Jump to content

Bruk av vifteovn/Kupèvifte etc i båt.

Verrie

Recommended Posts

Jeg var i ettermiddag innom Maritim. Jeg vurderte å kjøpe slike kupèvifteovner som mange her på forumet er fornøyd med.

Jeg prater da om denne

Jeg synes å huske at enkelte forteller at disse står på kontinuerlig, grunnet dets sikkerhet og at denne "ikke kan ta fyr".

Maritim fortalte meg at disse overhode IKKE må brukes uten tilsyn, og at minst 1 forsikringsselskap har skrevet brev om at disse ovnene krever tilsyn (Gjensidige).

Med andre ord, det er tydelig at disse ovner ikke er så sikre allikevel, samt at dersom brann oppstår som følge av bruk av disse ovner kan føre til reduksjon eventuelt bortfall av forsikringsoppgjør.

For å si det slik, det ble ikke til at jeg kjøpte slike.

Jeg tenkte jeg skulle nevne dette her all den tid jeg har fått inntrykk av at enkelte bruker dem mere enn hva de er godkjent for.

Jeg var i ettermiddag innom Maritim. Jeg vurderte å kjøpe slike kupèvifteovner som mange her på forumet er fornøyd med.

Jeg prater da om denne

Hadde en slik som tok fyr. Drog ut kontakten og blåste ut flammen. Benytter kun varmelister og rørovner når vi ikke er ombord.

Hadde en slik som tok fyr.

Tok den fyr sier du ?

Er du sikker på at det var en Thermal2000 ?

Hva skjedde ? Hva tok fyr ? Kan du forklare mer hvordan dette utartet seg ?

Var den pakket full av støv ?

Kan du konkretisere litt ?

Denne ovnen er godkjent av Gjensidige for bruk i båt under opplag.

Forutsatt ukentlig tilsyn.

Den er utstyrt med keramisk element, veltesikring og overhetningsvern.

Det var en Thermal2000. Filteret var rengjort samme uke. Har hund som røyter en del, så vi rengjør filteret ganske ofte. Hva som tok fyr i den vet jeg ikke, men det kan godt være det var varmgang i lager.

Forøvrig var det udramatisk siden vi satt like ved. Kjente en svak svidd plastlukt like før.

Har Gjensidige noen godkjenningsmyndighet da?

Det var åpen flamme i ovnen bak gitteret som jeg blåste ut etter å ha dratt ut støpselet. Hva som brant vet jeg ikke, brydde meg ikke med å åpne den for å finne det ut.

Har aldri stolt på vifteovner, selv ikke denne som jeg også hadde hørt -og stadig hører- er best. Vifteovner er aldri helt sikre etter min mening.Bevegelige deler gir friksjon.

Litt rart dette, her er kopi av beskrivelse av ovnen hos Seatronics i Moss:

Vifteovn. 1500W For 220V Med keramisk element og veltesikring. trinnløs viftehastighet, samt økonomimodus hvor ovnen ikke bruker mer enn ca. 400W. Mål: B154xD130xH210mm. Godkjent av Gjensidige forutsetter ukentlig tilsyn. Kun kr. 690.-

Jeg bruker denne ovnen sammen med luftavfukter, men jeg er i båten mer enn en gang i uken.

Jeg bruker Thermal2000 og har gjort det i mange år.

Døgnkontinuerlig i vinterhalvåret.

Og sporadisk på tur i sommerhalvåret.

Og kommer nok til å fortsette med det.

Selv om jeg ikke er forsikret i Gjensidige. :smash:

Thermal 2000 ovnen har vært oppe til diskusjon i flere år, i mange tråder.

HÅP er den første jeg har hørt som har opplevd åpen fyr i denne ovnen.

Har du ovnen enda ? Eller har du kastet den ?

Jeg kjører min i øko og på viftetrinn 3 i vinterhalvåret, den trekker da ca. 400W

Edited by Mix (see edit history)

Har blåseovn i den ene båten på hytta, problemet er bare at en eller annen tulling har latt det gå sport i å trekke ut stikkontakten til stadighet. :headbang:

Fikk regning fra et motorverksted som skulle konservere motor for vinteren men det var på papiret og ikke i praksis. Nå driver jeg å tiner opp motoren. :headbang:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Eneste forklaringen jeg kan se her, er at det er støv som har antennt i denne ovnen til HÅP.

Her snakkes det om flammer bak gitteret.

Og hva kan brenne der ?

Jeg har ingen tro på aksialvifta i metall ved lagerhavari har forårsaket noen flammer.

Har skiftet noen hundre defekte slike aksialvifter opp igjennom årene.

Stopper aksialvifta skal overopphetingsvernet slå ut. Hvis ikke dette slår ut, vil hele ovnen overopphetes,

noe som ville gitt helt andre følger, som ville vist tydelig utenpå ovnen.

Elementet er keramisk, feil på dette kan ikke forårsake åpne flammer.

Konklusjon: Sørg for å rengjøre filteret regelmessig, støvsug gjerne, og hold generellt ovnen fri for støv, så har du en trygg ovn.

Edited by Mix (see edit history)