Sebaldus Startet 10.Februar.2004 Del på Facebook Startet 10.Februar.2004 Har en teori om at de fleste av problemene man får med påhengere skyldes vann og dritt i bensinen. Har en 9.9 Yamaha som ligger ute hele året med til dels halvfull bensintank og kunne derfor godt tenke meg å sikkre meg mot problemer med å montere noe slags filter. Synes det blir litt overkill med full racor pakke og lurer på om det finnes alternativer. Er det i det hele tatt å tenke på et slikt lite 20 kr filter som man fester på slangen? Ser for meg at dette i så fall må festes i båten slik at det ikke blir ristet rundt så vannet får lagt seg i bunnen. Eller er dette bare tull og til å glemme med en gang? Noen som har innspill til filter for små påhengere? Sitér dette innlegget Link to post
Coronet Svart 10.Februar.2004 Del på Facebook Svart 10.Februar.2004 Bensinfiler er vel og bra det, men alle 9,9 Yamaha som jeg har sett er utstyrt med ett slikt originalt. Om du i tillegg kobler inne ett billig bensinfiler på bensinslangen skader det sannsynligvis ikke. Om du har problem med rusk i forgasseren ville jeg heller sørget for at bensintanken er ren og benytte en trakt med filter når jeg fyllte bensin. -Og la tanken være mest mulig full for å unngå kondens. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 10.Februar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2004 Bensinfiler er vel og bra det, men alle 9,9 Yamaha som jeg har sett er utstyrt med ett slikt originalt. Om du i tillegg kobler inne ett billig bensinfiler på bensinslangen skader det sannsynligvis ikke. Om du har problem med rusk i forgasseren ville jeg heller sørget for at bensintanken er ren og benytte en trakt med filter når jeg fyllte bensin. -Og la tanken være mest mulig full for å unngå kondens. Vet at det er filter orginalt, men kapasiteten på dette er jo så som små. Kludrete å komme til er det også. Tenken skal jeg selvsagt renske for rusk, men dette med kondens er litt værre. Vanskelig å alltid ha full tank når båten brukes hele vinteren. Blir gjerne også litt fylling i regnvær. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 10.Februar.2004 Del på Facebook Svart 10.Februar.2004 Originalfilteret på små påhengser er vanligvis bare en enkel sil, på størrelse med liten mynt. De billige bensinfiltrene med papirinnsats i et plasthus må være mye, mye bedre. Vanligvis skulle det ikke være noen problem å montere filteret inne i motorhuset - det er vel bare til å kutte bensinslangen et sted mellom tilkoblingen og forgasseren, og så sette inn filteret der.... mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Chrian Svart 10.Februar.2004 Del på Facebook Svart 10.Februar.2004 Problemet du snakker om har jeg selv erfart og jeg løste det med å montere ett engangsfilter. Kuttet bensinslangen like etter hurtigkoblingen som siitter på motoren og monterte filteret mellom koblingen og bensinpumpen. Brukte ett filter jeg kjøpte på Biltema, de har flere varianter når det gjelder plassering av inn/ut stuss. Dette fjerner nok ikke noe vann, men motoren har fungert fint etter denne lille modifiseringen. Har også gjort det samme på varmeapparatet i båten (5kw Eberspacher) for å unngå problemer der. Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
MT. Svart 12.Februar.2004 Del på Facebook Svart 12.Februar.2004 Husk bare å montere filteret horisontalt, altså slik at inn- og utgang er like høyt. Vann er tyngre enn bensin, og vil derfor bli liggende i filteret, i stedet for å renne gjennom et "stående" papirfilter. Et transparent filter vil ved korrekt montasje fort vise om det er vannperler i bensinen, og dermed eksponere eventuelt behov for tømming. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
JanS/EIR Svart 12.Februar.2004 Del på Facebook Svart 12.Februar.2004 Å montere ekstra bensinfilter på påhengeren kan godt være smart, og skader gjør det helt sikkert ikke. Min erfaring er at det viktigste er å rengjøre originalfilteret regelmessig, spesielt etter vinterlagring. Bensinen fordamper ,men ikke oljen. Den blir liggende som en gele i forgasseren. Er brennstoffanlegget i tillegg eksponert for skitt og /eller vann blir det garantert trøbbel, uansett hvor mange filtre en har. Vær nøye med å bruke rene kanner o.l. , og rengjør filter og flottørhus ofte nok, så blir det ingen problemer! Ha en lettstartet sesong! mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.