Jump to content

Saga 27 AC m/daviter ?


Philonica III

Recommended Posts

He, he... Har selv tenkt på daviter. I hodet mitt hadde jeg konstruert en sak med 2 armer som kan tas av og settes på etter behov. Her en dag satt jeg og tittet i båtbrosjyrene mine, og da dumpet jeg plutselig over en ferdig løsning akkurat slik jeg hadde tenkt meg. Husker ikke i farten hvilke brosjyre det var, men det var en av "de store" - dvs enten Maritim, Watski eller Plastimo. Patenten består av 2 sokler som skrus fast akter, videre 2 armer som stikkes ned i soklene - disse armene utgjør selve daviteren. Denne løsningen så jeg for meg kunne være gunstig på ei snekke (Da kan jeg hekte ned hele patenten og gjemme den i jolla når vi er på tur - så slipper jeg å bli mobbet for å ha daviter på ei 22 fot snekke...). Utseendemessig kan kanskje en slik patent også være gunstig ved at man setter den opp ved behov. Jeg er ikke helt overbevist om hvor pent det er med en permanent montert daviter på ei snekke :wink:. Hvis det er ønske om det, kan jeg se om jeg får rotet fram igjen brosjyren det er snakk om. Hvis ikke noen av medlemmene har nevnte brosjyrer innen rekkevidde da og kan sjekke hvilken det gjelder.

Link to post
Share on other sites

Hvis du skulle finne igjen den brosjyren , Batdilla..............?

OKAY! - Løpe - lete, lete...

 

DER! Det var i Plastimo katalogen jeg så den. Norsk leverandør av Plastimo er bl.a. Seatronic.no. Den katalogdelen hvor daviteren er med kan lastes ned HER (PFD - 1558kb).

 

Her er et utdrag som viser daviteren jeg tenkte på. Skal vi gå sammen om kompiskjøp og få en bra pris på denne?

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Hva er forskjell på om du har en noenogtyve fots båt eller en på 30 ang. daviter? Le så mye du vil!

Til dere andre tror jeg at de største daviterne fra  Seatronic hadde passet veldig fint.Kanskje noe korte - men det går og skjøte på bommen  med 20-30 cm. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hva er forskjell på om du har en noenogtyve fots båt eller en på 30 ang. daviter? Le så mye du vil!

Forskjellen er størrelsen, og etter min mening er det vesentlig for om daviter vil se noenlunde fint ut montert på en båt. Vet nå heller ikke om en 30 fots snekke hadde gjort saken noe bedre for meg.
Link to post
Share on other sites

Bildeopplastingen her volder meg besvær!

På linken nedenfor kommer du til Saga-klubben, og et av medlemmene der, Ripple II på medlemslisten har altså montert daviter.( Prøvde å flytte bildet. men det var verre.)

Ærlig talt synes jeg ikke det så så dumt ut?

 

http://groups.msn.com/saga27

 

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Var ikke noe galt med utseendet på Ripper 2 med daviter.(ikke riktig så høye)

Selvfølgelig må størrelsen på daviterne og jolla  stå i forhold til båten som skal bære det.

Feks. er Pioner 8fot ca; 240cm -  og bredden på min Sagatour 27 ca; 280cm.

Så at det kommer til og se krasy ut har jeg ingen tro på. Er med på kompiskjøp.

Link to post
Share on other sites

Den minste typen i Batdillas posting er vel  knapt halvparten så høye som de på Ripple II.

Kan vi få et godt tilbud er det interessant.

Kanskje det er flere som henger seg på? Davitene passer vel på de fleste båttyper. Gi lyd da folkens?

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg skal i hvert fall ikke henge meg på noen bestilling. Bildet fra Sagaklubben så jo greit ut, men jeg har sett en Saga27 med daviter og jolle hengende i davitene. Etter min mening så det "helt på trynet" ut. Å henge en jolle opp på tvers av en smekker Saga27 med spiss hekk, - "fytterakkern"!

 

Hvordan får en forresten hengt en Pioner 8 eller Pioner 235 opp i daviter slik at det holder i kuling og 2 3 meter sjø?

 

Lars H.

(med Saga27 uten daviter med jolle i.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hva er forskjell på om du har en noenogtyve fots båt eller en på 30 ang. daviter? Le så mye du vil!

