Jump to content

Spmål ang. brukt båt med Mercruiser 1989 5.0L A1


Guest Ryds620DC

Recommended Posts

Guest Ryds620DC

Heisann

 

Har tenkt å kjøpe brukt båt, denne har en 1989 Mercruiser 5,0 175 hk Alpha One

Hva er det som er viktig å sjekke på denne type motor?

Hva bør byttes hvert år?

Hvor ofte bør full service taes?

 

Er nybegynner på dette, er det noen som har tips rundt dette så takker jeg for det

 

 

Hilsen

S

Link to post
Share on other sites

Er den ferskvannskjølt eller sjøvannskjølt? Er den sjøvannskjølt bør det omfattende sjekking

til. Sjekke at den ikke går seg varm (over 60 grader celcius). Kompresjonstest er veldig viktig på en så gammel motor. Ta service hver høst. Alpha drev kjenner jeg ikke noe til, men sjekk i erfarings databasen. Er du ikke motorkyndig bør du kanskje få med deg noen som er det !

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Er ingen motorekspert, men jeg har en lignende motor i Volvo Penta utførelse.

 

Det som er viktig er å sjekke om motoren er overhalt siden den var ny. Like viktig er det å sjekke HVEM som har overhalt den. Det finnes en del useriøse aktører.

 

I følge de jeg har rådført meg med, er disse motorene enkle å reparere, det er svært enkelt å få tak i deler, og motorene er ukompliserte og slitesterke. Når man henter ut 175hk av en 5.0 liter så sier det seg selv at det ikke er en topptrimmet installasjon. Etter hva jeg har forstått er slike moderate effektuttak en fordel for levetiden til en motor.

 

Er motoren imidlertid utslitt og/eller dårlig behandlet, er dette neppe noe å satse på. Få noen som har greie på slike motorer til å sjekke den.

 

Service kan du gjøre selv, kjøp en verkstedshåndbok. Disse finnes det mange av og du trenger ikke være ekspert for å foreta jevnlig vedlikehold av en slik motor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...