Jump to content

Drivstoff-forbruk

Hot Johnsen

Recommended Posts

Drivstoff-forbruk.

Lurer på hvorfor det er så stor differanse på en bensinmotor som står i et kjøretøy kontra i en båt.

Selvfølgelig er det jo mer motstand å skyve en båt i vann kontra å trille en bil på land, men åkke som så er jo differansen opp til 2-4 ganger så høy???

For å forklare min grubling kan jeg ta utgangspunkt i følgende regnestykket med forbruk pr time.

En eldre Volvo bensinmotor bruker maks 1-2 liter pr mil på land.

I 1 time i 60 km/t vil forbruket være ca 6-12 liter. (grovt regnet avhengig av kjøring)

En tilsvarende båt bruker 30-60 liter i timen når båten planer? (korriger meg om jeg tar feil)

Og et så stort forbruk er det vel umulig å bruke i samme motor på land uansett belastning???

Jeg bare spør hvordan det er mulig......

:confused:

Spørs hvilket forbruk du ville fått hvis du kjørte den volvoen i oppoverbakke for fulle guffer i en time?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Det uforholdsmessinge høye forbruket viser også hvor kort båtdesign har kommet etter alle disse årene...

Mesteparten av energien levert fra motoren går med til å lage varme og bølger bak båten.

Nye metoder som SES og styrt undervanns foil teknologi vil kanskje komme når drivstoffprisene blir for høye ?

sailorBoy

30-60 liter pr time bør vel ihvertfall være en motor på 300 hk.

Setter du den i en bil vil du kunne kruse i 200 km/t på autobahn. la oss si forbruket er på 2 liter pr mil i den farten. På 20 mil har den brukt 40 liter - på en time. :wink:

Jon-Kåre sier det bra. Husk at båtmotoren går omtrent kontinuerlig nær maks effekt. Når du kjører med snittfart 60 km/t i bil vil du sannsynligvis ligge på lavt turtall det aller meste av tiden, da tipper jeg en bensinmotor oppgitt til 120 hk ikke produserer mer enn 30 hk, med tilsvarende lavt forbruk. Kun når du virkelig gasser på i motbakke og ut fra kryss/rundkjøringer vil motoren være i nærheten av å produsere den effekten som er oppgitt.

Vanligvis sier man vel 300-350 gram drivstoff i timen for hver hk på bensinmotor, 200-250 gram for diesel, da burde det være kurante regnestykker å finne ut omtrent hvor mye effekt man faktisk henter ut av motoren, i motsetning til hva som er maksimal effekt.

Helt korrekt tankegang!!

Dessuten er "rullemotstanden" vesentlig lavere på en bil enn en båt...

(Gi full guffe på dem begge i 5 sekunder, slipp gassen og se hva som skjer; Bilen ruller meget langt, mens båten ramler i hastighet temmelig momentant.)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Vanligvis sier man vel 300-350 gram drivstoff i timen for hver hk på bensinmotor, 200-250 gram for diesel, da burde det være kurante regnestykker å finne ut omtrent hvor mye effekt man faktisk henter ut av motoren, i motsetning til hva som er maksimal effekt.

Dette var en bra forklaring, som gjorde at selv en stut som meg forsto greia.....Ho Ho

Sjøl bruker vi 0,86l/nm når vi går i kosehastighet. Dette tilsvaret vel omlag 4,5l/mil på landjorda. Ha da i mente at vår båt veier 8,5 tonn. Et tilsvarende kjøretøy på landjorda på 8,5 tonn vil vel fort ha et forbruk som også nærmer seg dette.

På sjøen velger du i stor grad sjøl hvor mye drivstoff du vil svi av. Med 5l/t som vi forbruker betaler vi omlag kr 30 pr. båttime på sjøen. Det er myyyye kos, rekreasjon og sjelefred for lusne 30 kroner det. Et skikkelig røverkjøp spør du meg

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Hei.

Båt som går i plan kan sammenlgnes med å kjøre bil i bratt motebakke.

Båten går konstant i denne motebakken, sjekk hva forbruket er på bilen dersom dere holder flatt gjern i en motebakke, så troe jeg ikke forskjellen er så stor.

Mvh

Catano

Mvh

catano

Er det ikke en tommelfinger-regel som sier:1dl per time per hk

Hvis du ser litt lenger opp i mitt forrige innlegg finner du 200-250 gram/hk/time for diesel og 300-350 gram/hk/time for bensin. Med en egenvekt for petroleumsdestillater noe under 1 kg/l betyr det at en desiliter/hk/time ville vært en ekstremt effektiv/gjerrig motor. Diesel veier ca 850 gram/liter, bensin ca 720 gram/liter, så realistisk minsteforbruk ut fra tallene jeg tidligere har oppgitt er 200/0.85 = 2.35 dl/hk/time for diesel og 4.15 dl/hk/time for bensin.

Ellers ser jeg diesel oppgitt til 40.9MJ/l, bensin til 34.8MJ/l, så da kan dere kontrollregne forbrukstallene jeg har oppgitt og se om jeg er på viddene. Alltid greit med tilbakemelding på matematikken (spesielt slik jeg ikke er stødig på selv).

Jeg prøvde meg med å skisse en graf i en annen tråd som så sånn ut:

skissemotstandfart.jpg

Dette mere et utgangspunkt / spørsmål enn noe svar, men jeg fikk ingen kommentar på den.

