Jump to content

Bærbar VHF - batterier


Bitteliten

Recommended Posts

Jeg har anskaffet en Garmin 725e. Den har to batterier. Ett NiCad og et NimH batteri.

Jeg tror det ene har mer "kraft" enn det andre. Det jeg lurer på er lading av disse batteriene.

 

jeg hadde tenkt å montere VHF'en slik at den alltid lader når den er i båten - men så står det i bruksanvisningen at batteriene må lades nesten - men ikke helt - ut før de igjen lades. Stemmer dette?

Link to post
Share on other sites

Hvordan klarte vi oss før det ble oppladbare batterier i alt mulig.????? :cheers:

Det som skriften sier er at NiCa batterier skal laddes helt (nesten) ut for at ikke batteriet skal få dårlig effekt og ødelegges.

Det forekommer meg at det ikke er noe ulempe å utføre dette  på NiMh batterier,

men her skal det vist ikke oppstå "hukommelse" like lett som på de gamle HiCa.

Jeg har et ukjent antall oppladbare batterier, og laddere som overgår hverandre, men oppladbare batterier har en nokså kort levetid hvis det er krav til god effekt.

Noe det vil være på en Vhf som skal kunne brukes kun på batteri.

Om det går å ladde batteriene hele tiden når du er i båten kommer helt an på ladderen din, eller hvordan den er bygget opp.

Hvis den kutter når batteriet er oppladet og så kobler inn av og til for å toppe batteriet så er det ok.

Men det koster å bygge gode laddere :lol: så det er desverre mange typer som koker batteriene sønder og sammen.

Nye batteri er ofte så dyre at det du nesten kan kjøpe en ny Vhf. :confused:

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg skjønner hva du mener, hadde det samme i min båt. Garmin 725e som var tenkt satt i holderen m/lading når jeg var i båten. Ingen av disse batteri typene liker vel å bli topp ladet hele tiden. NiCad skal lades "ut" for hver gang, så skal du bruke vhf`en slik du beskriver må du nok bruke NimH batteriet. Disse batteriene skal tåle lading hele tiden, men bør lades helt "ut" en gang i blant. (foruttestter som Keiko sier at laderen selv kutter ved toppladet)

Men

Som sagt hadde jeg en slik VHF, liten, vanntett, 2 typer batteri + adapter for vanlige ikke ladbare batteri, ladere og full pakke, helt topp!! Tilsynelatende  :cheers:

Nå håper jeg ikke jeg skuffer deg men jeg var svært missfornøyd med rekkevidden. 5W sende effekt er lite, det samme gjelder mottak,(stutt antenne) Lyden er også ganske svak, især hvis motoren går og en ikke er i "nærheten" av VHF`en. Jeg byttet den :lol:

 

Men det kommer ann på hvordan du skal bruke den, så allikevel lykke til!  :confused:

 

Andre erfaringer med bærbare??

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Jeg har også en 725e. Den har ikke vært i bruk i båten ennå.

Min plan var å koble laderen til og fra etter behov, slik at batteriet får mulighet til å lades ut.

 

Hvordan kan man evnt. finne ut om laderen kutter når batteriet er toppladet?

 

Når det gjelder sendeeffekten er det sikkert riktig at den er dårlig i forhold til stasjonære VHFer. Jeg har imidlertid sett at mange andre bærbare har oppgitt enda lavere effekt enn Garmin 725e.

Link to post
Share on other sites

men så står det i bruksanvisningen at batteriene må lades nesten - men ikke helt - ut før de igjen lades. Stemmer dette?

Rart at de kan skrive dette i dag.

Det er lenge siden det ble klart at den såkallte minne-effekten bare er en urban-legend som stammer fra Nasa på 60-tallet.

De påviste en slik effekt dersom NiCad's gjentatte ganger ble ladet ut/opp til faste spenningsnivåer.

Ved normalt bruk har det ingen praktisk betydning.

 

Det som tar knekken på slike batterier er det samme som for bly-batterier, dype utladninger.

Spes. dersom de over-utlades.

 

Dette vil skje i et apparat der flere batterier er serie-koblet, slik det i praksis nesten alltid er.

