jensemann2 Svart 4.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2007 må jeg hone da, når jeg bytter ringer? Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 4.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2007 Ikke hvis sylinderveggene er fri for spor og riper. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
jensemann2 Svart 4.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2007 oki. Var noen som sa jeg måtte hone for at de nye ringene skulle få slite seg til skikkelig.. mn da dropper jeg det:) Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 4.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2007 Kubota er jo forholdsvis moderne Japanske motorer, og det bør kunne skaffes div. pakningssett? Honing er stort sett unødvendig hvis ringene ikke har gått i biter. Forresten koster et hone-verktøy bare noen tiere hos Biltema Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
jensemann2 Svart 5.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2007 Ringte universal diesel og hørte på priser, og stempelfjærer til alle stemplene koster 3600 kroner!! Da må det da gå an å sjekke om de gamle er skadet ? De ser helt fine og uskadete ut, og tetter helt fint i sylinderen etter hva jeg kan se... Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 5.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2007 Oj, det syntes jeg var dyrt. Da ville jeg også forsøkt de gamle en gang til. Bare vær nøye med å rense sporene i stempler, og fjærene kanskje med diesel først og azeton til slutt. Et av de viktigste rådene du fikk av en eller annen her : Kjør aldri på maks turtall. Det dreper maskinen din! Marsjfart er 10 - 15% under maksturtall. Lykke til! Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
jensemann2 Svart 5.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2007 ja, for de gamle fjærene ser helt fine ut. Har tatt de av og renset stemplene og ringene skikkelig. Så da får jeg prøve igjen med de gamle , for det er for galt å bruke så mye på ringer som kanskje fungerer helt fint med de gamle... tusen takk for raske og gode svar Amalie 36! veldig nyttig for meg:) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 5.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2007 men det må da gå an å få tak i uoriginale fjærer? Så lenge diameter og tykkelse er riktig er det vel ett fett hva slags ringer man bruker?? Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 5.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2007 Det skulle kunne gå, men utfordringen er å finne nøyaktig like. Både bredde dybde i fjærgodset, og diameter på stempelet må være likt som din motor. Ved å bruke de gamle, risikerer du ikke så mye bortsett fra økt oljeforbruk og røyk. Men i tillegg kan det bli koksing og fastbrenning av øvre kompresjonsfjæra. Skulle tro det gikk an å prøve det. Hva er typebetegnelsen på motoren din? Dette er vel egentlig motorer som blir brukt i traktorer og gressklippere av forskjellige slag. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
jensemann2 Svart 5.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2007 typebetegnelsen er BD722, 20 hester, marinisert av Beta Marine. http://www.batguiden.no/wip4/product.epl?id=4504 Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 5.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2007 Jeg lurer på om ikke det er samme basen som også benyttes av Nanni i 3.75HE (uten at jeg er 100% sikker). Du burde sjekke med Nogva om du ikke har gjort det, som et alternativ til Universal Diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 5.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2007 Tenkte det samme som deg! Lurer også på om Hydrapower As også driver med Beta motorer? Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
ulysses Svart 5.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2007 Ser nå at det med stor sannsynlighet er samme basen. 3 syl. 719CC, Bore and stroke 67x68mm (2.64 X 2.67 in.). Forøvrig en knallbra sak Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 5.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2007 WM 18 dieselengine fra Australia er samme motor også, så det bør finnes mange muligheter. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Jonas Svart 5.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2007 oki. Var noen som sa jeg måtte hone for at de nye ringene skulle få slite seg til skikkelig.. mn da dropper jeg det:) Jeg mener også at du alltid skal hone når fjærene byttes. Hone riktig er også viktig. Ang. varmgangen: Er sirkulasjonspumpen sjekket? Er det impeller eller skovelhjul som er skadet eller slurer når det blir ordentlig varmt? Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 5.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2007 Se på disse linkene Jensemann! piston rings produsent av stempelfjærer Kontakt disse og spør da vel? Kubota har denne motoren i alt fra golfbiler til traktorer og ATV-er. Det kryr av de, og de er veldig slitesterke. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
jensemann2 Svart 5.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2007 takk:) Har sendt en mail til begge to med forespørsel på pris. Prisene til Universal Diesel er jo helt fullstendig latterlige... lol Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.