Klintan Startet 28.November.2007 Link til dette innlegget Startet 28.November.2007 Vurderer at kjöpe noe gjengredskaper, men så ser jeg at etter for exempel UNC 3/8" finnes det forskjellige betegnelser (3/8 16, 3/8 40, etc) Är det noen som vet vad dette betyr. Og kan man bruke 3/8 at gjenge med uansett vilket nummer det har etterpå? Ikke helt lett at ha det tungt for seg... Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 28.November.2007 Link til dette innlegget Svart 28.November.2007 Mener at 3/8" er diameter, og tallet etter forteller om sporvidden på gjengene... Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
oddkt Svart 28.November.2007 Link til dette innlegget Svart 28.November.2007 (redigert) Kansje tabellen hjälper diggängtabell Glöm ej om det är rörgänger så är det innermåttet på röret som gäller Redigert 28.November.2007 av oddkt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 28.November.2007 Link til dette innlegget Svart 28.November.2007 Jeg vil TRO at dette har å gjøre med hvor dypt verktøyet skjærer. Skikkelig gjenging går gjerne i tre trinn for ikke å slite for mye på verktøyet, og for å få penere gjenger. Verktøyet kommer da i tre deler. Først i det siste trinnet skjærer tappen (eller gjengesnittet) helt til bunns i gjengene. Enkle gjengetapper har som regel disse tre trinnene gradert trinnløst oppover stangen. Selv bruker jeg en sånn løsning. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
REM Svart 28.November.2007 Link til dette innlegget Svart 28.November.2007 3/8 16 betyr at gjengediameteren er 3/8 tomme, med 16 gjenger pr. tomme. UNC betyr Unified Coarse, dvs Amerikanske Grovgjenger. UNF betyr Unified Fine Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
MT. Svart 28.November.2007 Link til dette innlegget Svart 28.November.2007 UNC er ordinære tommegjenger, UNF er finere tommegjenger. R er rørgjenger, men de angis ikke med gjengenes ytterdiameter. 3/8" er ytterdiameteren på gjengen, altså tre åttedels tommer. På samme måte som ytterdiameteren på en M10-skrue er 10mm. En tomme = 25,4mm. 25,4mm / 8 = 3,175mm x 3 = Ø9,525mm. Og feks tallet 16 bak, betyr at det er 16 gjengetopper på en tommes lengde. Høyere tall betyr flere gjengetopper pr tomme, altså finere gjenger. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
chagall Svart 28.November.2007 Link til dette innlegget Svart 28.November.2007 Ja, dette var som det skulle vært tatt ut av læreboken `ModeraTore`. Det eneste jeg ville legge til er at UNC mest blir brukt når det gjelder bolter. UNF blir mye brukt i forbindelse med hydraulikk kuplinger etc. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 28.November.2007 Link til dette innlegget Svart 28.November.2007 Hvis du tenker på å kjøpe deg et sett med gjengeverktøy så vil jeg anbefale deg å kjøpe et sett for metriske gjenger. Trenger du en gjengetapp eller gjengebakke i tommer så kjøper du den løst. I tillegg til gjengesettet kjøper du et skyvelære, gjengelære for metriske gjenger og et gjengelære for tommer. Ved hjelp av skyvelære og gjengelære så finner du ut hvilke type gjenger du har med å gjøre. Du leser da ut av en gjengetabell hvilke gjenger du holder på med... Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 28.November.2007 Link til dette innlegget Svart 28.November.2007 Kommer helt an på hva man skrur på. Etter forrige båt har jeg relativt mye tommeverktøy. Det er Mercruiser i min nåværende båt også, og faktisk har jeg gått meg på tommegjenger der og... I tillegg har jeg en bil som er "Made in USA", så jeg trenger av og til noe greier der også. Tror nok ikke verden blir kvitt tommene med det første. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