Når den første batteriet er tomt vil utladings-strømmen fra gjenlevende fungere som om man ladet det tomme batt. med feil polaritet.

Dette fører til at det "dør", og ikke vil kunne lades opp igjen på normal måte.

 

I et nødstilfelle kan man imidlertid ofte få liv i det igjen ved hjelp av et kort lade-sjokk fra en bilbatt. lader.

Men kapasiteten blir aldri den samme igjen og det skal lite til før døden igjen inntreffer.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har selv en Garmin 725e som nød/backup til min fastmonterte Sailor A1 DSC VHF ombord.  Har aldri tatt hensyn til noe spesielt ved lading, og kan sålangt ikke se at batteriet har tatt skade.

Leveres med NiMh og NiCa batteri, samt mulighet for bruk av vanlige 1,5V AA-batterier.  Kjekt dersom du ikke får ladet ombord.

Forøvrig godt fornøyd med denne, selv om rekkevidde naturlig nok ikke er som en stasjonær VHF med 25 watt sendeffekt og høyt frittstående antenne.

Et stort pluss er at den er vanntett, og dermed godt egnet til bruk f.eks i jolla for kommunikasjon med "moderskipet".

 

Mvh

Link to post
Share on other sites

Som sagt hadde jeg en slik VHF, liten, vanntett, 2 typer batteri + adapter for vanlige ikke ladbare batteri, ladere og full pakke, helt topp!! Tilsynelatende  :nonod:

Nå håper jeg ikke jeg skuffer deg men jeg var svært missfornøyd med rekkevidden. 5W sende effekt er lite, det samme gjelder mottak,(stutt antenne) Lyden er også ganske svak, især hvis motoren går og en ikke er i "nærheten" av VHF`en. Jeg byttet den :crazy:

 

Men det kommer ann på hvordan du skal bruke den, så allikevel lykke til!  :smiley:

 

Andre erfaringer med bærbare??

Så enig, så enig!

 

Bærbar VHF er flotte saker til sitt bruk merk streken under "til sitt bruk"  :wink:

 

En bærbar VHF kan aldri bli noen fullgod erstatning for en fastmontert med ordentlig antenne. Og det avgjørende er nok antennen, i større grad enn effekten. Om effekten er 1W, 5W eller 25W behøver ikke gjøre allverdens forskjell, men om antennen er en liten apparatpisk på noen få cm eller om det er en ordentlig 5/8-lambda som er montert høyt og fritt  -  det gjør utslag det!

 

Tidligere var ikke de bærbare ikke tillatt som eneste VHF ombord, da var de det som de skulle være; nemlig et praktisk supplement til den fastmonterte "hovedstasjonen".

 

Derfor er mitt råd som så ofte før; sats på en VHF med ordentlig fastmontert  utvendig antenne! Og hvis det av praktiske årsaker blir et lite bærbart apparat  -  så sørg iallefall for at det har tilkobling for ekstern antenne, slik at det kan stå mer eller mindre fastmontert, med den utvendige antennen tilkoblet.

 

mvh

Poseidon

m/ 1 bærbar og 3 faste VHF'er

 

PS

Batterien, ja de er et kapittel for seg selv. Når man ser hvilken utvikling som har vært på mobiltelefonbatteriene  -  ja da befinner VHF-batteriene seg fortsatt på steinaldernivå! Det gjelder både kapasitet, vekt og pris.

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

såkallte minne-effekten bare er en urban-legend som stammer fra Nasa på 60-tallet.

Jeg har opp gjennom tidene hatt et utall oppladbare batterier, enkelte har jeg passet som en smed og andre har jeg gitt blaffen i. Resultatet er 2-3 års levetid uansett......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hej !

 

er för dålig på det her med batterier/betäckningar o om de måste 'dras' ur helt för man

begynner o lade igen !

 

om jag vänder på frågan!

 

vilken typ av batterier er att föredra om man skall skaffa sig en ny bärbar VHF !

 

jag vill att den skall stå/förvaras i sitt ladestell så att den alltid er fulladdad när jag

behöver den ! den skall laddas med tillgänglig ström ombord dvs 12V !

og sen till sist så vill jag ha möjlighet att kunna kjöre den med vanliga batterier også!

