Jump to content

Mus i båt


husbåten

Recommended Posts

Hei.

 

Nå er det lørdags kveld og tydeligvis tid for musejakt for både mann og mus, pluss for minken!

 

mink.jpg

Lars H. :cheers:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

både minken og det tastaturet virka litt ute av form :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Javisst er det et Tandberg Data tastatur. Det har nå vært i daglig bruk i ca. 15 år, og funker like godt som da jeg tok det i bruk. Og skulle noen av tastene svikte, har jeg reerve switcher liggende. Hver tast har faktisk sin egen microswitch! Jeg er litt stolt av tastaturet som jeg selv konstruerte med både HW og SW den gang jeg jobbet som utviklingsingeniør i Tandberg Data.

 

Men tilbake til museproblem i båt. Jeg var idag en tur oppi båten og inspiserte de tre Rapp-fellene, og i en av dem var det fangst. Tror det var den eneste musen ombord, men satte for sikkerhetsskyld opp tre nye feller. Og fler mus skal ikke klare å komme ombord med plastboks-stopper på strømkabelen til båten.

 

mus_felle.jpg

 

mus_boks.jpg

 

Lars H. :flag:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Blir vel problemer etterhvert med å få kobla tastaturet til f.eks en bærbar PC som mangler PS2/kontakt, og uansett må man jo ha overgang fra DIN til PS/2 for å bruke det.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

uansett må man jo ha overgang fra DIN til PS/2

 

Heh...? TD-tastaturet har da alltid hatt PS2 kontakt. Har da aldri brukt noen overgang mot noen av mine PC'er. Dette er et rent PC-tastatur og ikke et av de asynkrone tastaturene TD laget til ND sine terminaler.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja det stemmer kanskje det da :wink:

Jeg husker bare at "alle" tastaturene på standard PC'er hadde stor DIN plugg første halvdel av 90-tallet. Og musa på COM-port :lol:

PS/2 ble vel ikke vanlig før AGP/ATX/USB-tidens inntog rundt -97.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Lars H. - minken som du viser i bilde i innlegg #28. Jeg antar at den ikke er felt inne i båten din?

Når det gjelder plastikkbøtta di i innlegg # 31, bilde nr 2: Er denne delt opp langs den ene siden for å tre den inn på ledningen, eller har du demontert stikkontakten, tredd ledningen gjennom et lite hull i bunnen/ taket av bøtta og montert stikkontakten på ny?

 

Du fortalte om ett opplegg du hadde med varsling av utfall av 220 volt landstrøm. Kan du informere litt mer om dette?

Link to post
Share on other sites

Tiden går fort teerex. TD-tastaturet med PS2 kontakt hadde jeg da jeg sluttet i TD tidlig i -94 allerede brukt i et par år mot min ACER 915C 25MHz(!) i jobbsammenheng. Og den PC'n hadde i hvert fall PS2 kontaker for mus og keyboard.

 

acer_view.jpgacer_kontakt.jpg

Lars H. :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. - minken som du viser i bilde i innlegg #28. Jeg antar at den ikke er felt inne i båten din?
Minken er en gammel pyntekrage etter min mormor. Den ligger vanligvis (helt stille) på bordet her hjemme ved siden av PC'n.
Når det gjelder plastikkbøtta di i innlegg # 31, bilde nr 2: Er denne delt opp langs den ene siden . .
Ja, og så tapet igjen.
Du fortalte om ett opplegg du hadde med varsling av utfall av 220 volt landstrøm. Kan du informere litt mer om dette?
Den består av en vanlig 230volt AC til 12volt DC batterieleminator, et standard (Biltema) 12volt rele (med kontakter normalt lukket) og en gammel 12volt summer. Hva som helst av givere kan brukes her, en lyspære, en sirene osv.

 

En tidligere kollega av meg i NRK hadde brukt en sirene pluss en 1000m lyskaster rettet mot landstrømstolpen på land. Strømtyven som nappet ut hans kabel fikk seg litt av en overraskelse da sirenen startet og han sto der med kontakten i hånden i flomlyset!

 

Virkemåten er at så lenge en har landstrøm er reléet åpent og kretsen til alarmen er brutt. Forsvinner strømmen, slipper reléet og danner kontakt slik at alarmen går.

