index Startet 29.November.2007 Del på Facebook Startet 29.November.2007 Jeg holder på å flytte marinedeler over fra den gamle motoren til den nye(re), og ble da litt usikker da jeg kom til demperplaten. Jeg ser det er litt slakk på fjærene på platen. Har dette noe betydning, eller er det helt normalt? Har ikke vært plaget med rakling etc. så langt, men på den annen side så raklet den gamle motoren såpass mye på slutten at det er vanskelig å si hvorfra de forskjellige lydene kom fra... Burde kanskje demperplaten vært skiftet mens det likevel er oppe? Og hvem forhandler i så fall denslags? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hansi Svart 29.November.2007 Del på Facebook Svart 29.November.2007 Hvilken motor har du? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2007 Ford Sabb 54hk. Skal byttes til en 70hk av (nesten) samme type. Så da må demperplaten flyttes over, eventuelt byttes. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hansi Svart 29.November.2007 Del på Facebook Svart 29.November.2007 (redigert) Hvis tvil ville jeg byttet, sparer mye arbeid. Greit og vite hvis problemer skulle oppstå at demperplate er skiftet. Ta kontakt med Euromarine ved Runar Svendsen, 92 44 94 83. Han sitter på mye erfaring, reservedeler, både brukt og nytt til disse motorer. Redigert 29.November.2007 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2007 Kanskje like greit. Men hva er egentlig kriteriene for om den er slitt eller ei? Ser det er en mm eller to slakk på noen av fjærene, men ellers ser den helt grei ut. Den står ikke direkte i spenn, med andre ord....Betyr dette at den er slitt, eller er det helt vanlig? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SF Svart 29.November.2007 Del på Facebook Svart 29.November.2007 (redigert) Det er vell etter hva jeg forstår det som er et av problemene med denne typen dempeplater at forspenningen av fjærene etterhvert forsvinner og disse blir stående å rasle og lage mye ulyd. Eterhvert kan fjærne også begynne å knekke. Redigert 29.November.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Hansi Svart 29.November.2007 Del på Facebook Svart 29.November.2007 Hva kriteriene er for at det er nødvendig å skifte tør jeg ikke uttale meg om på dette forum, men fjærene skal være stramme. Det er vel noe av vitsen med hele dempingen. En overhalt demperplate med bytte av din gamle blir vel ikke så dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
to-vid Svart 29.November.2007 Del på Facebook Svart 29.November.2007 En demperplate er også tilpasset dreiemomentet på motoren. Hvis du bytter til kraftigere motor så er det vel naturlig at også momentet øker. Dermed kan demperplata di være for svak i forhold til den nye motoren. Byttet selv demperplate i sommer da den gamle plutselig sa takk for seg. Ringen som holder fjærene på plass delte seg, med det resultat at fjærene ble slakke og splinen begynte å rotere ved belastning. Resultat ble null framdrift. Men når gearet var i fri så alt normalt ut. Ofte så har gearleverandøren slike plater, ellerde hvet hvem som har. Jeg fikk min fra Jahre Motor (22 65 50 40). Kostet rett under 2000,- inkl ekspressfrakt Oslo - Risør. (Perkins 4.236 og BW gir). Den nye plata var ikke av fjærtypen, men 2 plater holdt sammen av en slags plast/gummimasse. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.