til biltema og handlet flere pakker men en slags gule klips som du setter fast i presenningen prisen ble vel rundt regnet 200 kr. for de også, hengte presenningen over bommen og satte den fast i maljene og med de gule "dingsene",hvert tau ble så satt fast i listen rundt båten, dette byggverket sto hele fjorvinteren. Kommer til å gjøre det samme i vinter.

jeg er på utkikk etter en solid presenning som har glatt overflate og samtidig er lys/gjennomsiktig.

Har i dag en som er ganske ru og hvor snøen fester seg litt for godt. Videre foretrekker jeg at noe lys slippes igjennom siden jeg tilbringer en del tid ombord også når burkaen er på.

Har sett noen som er gjennomsiktig med innvevde tråder, noen som vet hvor disse kan kjøpes, evt om andre gode alternativer?

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Noen med en mening om det?

Selden Masts har en mening om det :wink:

• Att använda masten som ås för presenningen kan vara

praktiskt men se i så fall till att den skyddas mot slitage.

Eloxeringsskiktet är endast 20 my (20 tusendels millimeter)

tjockt och kan slitas ner av en presenning som

gnider mot ytan. Resultatet kan bli permanenta skönhetsfel.

sid 66

http://www.seldenmast.com/_download.cfm?id...e=595-540-S.pdf

S/Y Gunga Din