Jump to content

DPH drev og autopilot


Enjoy

Recommended Posts

Har forstått at rorgiveren til autopiloten skal kobles til drevet med en kabel. Er dette en kabel lik den til giret, og skal den ut i den ledige slangen sammen med girkabelen. Hva omtrent koster en slik kabel.

Er det noen her som har autopilot på DPH drev fra volvo.

 

Enjoy

 

Jeg betalte kr. 2170.- inkl/MVA for rorindikator kablel, via Vestfold Båt AS som har bygd min båt.

Kablen er ganske lik den til giret, men det følger med en del spesialdeler for festing på drevet.

Forøvrig ville jeg fått dette ferdig installert, hvis du har mulighet til dette. Har brukt mange timer (og banneord) for å få tredd denne

jæ.... kablen fra drevet og inn i båten.

Bruker en Raymarine Autopilot på min båt med feedback fra DPH drevet, og dette fungerer helt prikkfritt.

 

Se bildet av kabel montert på drev:

drev.jpg

Link to post
Share on other sites

...Bruker en Raymarine Autopilot på min båt med feedback fra DPH drevet, og dette fungerer helt prikkfritt...
En Raymarine Autopilot er en veldig sannsynlig julegave til meg selv neste år :smiley:. Båt med D6 og DPH-drev er på gang. Sliter litt med å bli helt sikker på hvilken løsning som er den rette, og det hadde derfor vært interessant om du kunne listet hvilke komponenter du har fått installert, spesielt siden du opplyser at det funker bra. Tenker på kontrollenhet, drivenhet, kurskomputer ("G", ikke "G"?) osv. 8001 "head" ser jo snadder ut med hjul og greier, men vet ikke om det er så viktig i praksis?
Link to post
Share on other sites

En Raymarine Autopilot er en veldig sannsynlig julegave til meg selv neste år :smiley:. Båt med D6 og DPH-drev er på gang. Sliter litt med å bli helt sikker på hvilken løsning som er den rette, og det hadde derfor vært interessant om du kunne listet hvilke komponenter du har fått installert, spesielt siden du opplyser at det funker bra. Tenker på kontrollenhet, drivenhet, kurskomputer ("G", ikke "G"?) osv. 8001 "head" ser jo snadder ut med hjul og greier, men vet ikke om det er så viktig i praksis?

 

Jeg kjøpte ST6001 S1 Hydraulic Inboard Pack fra USA. Denne har std. flux compass, ikke rate gyro.

Det er den enkleste fastmonterte kontrollenheten. Har i tillegg en remote kontroll som jeg bruker fra FB.

Til mitt bruk erdette godt nok, jeg styrer kursen jeg skal, så ett trykk på Auto og autopiloten holder da båten

på denne kursen. (den styrer bedre enn jeg greier manuellt)

Har også prøvd å legge over ruter fra plotter, og det fungerer. (jeg bruker ikke denne funksjonaliteten på min type

båtbruk, så jeg ser ingen hensikt i teste dette mer)

Ang. fluxgate/ rate gyro så er dette er stor diskusjon. På østlandet, har jeg ikke frem til nå hatt noe behov for rategyro.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte ST6001 S1 Hydraulic Inboard Pack fra USA. Denne har std. flux compass, ikke rate gyro...
Ser lenger oppe at du kjøpte referansekabelen her hjemme. Hva slags ror-referanseenhet er denne koplet opp til? (som du skjønner så sliter jeg litt med å finne ut hva som skal til for å få et komplett system :smiley: )
Link to post
Share on other sites

Ser lenger oppe at du kjøpte referansekabelen her hjemme. Hva slags ror-referanseenhet er denne koplet opp til? (som du skjønner så sliter jeg litt med å finne ut hva som skal til for å få et komplett system :smiley: )

 

Her er ett bilde av feedback potmeteret til Raymarine på "andre" enden av

rorindikator wire:

 

drevfb.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...