Jump to content

Slitesterkt trekk/maling til dekkfendring

Verrie

Recommended Posts

I tilfeller hvor longsidefortøyninger benyttes har jeg anskaffet fendere/blåser i king size størrelsen.

Men i tillegg ønsker jeg bildekk/truckdekk for bruk under vann. Jeg skal ha 4 stk ombord.

Disse dekkene vil tidvis få hard behandling.

Så er spørsmålet, finnes der noe trekk i stoff, plast, nylon, annet som er så sterkt at det går an å ha dem på dekkene? Hvis det er stoff, så ser jeg for meg at det bør gå an å farge dem i bunnstoffets farge ?

Hvis ikke, finnes der maling som er sterkt nok til dette formål, husk gummien flekser og maling eventuelt krakkelerer. Jeg er kjent med at der finnes lakk som er fleksibel opp til 330% (coelan), og antar at dette da også finnes innen maling ?

Coelan leveres også som maling, dvs tilsatt fargepulver. Ellers så selger Norrøna malingutsalgene noe som kalles gummitetning, som er en elastisk, vannbasert gummimasse som kan males på. Jeg har brukt dette til å tette et par terassegulv i betong blant annet, og det er overraskende slitesterkt. Brukes blant annet til å tette tak med. Kanskje det kan være noe?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Korleis har du tenkt å løfta desse truckdekka frå dekket og over skutesida og attende?

Etter kva eg har fått inntrykk av så har du ein stor og flott båt, men slike dekk er vel så tunge at du må ha kran?

Ask

Jeg har brukt motorsykkeldekk med store knaster (crossdekk?) til flere formål. Fendring av utsatte partier, mellomlegg ved transport i henger etc.

De har en stor flate, men er ikke så brede. Til gjengjeld veier de ingenting og er lett å stuve.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Colean kan ikke brukes under vannlinjen. Stoffet tåler ikke å ligge under vann - men er glimrende på dekk, rekker og andre konstruksjoner over vannlinjen. F.eks fenderlisten min blir aldri svart og stygg lenger, etter to strøk Colean, dekket ble bare fantstisk. Men under vann blir stoffet hvitt, og løsner i store flak...

Nemo saltat sobrius

Ellers så selger Norrøna malingutsalgene noe som kalles gummitetning, som er en elastisk, vannbasert gummimasse som kan males på. Jeg har brukt dette til å tette et par terassegulv i betong blant annet, og det er overraskende slitesterkt. Brukes blant annet til å tette tak med. Kanskje det kan være noe?

Vannbasert gummimasse ??? Enten er dette latex eller så er det akryl, i begge tilfeller vil de løse seg opp under vann (vannbasert).

Hvis det er hva jeg tror, en bitumenbassert gummimasse (asfalt) så tåler den vann og er mye benyttet til tetting av tak siden den også er permanent elastisk, men man vil neppe ha den gnikkende mot skutesiden...(herder ikke og man vil få noen riktig flotte sorte fartsstriper)

Edited by Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Vet ikke hva den er laget av, men den leveres i hvitt, lys grått, mørk grått og sort i det minste! Så da kan man i alle fall velge farge på stripene! I følge det som står på boksen skal den kunne brukes i svømmebasseng blant annet, så den må da i det minste tåle vann! Selv har jeg som sagt kun brukt den på betonggulv utendørs for at de ikke skal trekke vann, og kan bekrefte at den ikke smitter av der, i alle fall! Smurte den ene terassen på ny i år, da er det 7-8 år siden sist den ble behandlet...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei

Det er litt arbeid, men hvis du "takler" dekkene dvs vinder tau rundt hele veien helt tett, så får du noe som tåler juling og ser bra ut. Knyt ofte knuter eller la en og annen vinding gå igjennom et hull i siden på dekket så flytter det ikke på seg når dekket klemmes flatt.

Dekk til firehjulinger, traktorhengere ol er brede i forhold til diameter og fendrer bra for lette båter.

Mons

Mons