Jump to content

Bruk av vifteovn/Kupèvifte etc i båt.

Verrie

Recommended Posts

Eneste forklaringen jeg kan se her, er at det er støv som har antennt i denne ovnen til HÅP.......................

Elementet er keramisk, feil på dette kan ikke forårsake åpne flammer.

Konklusjon: Sørg for å rengjøre filteret regelmessig, støvsug gjerne, og hold generellt ovnen fri for støv, så har du en trygg ovn.

Mener bestemt at dette keramiske elementet ikke kan brenne støv. Blir vel ikke rødglødende ? Og ikke høy nok overflate temperatur til å antenne støvet.

Mvh

`MINA`

Nei, det skal normalt ikke det.

Men spørsmålet er hva som skjer hvis vifta stopper da, og overopphetingsvernet slår ut litt tregt.

Hele saken virker meget mystisk.

Det er liksom ikke så mye mer bak dette gitteret. :wink:

Jeg har sjekket det.

Må bestille ny aksialvifte til min ovn, den har 5-6 år på nakken nå.

Vifta skrangler fælt før ovnen blir skikkelig varm, har vært slik siden i sommer, men har stått på hele høsten likevel. :wink:

Redigert av Mix (see edit history)

I forbindelse med et innbrudd i min båt høsten 2005, spurte jeg Gjensidige`s takstmann Stig Storstein om jeg kunne benytte min 1200 watts Kupevarmer fra Defa:

http://www.bilradiospes.no/images/defa_vifte_1200.jpg

Svaret var; "ja den må være trygg". Burde kanskje fått bekreftet det skriftlig........

Defa`s kupevarmere skal ha et overopphetingsvern.

Mvh.

Barsk II :sailing:

Eneste forklaringen jeg kan se her, er at det er støv som har antennt i denne ovnen til HÅP.

Her snakkes det om flammer bak gitteret.

Og hva kan brenne der ?

Jeg har ingen tro på aksialvifta i metall ved lagerhavari har forårsaket noen flammer.

Tror ikke det var støv som brant. En eller annen form for varmgang i kombinasjon med feil i overopphetingssikring tror jeg er mer sannsynlig. At støv/dritt har bidratt til varmgangen tror jeg gjerne, og det er derfor viktig som du påpeker med godt renhold.

Nå er vel jeg ikke mer enn en middels renholder, så for meg blir valget ovner som ikke er så følsomme for skitt.

Men jeg bruker vifteovn (Biltema kupevarmer) når båten er kald og skal varmes opp! Og ellers hvis vi føler behov for det og er til stede. Varmelist/rørovn/POD er det eneste som benyttes når vi ikke er ombord!

Forøvrig er POD'en hovedvarmeren vår. Lydløs og sikker med minimalt strømforbruk og svært behagelig varme. Den står på døgnet rundt.

Klart jeg tror deg.

Men du burde jo kunne konkretisere litt mer.

F.eks. Var det viftestøy og lagerstøy fra vifta først ?

Stoppet vifta ?

Hva tok fyr ?

Hvor mye var denne ovnen brukt, hvor gammel var den, etc, etc.

Det blir faktisk litt mer troverdig på et internett forum, hvis du underbygger litt.

Og ja, jeg kommer nok til å fortsette å bruke ovnen.

Nå har min ovn faktisk svevet kontinuerlig i 2,5 år til sammen, 5 vintre, uten problemer.

Og jeg skjønner fremdeles ikke hva det er som tar fyr her, men du har jo opplevd dette, så du kan

vel forklare litt i nærmere detaljer hva som skjedde.

Hvor kjøpte/returnerte du forresten ovnen, og når tid skjedde dette ?

Har 2 slike ovner selv i båten. Den ene kan jeg ikke si hvor gammel er da den fulgte med båten ved kjøp, men den fungerte fint i hele fjor vinter. I høst har den fått noen rare lagerlyder og jeg kommer ikke til å ta sjangsen på å bruke den uten at noen er tilstede. Den andre ovnen er kun ett år gammel. Sto på min.varme og middels vifte i hele vinter som var. Fungerer fremdeles utmeket og kommer til å stå på i hele vinter. Håper for all del det går bra.

Mvh. glek

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...