Jeg vil jo også tro at størrelsen på hekkbølgen en båt produserer en en indikator på motstanden.

Forklaringen er jo ikke så vanskelig.

En planende båt f.eks bør ha en relativt dyp V-bunn for å få en behagelig gange i bølger i høy fart. Dette krever mye motorkraft fordi V'en skjærer ned i sjøen.

En halvplaner bruker mye kraft på å flytte unna sjøen hele tiden, siden den ikke planer oppå sjøen. Den bruker enda mere motorkraft for å oppnå samme fart.

En bil har dekk som er flate under og ruller på flatt hardt underlag. Det blir dermed minimal rulle/skyvemotstand for å oppnå en fart der luftmotstanden ikke begynner å stjele for mye kraft.

Om man bygden båten med nærmest flat bunn, for kjøring på flatt hav ville naturligvis forbruket gå kraftig ned. Men hvem vil ha en slik pram da ?? :lol:

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Til Penny:

Du skriver:

"Hvis du ser litt lenger opp i mitt forrige innlegg finner du 200-250 gram/hk/time for diesel og 300-350 gram/hk/time for bensin. "

Vel, vi finner det, men hvor finner du det hen? Hvilken dokumentasjon har du for denne påstanden? For, iflg din påstand vil en 370 hk dieselmotor operere med et forbruk på 87-109 ltr/time?

Edited by nimbuster (see edit history)

Jeg har målt forbruk på min tidligere båt over lengre distanser 16 tonn og 2 x 380 hk

95 % effekt 23 knop forbruk 120 liter pr time totalt på begge motorer.

Senkes farten ned til 14 knop er forbruket nede på 40 liter pr time.

VP (D6-370) og Mercruiser-Cummins (370hk) oppgis begge til slurpe unna 76 liter i timen ved fullt effektuttak, hvilket er ca. 175 g/hkh om en regner med en densitet på 0,85

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Her er en forbrukskurve for Yanmar 6 LYA-STE, en traust motor som flere har høstet erfaring med. Forbrukstallet er ganske identisk med det jeg tidligere har målt med dieselforbruksmåler som har tatt hensyn til forskjellig densititet på tilført og returnert diesel.

dieselforbruk.jpg

Jeg har målt forbruk på min tidligere båt over lengre distanser 16 tonn og 2 x 380 hk

95 % effekt 23 knop forbruk 120 liter pr time totalt på begge motorer.

Senkes farten ned til 14 knop er forbruket nede på 40 liter pr time.

Jeg lurer på hvordan du har kommet frem til at du har tatt ut 95% av effekten.

Den enkleste måten å finne ut hvor mye effekt en tar ut, er vel å se på drivstofforbruket.

Har en mistanke om at mange blander sammen effektuttak og turtall.

Når jeg reduserer turtallet på mine KAD 42 til 85%, synker forbruket til ca 65%.

Ved 38% av max turtall er forbruket ca 10%, altså ca 9 l/t.

Forbruk på 100% er 90 l/t for begge.

Dette tilsvarer 178 g/hkh.

Til Penny:

Du skriver:

"Hvis du ser litt lenger opp i mitt forrige innlegg finner du 200-250 gram/hk/time for diesel og 300-350 gram/hk/time for bensin. "

Vel, vi finner det, men hvor finner du det hen? Hvilken dokumentasjon har du for denne påstanden? For, iflg din påstand vil en 370 hk dieselmotor operere med et forbruk på 87-109 ltr/time?

Var en huskeregel som ble nevnt på D5L, neppe så veldig vitenskapelig fundert, og muligens noe utdatert. Ser fjellbonden har 178 g/hk/time, sydvesten 175 g/hk/time, begge for rimelig moderne motorer med direkte innsprøytning. Muligens 200-250 er mer riktig med forkammer?

Har ikke en båt i plan et mindre forbruk pr. nautisk mil enn fartsområdet rett før planingsterskelen? Skulle likt å se en graf som illustrerte dette.

Båtliv testet daycruisere for noen måneder siden og jeg bet meg merke i resultatene for en båt tilsvarende min egen (Uttern D66 men med en 175 Verado). Har basert på de test-tallene laget en graf av forbruk/fart/slipp mot RPM (vedlagt), som viser nettopp det at bensinforbruket er lavest ved en hastighet en bit over planefart. Ingen bombe det, akkurat, men jeg var egentlig ute etter å se på slipp som en funksjon av hastighet. Generelt har vel de fleste planende båter sin mest økonomiske gangfart et sted like over planefarten.

baatliv_test_graf.jpg

Edited by Stevens (see edit history)
Generelt har vel de fleste planende båter sin mest økonomiske gangfart et sted like over planefarten.

Jeg er sterkt uenig, fordi grafen viser ikke forbruk i skrogfart. Den starter et sted midt i planingsterskelen og oppover til max.

Dette har jeg sett mange eksempler på den siste tiden, og liker det svært dårlig.

For meg betyr det mye at en kan ha kompressorfri og rolig gange i skrogfart.

De som tester båter bør ta med hele registeret fra tomgang til max for å vise fakta.

De aller fleste planende båter har under halve forbruket i skrogfart i forhold til marsjfart.