M/S Bastard Svart 28.November.2007 Link til dette innlegget Svart 28.November.2007 (redigert) Har ett spørsmål i dette tema. så jeg låner tråden litt. Jeg har gjenget noen stenger, men på ett par var jeg plaget med stygge gjenger. Akkurat som om gjengebakken ikke klarte og ta med seg alt. Finns gjengebakker i en serie à 3 f.eks i 16 mm hvor man gjenger i flere omganger for og få bra resultat? Håper dere skjønner hva jeg mener Redigert 28.November.2007 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 28.November.2007 Link til dette innlegget Svart 28.November.2007 Hei. Gjengebakker blir normalt bare levert fullprofil, dvs at du trenger bare en. Men det er forskjell på om du skal gjenge svart stål eller rustfritt. Du må også passe på å smøre godt med en god gjengepasta. Vanlig olje duger ikke. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 28.November.2007 Link til dette innlegget Svart 28.November.2007 Brukte gjengepasta (rikelig) og gjenget i svartstål. Mulig jeg skaffer en ny gjengebakk for og se om den jeg lånte er av dårlig kvalitet elns Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 28.November.2007 Link til dette innlegget Svart 28.November.2007 (redigert) Hvis den kommer fra et sett på biltema el.l til 149 kr. så er det garantert dårlig kvalitet. Det har også mye å si hva slags stålkvalitet det er. St. 37 f.eks er noe dritt å gjenge i St. 52 er mye bedre. Redigert 28.November.2007 av hagy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 28.November.2007 Link til dette innlegget Svart 28.November.2007 (redigert) På de simpleste typene stål må man turne litt bakover igjen med jevne mellomrom for å knekke spona, samt forsikre seg om at det kommer olje helt frem det skjæringa skjer. Men vanligvis er rimelige, utslitte bakker det vanligste problemet i sånne tilfeller, det er helt sikkert. Redigert 28.November.2007 av ModeraTore (see edit history) Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
M/S Bastard Svart 28.November.2007 Link til dette innlegget Svart 28.November.2007 Er ikke noe billig bakke, men får kjøpe en ny en og prøve. Takker for svar Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 28.November.2007 Link til dette innlegget Svart 28.November.2007 For eksempel Thürmer er tingen!! (selges hverken på Europris eller Biltema..) Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 28.November.2007 Link til dette innlegget Svart 28.November.2007 Og de selges hvor? Kunne forøvrig tenkt meg ett godt sett med gjengeutstyr, noen med linker? Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Svart 28.November.2007 Link til dette innlegget Svart 28.November.2007 3/8 16 betyr at gjengediameteren er 3/8 tomme, med 16 gjenger pr. tomme. Hvis dette er riktig, hva betyr så 3/8 40 som trådstarter også nevner? Etter det jeg vet så har UNC kun en stigning pr. dimensjon og for 3/8 så er den 16 gjenger pr. tomme. Jeg mener også at UNF også har bare en stigning pr. dimensjon. Metriske fingjenger derimot har flere gjengestigninger på samme dimensjon. Jeg tror at tallet bak tomme dimensjon betyr lengden på bolten i mm. 3/8 16 er 16 mm lang og 3/8 40 er 40 mm lang. Gjengetabell http://www.proffpartner.no/binary/111095/file?download=true Sitér dette innlegget Link to post
