Jump to content

UNC-gjeng - vad betyr alle betegnelser?


Klintan

Recommended Posts

Har du ikke vært borti UNF 3/8"-24 ???, motor festene på Mercury er UNF 3/8"-24 ( hvis jeg ikke husker totalt feil da :smiley: )

 

 

Arne Kjetil

 

Hei igjen,har som jeg nevnte ikke sett UNF 3/8"-24 i forbindelse med fittings i hydraulikkterminologien. Tviler ikke at den kan finnes i forbindelse med bolter for motorfester etc., som du sier. På min Mercury Optimax 2004 115, er det brukt

4 stk 1/2"-13 UNC bolter originalt. På bolter er det mest vanlig å benytte grovgjenger (UNC) i motsetning til UNF (fingjenger) som brukes på fittings etc. Har ofte sett at noen produsenter lager sin egen standard på enkelte områder , for å få salget på reservedeler. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Aldri kjøp gjengeutstyr uten at du også kjøper et godt gjengelære og forstår hvordan dette brukes. Jeg har desverre sett alt for mange entusiaster som har ødelagt gjenger spesielt på motorsykler ved å bare skulle "rense opp litt" med en gjengetapp før montering.

Japanerne bruker ikke standard gjengetabell på mye utstyr. F.eks på metriske gjenger strekker de gjengestigning 1,25 helt til M14. Ikke helt fingjenger og ikke helt grovgjenger med andre ord. Litt ekkelt å dra i en M14x1,5 fra Co eller Biltema settet da. Helicoil i aluminiumsmotor huff, huff, huff......

 

Vet ikke hvordan dette er på Yanmar, noen som har erfaring??

M14 X 1.25 er standar, og er klassifisert som fingjnger også i det norske systemet. Det same gjelder for M 10 og M12.

Redigert av Herman
Sitatmarkeringer manglet fullstendig! (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...