Til dere andre tror jeg at de største daviterne fra  Seatronic hadde passet veldig fint.Kanskje noe korte - men det går og skjøte på bommen  med 20-30 cm. :confused:

Tror ikke det er bare å montere daviter sånn uten videre på hvilken som helst båt. Det er STORE belastninger på skrog/overbygg der hvor daviterne er festet, og det må det tas hensyn til, ellers riskerer en store ødeleggelser.  Skjøter man på bommen vil jo momentet bli enda større, og belastningen på festene så store at et eller annet kanskje vil gi etter.  :confused:

Sjekket en gang muligheten for å montere davitere på min egen båt. Fikk da beskjed om at jeg måtte forsterke både akterspeil og dekk for at det skulle tåle belastningen. Det ble ikke noe av å montere davitere der, nei.  :confused:

Mener å huske at det har vært nevnt i en tidligere tråd her at det var en som fikk revet av hele ene daviteren på båten sin i forbindelse med mye sjø eller eller noe.  :confused:  

 

En annen sak er at det blir noen ekstra kilo helt akter på båten. Blir fort minst 50 kilo, jolle + motor. Det trengs stor bæreflate der, ellers vil vel hekken grave seg ned en del ekstra, vil jeg tro. Baugen vil jo løfte seg tilsvarende, og synes ikke akkurat at det er noe pent å se på heller.

Link to post
Share on other sites

:headbang:

Nei - her var det mange og vektige betenkeligheter! " Ein ska hør etter når gammelhuinn gjøyr" sa min mor til meg. ( Og det er vel baatplassen på sitt beste det... å få luftet og belyst ideer o.l.?)

Vet ikke jeg, reidaris og Baatdilla, dette får vi vel skrinlegge? Og heller slepe på jolla de gangene det er aktuelt å ta den med? Noen ganger er den kjekk å ha der da.......

med betenkt hilsen

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Ikke har jeg basert på  å henge noen båter i davit når det er 2 - 3  meter høye bølger , da sitter jeg forhåpentligvis i land og nyter livet . :fishing:

 

Joda en kan bli overasket av været men da må en vurdere hva som er best, i daviter eller på slep. Det er heller ikke noen fornøyelse å slepe på noen båt i 2 - 3 m. bølger. :headbang:

 

Selvfølgelig må festet til båten forsterkes - og det gjøres best fra insiden med en skikkelig plate på feks.25-30 cm. vanskelig å komme med mål akkurat nå.

 

Kan ikke skjønne at hekken skal grave seg ned og baugen reiser seg- vi snakker om ca:70-80 kg. og det er normal vekt på et voksent menneske. Dersom det skjer er det noe som er veldig galt. :diving

 

Har i dag bestilt daviter og vil legge ut bilder den dagen det er ferdig montert. :cheers:

Link to post
Share on other sites

...Vet ikke jeg, reidaris og Baatdilla, dette får vi vel skrinlegge?

En del av poengene som har kommet fram går det nok ann å jobbe seg rundt - forsterkninger o.l. Men så spørs det hvordan båten vil oppføre seg med 50+kg ekstra, som i tillegg henger ute på noen armer. Det spørs om det ikke blir graving av typen verre da.

 

Når sant skal sies, så skjønner jeg ikke helt hva jeg tenkte på når jeg satte igang igjen nå med daviter. Problemet er vel at jeg ikke tenkte i det hele tatt. Jeg har sullet med dette før også og konklusjonen da ble at på Sjømannen er beste løsningen en badeplattform bak hvor jeg vipper opp jolla når vi ligger i havn. Ellers henger den etter. Så jeg tror jeg går for denne løsningen. Men kanskje det er noen med snekke som ønsker seg badeplattform så vi isteden kan gå sammen om kompiskjøp av badeplattform? Det er stort sett bare to typer å velge mellom når man har snipa. Fikk tips av en pinnebåtfører (Tror jeg det var) at plattformene som er aktuelle til snekker ligger på halve prisen over kjølen. Da kunne vi kombinert med en tur innom der de har slike lange hyller og bunkret litt  :drink: også..

Link to post
Share on other sites

Men kanskje det er noen med snekke som ønsker seg badeplattform så vi isteden kan gå sammen om kompiskjøp av badeplattform? Det er stort sett bare to typer å velge mellom når man har snipa.

Høres interessant ut.  hadde badeplatform på den gamle sjømann min og det gjør seg det! :smiley:

Har kjøpt meg en ny sjømann nå som jeg skal shine opp litt. vet ikke helt hva jeg skal gjøre bortsett fra å bytte innredning. Har ille løst på en badeplattform se!(litt dialekt har aldri skadet noen). Hvordan gikk det foresten med sjømann klubben?

 

Espen

Link to post
Share on other sites

...Hvordan gikk det foresten med sjømann klubben?

Joda, det gikk fint det. Du besøker den faktisk hver gang du er innom baatplassen. Bertinus og jeg ble enige om at det var ikke hensiktsmessig med en egen klubb utenfor baatplassen. Så vi har klubben vår her isteden. Bedre klubb enn baatplassen får man ikke uansett. De som ønsker å melde seg inn i klubben registrerer båten sin i erfaringsdatabasen, og vips - så finner vi hverandre ved å søke på alle som har lagt inn båt av samme type. Og diskutere kan vi alltids gjøre her i forumet.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...