Klintan Svart 28.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2007 Takk for alle gode og interessante svar! Det jeg spurde om aer dokk ikke helt utrett: siffrene baketter tommetallene. I Clas Ohlson sin katalog finns et gjengeset med både metriske og andre gjenger (UNC, UNF og MNF) og der kan man lese for exempel betreffene UNC: 7/16 - 14, 1/4 - 20, 5/16 - 18. 3/8 - 16 og 1/2 - 13. Og da jeg spurde min Sabbforhandler betreffen pinneskruer till vannpumpen i Sabben, så sa han 5/16 - 40. Det är mulig at han mente lengde, for da jeg kjöpte bolter 5/16 så passet 45 mm lengde godt. Det er nok så at ska man ha et godt set gjengeredskap for UNC-gjeng så må man ut med minst et par tusen kroner. Förhörde meg om et eneste gjengsnitt 5/16 forrige dag og det skulle koste nesten 600 - men da var det ordentlige greier. Kan nok tenke meg at pröve noe litt enklere. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 28.November.2007 Link til dette innlegget Svart 28.November.2007 Hvis dette er riktig, hva betyr så 3/8 40 som trådstarter også nevner? Etter det jeg vet så har UNC kun en stigning pr. dimensjon og for 3/8 så er den 16 gjenger pr. tomme. Jeg mener også at UNF også har bare en stigning pr. dimensjon. Metriske fingjenger derimot har flere gjengestigninger på samme dimensjon. Jeg tror at tallet bak tomme dimensjon betyr lengden på bolten i mm. 3/8 16 er 16 mm lang og 3/8 40 er 40 mm lang. Hei `Kurt`, du har nok rett i at det er lengden det menes med UNC 3/8"x 40 (med 16 gj. pr. tomme). Når det gjelder UNF har alle dimensjoner fra 3/4" til og med 1 1/2" samme stigning 12 gjenger pr. tomme. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 28.November.2007 Link til dette innlegget Svart 28.November.2007 (redigert) Har det gjenge settet ifra Clas Ohlson, er billig men fungerer fint til å rense opp skadede gjenger....kjekt å ha dekke de fleste typer opp til 1/2" . Hvis noen kaller en bolt 3/8 40 , så vil jeg si at vedkommende blander sammen standardene.... 3/8" -16 = 3/8" UNC = 16 gjenge topper pr tomme . 3/8" -24 = 3/8" UNF = 24 gjenge topper pr tomme . Korrekt benevnelse på en 40 mm lang bolt vil være 3/8" UNC x 1-9/16" ( 39,6mm ) eller 3/8" UNC x 1-1/2" (38,2 mm ) eller 3/8" UNC x 1-5/8" (41,2 mm ) Arne Kjetil Redigert 28.November.2007 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
ooma Svart 28.November.2007 Link til dette innlegget Svart 28.November.2007 Aldri kjøp gjengeutstyr uten at du også kjøper et godt gjengelære og forstår hvordan dette brukes. Jeg har desverre sett alt for mange entusiaster som har ødelagt gjenger spesielt på motorsykler ved å bare skulle "rense opp litt" med en gjengetapp før montering. Japanerne bruker ikke standard gjengetabell på mye utstyr. F.eks på metriske gjenger strekker de gjengestigning 1,25 helt til M14. Ikke helt fingjenger og ikke helt grovgjenger med andre ord. Litt ekkelt å dra i en M14x1,5 fra Co eller Biltema settet da. Helicoil i aluminiumsmotor huff, huff, huff...... Vet ikke hvordan dette er på Yanmar, noen som har erfaring?? Sitér dette innlegget Oso Link to post
chagall Svart 28.November.2007 Link til dette innlegget Svart 28.November.2007 Hei,`Droll`, skal ikke "krangle"med deg, men etter 25 år i Hydraulikk bransjen har jeg ikke sett UNF 3/8"-24 som standard. Derimot 7/16-20 og 1/2"-20 er vanlig standard. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 29.November.2007 Link til dette innlegget Svart 29.November.2007 Hei,`Droll`, skal ikke "krangle"med deg, men etter 25 år i Hydraulikk bransjen har jeg ikke sett UNF 3/8"-24 som standard. Derimot 7/16-20 og 1/2"-20 er vanlig standard. Har du ikke vært borti UNF 3/8"-24 ???, motor festene på Mercury er UNF 3/8"-24 ( hvis jeg ikke husker totalt feil da ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
slettet Svart 29.November.2007 Link til dette innlegget Svart 29.November.2007 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.