Jump to content

Sigmar vs. Refleks og andre ovner. Erfaringer?


Carpediem

Recommended Posts

Ser på sigmar brennerene på maritim. Noen som har erfaring med disse? Har ikke hørt om den før, lurer på hvordan de er sammenlignet med dickinson og refleks f.eks.?

 

Får seilbåt til våren og ser ingen fornuftig plass å montere en slik brenner. Eneste plassen jeg finner er forpiggen, men det er jo egentlig eneste plassen man vil ha det kaldt. Finnes det slike ovner med vannsløyfe eller annet system for luft sirkulasjon?

Redigert av Carpediem (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sigmar er kjøpt opp av Dickinson. Vet ikke om de fortsetter med "dobbelt" vareutvalg men de ser jo veldig like ut.

 

Jeg bestilte meg en Sigmar for et år siden men da var de ikke leveringsdyktige så jeg endte på en Glembring fra Seatronic i stedet. Se litt om montasjen her. Jeg er strålende fornøyd men min Glembring og kan absolutt anbefale denne. Det som skiller den fra Websto, Eber og denslags er jo den lune og gode varmen du får uten strømforbruk og lyd. Klarer du å plassere en slik ovn ombord er det det beste du kan ha.

 

Glembring kan fåes med vannsløyfe og også fullisolert slik at all varmen går i vannet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Min far satte inn en slik i fjor, og den ser ut til å fungere utmerket. Liten og nett, og fint laget. Tror den het 100? Vet ikke hva som finnes til denne, men det finner du vel her: http://www.sigmarine.com/

Men uansett, blir det godt og varmt der ovnen er. Har sett mange som setter slike ovner på tverrskott mellom salong og forpigg/toalett i seilbåt. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Sigmar er kjøpt opp av Dickinson. Vet ikke om de fortsetter med "dobbelt" vareutvalg men de ser jo veldig like ut.

 

Jeg bestilte meg en Sigmar for et år siden men da var de ikke leveringsdyktige så jeg endte på en Glembring fra Seatronic i stedet. Se litt om montasjen her. Jeg er strålende fornøyd men min Glembring og kan absolutt anbefale denne. Det som skiller den fra Websto, Eber og denslags er jo den lune og gode varmen du får uten strømforbruk og lyd. Klarer du å plassere en slik ovn ombord er det det beste du kan ha.

 

Glembring kan fåes med vannsløyfe og også fullisolert slik at all varmen går i vannet.

 

 

Høres ut som et godt alternativ! Så jo rikgit så trivelig ut ombord hos deg! Hva med en isolert glembring i forpiggen m/vannsløyfe ut i salongen, til en stor radiator. Kan dette gjøres på fornuftig vis både med tanke på utseende og økonomi? Hva betalte du for ovnen? Er den koblet rett til diesel tanken eller har du egen tank?

Link to post
Share on other sites

Jeg koblet direkte til dieseltanken med en Biltema pumpe. Betalte litt over kr 12.000.- for komplett pakke med dekksgjennomføring, pipehatt, 1 1/2 meter røkrør med beskyttelse.

 

I tillegg til isolert ovn kan du også få isolerte røkrør og da kan du plassere ovnen i et lukket rom/kott/skap. Det kreves litt størrelse på radiatorene for å bli kvitt 4kW. Der er en del å lese på Glembrings nettsider og de har svare meg godt på epost.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Får seilbåt til våren og ser ingen fornuftig plass å montere en slik brenner.

 

Jeg leker litt med tanken å skaffe meg en dickinson bristol komfyr.

 

Denne kan ha varmesløyfe også, men ser det er litt komplisert med disse varmesløyfene. Det bør vel sirkulere vann i dem hele tiden for at de ikke skal ødelegges, og derfor vil man måtte produsere varmvann enten man vil eller ikke når det skal kokkeleres.

Link to post
Share on other sites

Ja men da må regulatoren plasseres foran eller bak ovnen og ikke på siden. Glembring kan bygges med regulatorplassering etter ønske.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har romtermostat. Litt merkelig at ikke Sigmar, Dickinson og Refleks også har termostat, jeg har i alle fall ikke sett det på disse.

 

Termostaten har ikke gradeskala, det er den for unøyaktig til, men fungerer glimrende likevel. Den fungerer slik at du selv velger maks effekt på regulatoren og termostaten begrenser helt ned til minimum når det er varmt nok.

 

Om du går for vannvarme må du ha en termostat på vannet for å hindre koking og styre romtempen på annet vis, f.eks. termostatstyrte bypass ventiler på radiatorene som denne.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar!

 

Glembring hadde et system med termostat på vannet som styrte brennerne, i tillegg hadde de en romtermostat som styrte pumpa til vannsløyfa. På denne måten vil pumpa gå saktere når det blir varmt i rommet, og når vannet går saktere blir vannet i rørene varmt og ovnen stilles ned av den andre temostaten! Høres jo veldig genialt ut egentlig, men er kanskje litt skeptisk...hadde vært artig å prøvd....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...