Jump to content

Bensinfilter på påhenger


Sebaldus

Recommended Posts

Har en teori om at de fleste av problemene man får med påhengere skyldes vann og dritt i bensinen. Har en 9.9 Yamaha som ligger ute hele året med til dels halvfull bensintank og kunne derfor godt tenke meg å sikkre meg mot problemer med å montere noe slags filter.

 

Synes det blir litt overkill med full racor pakke og lurer på om det finnes alternativer.

 

Er det i det hele tatt å tenke på et slikt lite 20 kr filter som man fester på slangen? Ser for meg at dette i så fall må festes i båten slik at det ikke blir ristet rundt så vannet får lagt seg i bunnen. Eller er dette bare tull og til å glemme med en gang?

 

Noen som har innspill til filter for små påhengere?

Link to post
Share on other sites

Bensinfiler er vel og bra det, men alle 9,9 Yamaha som jeg har sett er utstyrt med ett slikt originalt.  Om du i tillegg kobler inne ett billig bensinfiler på bensinslangen skader det sannsynligvis ikke.  Om du har problem med rusk i forgasseren ville jeg heller sørget for at bensintanken er ren og benytte en trakt med filter når jeg fyllte bensin.  -Og la tanken være mest mulig full for å unngå kondens.

Link to post
Share on other sites

Bensinfiler er vel og bra det, men alle 9,9 Yamaha som jeg har sett er utstyrt med ett slikt originalt.  Om du i tillegg kobler inne ett billig bensinfiler på bensinslangen skader det sannsynligvis ikke.  Om du har problem med rusk i forgasseren ville jeg heller sørget for at bensintanken er ren og benytte en trakt med filter når jeg fyllte bensin.  -Og la tanken være mest mulig full for å unngå kondens.

Vet at det er filter orginalt, men kapasiteten på dette er jo så som små. Kludrete å komme til er det også. Tenken skal jeg selvsagt renske for rusk, men dette med kondens er litt værre. Vanskelig å alltid ha full tank når båten brukes hele vinteren. Blir gjerne også litt fylling i regnvær.

Link to post
Share on other sites

Originalfilteret på små påhengser er vanligvis bare en enkel sil, på størrelse med liten mynt.

 

De billige bensinfiltrene med papirinnsats i et plasthus må være mye, mye bedre. Vanligvis skulle det ikke være noen problem å montere filteret inne i motorhuset  -  det er vel bare til å kutte bensinslangen et sted mellom tilkoblingen og forgasseren, og så sette inn filteret der....

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Problemet du snakker om har jeg selv erfart og jeg løste det med å montere ett engangsfilter.

Kuttet bensinslangen like etter hurtigkoblingen som siitter på motoren og monterte filteret mellom koblingen og bensinpumpen.

Brukte ett filter jeg kjøpte på Biltema, de har flere varianter når det gjelder plassering av inn/ut stuss.

Dette fjerner nok ikke noe vann, men motoren har fungert fint etter denne lille modifiseringen.

Har også gjort det samme på varmeapparatet i båten (5kw Eberspacher) for å unngå problemer der.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Husk bare å montere filteret horisontalt, altså slik at inn- og utgang er like høyt.

 

Vann er tyngre enn bensin, og vil derfor bli liggende i filteret, i stedet for å renne gjennom et "stående" papirfilter.

 

Et transparent filter vil ved korrekt montasje fort vise om det er vannperler i bensinen, og dermed eksponere eventuelt behov for tømming.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Å montere ekstra bensinfilter på påhengeren kan godt være smart, og skader gjør det helt sikkert ikke. Min erfaring er at det viktigste er å rengjøre originalfilteret regelmessig, spesielt etter vinterlagring. Bensinen fordamper ,men ikke oljen. Den blir liggende som en gele i forgasseren. Er brennstoffanlegget i tillegg eksponert for skitt og /eller vann blir det garantert trøbbel, uansett hvor mange filtre en har. Vær nøye med å bruke rene kanner o.l. , og rengjør filter og flottørhus ofte nok, så blir det ingen problemer! Ha en lettstartet sesong!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...