 

tacksam för lite olika förslag på VHF'er som grejjar dette!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg vet er LiIon batterier blant det beste for tiden (selv om LiIon-videobatteriet mitt sovnet etter 1 års bruk :smiley: og Elkjøp har bare 3 mnd. garanti på denslags).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Skal en velge batteri til bruk i VHF, ville jeg valgt noe annet en NiCd batterier. Til motorer, driller ol. brukes imidlertid fremdeles NiCad batterier pga. evnen til å avgi stor strøm.  Disse er de eneste som har noen "memory" effekt av betydning.

 

NiMH batterier er billigere enn LitiumIon batterier. Begge er bra batterier. Er akkurat blitt med i et prosjekt på jobben der vi driver med LitiumIon batterier. Det lille jeg har snappet opp der hittill, er at noen av disse batteriene holder seg best toppladet, mens andre skal lades ut før lagring! Så et LitiumIon batteri er ikke alltid det samme.

 

Imorgen skal jeg sette 4 stk slike 48Ah batterier til test med diverse oppladning/utladningsykluser, blandt annet nedsenket i siliconolje under et trykk på 120bar! Dersom jeg etter hvert lærer mer om disse batteriene, kan jeg prøve å bringe kunnskapen videre her på forumet.

 

Men uansett batteritype er det viktig at laderen stopper når batteriet er fullt. I forsøket jeg er med i, lader vi de batteriene vi arbeider med, 4,8A i 10 timer, og lader de ut med 9,6A i 5 timer datastyrt.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

På Garmin 725e er det med to batteripakker. Ett NiCad og et NimH. I tillegg følger det med en kasett der man kan sette inn vanlige batterier (event. oppladabare) hvis man ønsker det. Jeg har sett litt på kapasiteten, og Nimh batteriet virker mye bedre enn NiCad batteriet. Begge batteriene har kapasitet som er til å leve med, og jeg har målt standby tider godt over det som er speisfisert fra Garmin, og det er jo litt merkelig i og med at Garmin er amerikansk.

Amerikanere er ikke kjent for å levere produkter som holder bedre enn spec  :headbang:

 

Et problem er selvutladningen. Det virker ikke som batteriene holder så veldig godt på ladingen når de blir liggende en stund.

 

Er egentlig godt fornøyd med produktet så langt.  

Link to post
Share on other sites

Rart at de kan skrive dette i dag.

Det er lenge siden det ble klart at den såkallte minne-effekten bare er en urban-legend som stammer fra Nasa på 60-tallet.

De påviste en slik effekt dersom NiCad's gjentatte ganger ble ladet ut/opp til faste spenningsnivåer.

Ved normalt bruk har det ingen praktisk betydning.

 

Det som tar knekken på slike batterier er det samme som for bly-batterier, dype utladninger.

Spes. dersom de over-utlades.

 

Dette vil skje i et apparat der flere batterier er serie-koblet, slik det i praksis nesten alltid er.

Når den første batteriet er tomt vil utladings-strømmen fra gjenlevende fungere som om man ladet det tomme batt. med feil polaritet.

Dette fører til at det "dør", og ikke vil kunne lades opp igjen på normal måte.

 

I et nødstilfelle kan man imidlertid ofte få liv i det igjen ved hjelp av et kort lade-sjokk fra en bilbatt. lader.

Men kapasiteten blir aldri den samme igjen og det skal lite til før døden igjen inntreffer.

Hm, i mine ører hørest dette ut som skivebomm Ingard, vet du om noe litteratur som underbygger dette med at minne efekten er en gimmick ??

 

Jeg har NC batterier som er 20 År + og er vekket til live (skal ikke påstå di er som nye da)

Har selv Cycle lader og vekker stadig celler til live, utrolig å se hvordann efekten øker for hver ut/inn lading, eneste jeg kan se er at disse gammle batteriene ikke tåler lagring like bra som nye før en ny vekkelse må til.

 

Veldig spent på å få vite mere om det med minne efekt, (stadig noe nytt å lære)

 

NimH batterier er mere nøpne på lading (overlading, samt lade temp), men disse skal ikke ha minne efekt (har ikke egen erfaring med disse)

 

Ved utlading av NC batt, kan en spenning på ca 0,9 V / celle brukes

 

:headbang:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...