 

alarm.gif

 

Men for å komme tilbake til MUS I BÅT: Takk for tilbudet om å "mate" musen, men hold fingrene unna fellene. Det er ikke noe behagelig når de utløser og treffer fingrene. (dessuten er de inne i avlåste rom i båten). Ellers takk for tilbudet.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tiden går fort teerex. TD-tastaturet med PS2 kontakt hadde jeg da jeg sluttet i TD tidlig i -94 allerede brukt i et par år mot min ACER 915C 25MHz(!) i jobbsammenheng. Og den PC'n hadde i hvert fall PS2 kontaker for mus og keyboard.

 

Ja jeg holdt mest på med norskbygde/selvbygde PC'er og da var PS/2 sjeldent. Men de store utenlandske PC-produsentene var tidlig ute med PS/2.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Den består av en vanlig 230volt AC til 12volt DC batterieleminator, et standard (Biltema) 12volt rele (med kontakter normalt lukket) og en gammel 12volt summer. Hva som helst av givere kan brukes her, en lyspære, en sirene osv.

 

Du finner opp mye rart du Lars H!!

 

Jeg blir stadig imponert over denne kreativiteten.

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Hvorfor batterieleminator? Kan man ikke bare bruke et vanlig 220V rele?
Uten å ha sjekket prisen, tror jeg at et tilsvarende 230volt relé er mye dyrere en et standard 12volt bilrele til kr.39,- hos f.eks Clas Ohlson, partnr. 35-1142 pluss en 12volt batterieleminator sim heller ikke koster mye. Selv hadde jeg begge deler liggende i roteskuffen. Men for all del, et 230volt rele NC eller med vekselkontakter gjør samme jobben. :yesnod:

 

Lars H. :smiley:

 

Lagt til: Så veldig dyre er forresten ikke 230volt reléer. Sjekket litt, og hos hos Elfa burde det være mulig å finne et til rundt hundrelappen, f.eks. det med partnummer 37-077-59 til kr.92,50.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Endelig! I helgen ble det fangst i båten! Satt og så på tv da jeg så musa komme smygende inn døra. Den var gjennomvåt og kald og fikk nok fort varmen etter et par heseblesende runder rundt omkring. Ble nok bra skremt der jeg løp etter den med stokken i handa! Det endte opp på dørken i byssa. Var bare å strekke seg etter en kald bayer og hvile ut etter det hele var over. Spørsmålet er jo bare om det kommer fler. Må jo være noe om trekker de inn. Noen som vet noe som er tiltrekkende på mus??

Link to post
Share on other sites

Endelig! I helgen ble det fangst i båten! Satt og så på tv da jeg så musa komme smygende inn døra. Den var gjennomvåt og kald og fikk nok fort varmen etter et par heseblesende runder rundt omkring. Ble nok bra skremt der jeg løp etter den med stokken i handa! Det endte opp på dørken i byssa. Var bare å strekke seg etter en kald bayer og hvile ut etter det hele var over. Spørsmålet er jo bare om det kommer fler. Må jo være noe om trekker de inn. Noen som vet noe som er tiltrekkende på mus??

Det må vel være en skikkelig gravkatt med husbåt. :smiley:

Tidligere ble det nevnt bollemus, kvalifikasjonen til dette er at den synes med bunaden på :smash:

Link to post
Share on other sites

Endelig! I helgen ble det fangst i båten! Satt og så på tv da jeg så musa komme smygende inn døra. Den var gjennomvåt og kald og fikk nok fort varmen etter et par heseblesende runder rundt omkring. Ble nok bra skremt der jeg løp etter den med stokken i handa! Det endte opp på dørken i byssa. Var bare å strekke seg etter en kald bayer og hvile ut etter det hele var over. Spørsmålet er jo bare om det kommer fler. Må jo være noe om trekker de inn. Noen som vet noe som er tiltrekkende på mus??

 

Det er ikke tull det med å anskaffe katt, altså. Det funker og er veldig koselig. Den stortrives ombord og finner alltid igjen båten også når vi er andre steder og f.eks ligger utenpå noen.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Hva skjer dersom kattekreket må over båter med hund i for å komme "hjem"? :lol: :lol:

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg samlet på gamle rør-radioer før. Har noen stående ennå men hobbyen ble liten etter at jeg fikk båt. Hadde endel Tandberg. Det er flotte radioer med god lyd. Har nå en Sølvsuper 4 (Må skifte trafo i den) og 5(Den virker, men må skifte et rør). Har lyst å få fatt på 3, 2 og 1 også. Men det er dyre apparater så det får nok vente litt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...