Jump to content

Erfaringer om Linssen båtene


eysteind

Recommended Posts

Hei!

Har forelsket meg i Linssen båtene. Ser også ut for å vere ganske mye båt for pengene. Mye plass innvendig, og utrolige flotte linjer utvendig. Har ingen erfaringer med stålbåt, men leser at linssen blir bygdt på moderne metoder, og har et enkelt vedlikehold...

 

Finnes mange av dissen båtene i Tyskland og Nederland, men lite i Norge. Kan dette vere på grunn av sjøegenskaper? Er dei bygd som kanalbåter som ikke toler den norske kysten?

 

Dette på vel vere en ypperlig bobåt?

 

Linssen 33,9 AC

linssen339fahrt25017lins.jpg

Link to post

Hei, har selv en tilsvarende hollandsk båt, og hadde heller ingen erfaring med stål. Det mange er skeptiske til, er rustproblemet. Men det er ikke noe problem med å vedlikeholde en nybygget stålbåt vs. plast----bare annerledes vedlikehold. Og uten skikkelig vedlikehold, får man problemer uansett materiale (tre råtner,blir utett, plast kan få osmose, osv.)

Jeg ville ha en helårsbåt som var tett, med bokomfort hele året, aktercabin med styrepos. ute/inne uten flybridge. Derfor valgte jeg denne båttypen. Den er meget stødig og god i sjøen, og er ikke noen kanalbåt, hvis man har tilstrekkelig stor motor, 150-200hk. På kanalene i Holland klarer man seg med 50-80 hk, og det blir for lite langs kysten her.

Jeg ville ikke hatt betenkeligheter med en Linssen, som er flotte kvalitetsbåter. Hvorfor det ikke er flere av dem her hjemme? Mangel på importører/forhandlere? :rolleyes:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post

Jeg tror ikke du skal bekymre deg om sjødyktigheten. Holland, Tyskland og Frankrike som har flest av disse båtene har også kystlinje. Holland er velsignet meg grunne havområder der sjøen kan være meget heftig. Nok motor og båten skal ikke gi deg problemer. En av nabobåtene på brygga mi i Strömstad er en Linssen av den typen med baug ala pram. Jeg har ikke hørt annet enn at de er strålende fornøyd med båten. Og finishen er helt upåklagelig, bent frem fantastisk.

Link to post
Hvorfor det ikke er flere av dem her hjemme? Mangel på importører/forhandlere?

Jeg tror forklaringen er så enkel som at nordmenn har vært svært tradisjonelle i valg av skandinaviske og engelske båter. Det vil helt klart skje en utvikling på dette området i årene fremover. Jeg har sett mye på Linssen. Det var helt praktiske grunner til at vi ikke valgte den båttypen. Den engelske Broom er også en interessant båt for de som ønsker stor kapteinslugar akter.

Link to post

Jeg kjøpte min 30 foter i sommer. Min far har hatt et par stålbåter tidligere, og kjenner båttypen. Han skryter mer og mer over båten min etter hvert som vi blir kjent med den.

Rust er ikke noe stort problem da Linssen galvaniserer sine stålbåter, min er fra 1986 og har minimalt med rust. Motoren er bare på 67hk og kunne godt ha vært på det doble. Men som nevnt tidligere er disse båtene laget for å seile på kanalene, og der er det fartsgrense på 6kn. har jeg hørt. Sjøegenskapene er meget bra da båten er tung og stabil, ruller litt når bølgene kommer inn på låringen.

 

Jeg liker Linssen pga. bra finish og kvalitet. God inne- og uteplass. Har det ikke travelt på sjøen, marsjer med 7 knop.

 

89_1181605311.jpg

89_245096869.jpg

Link to post

Takker for svar... Ser ikkje vekk fra at dette kan bli vår nesten båt. Kanskje kjøpe en med liten motor, for å bytte til større maskin etter kvart. Er sikkert tilstrekkelig med 150 hk på en 33 foter tipper eg. Klarer vel ikke å få noe fart ut av den likevel regner eg med.

 

Ser du kan få en pen båt for rundt 100.000 Euro, så prisane er ikke så veldig høye...

Link to post

Det er interessant å se hvem som ønsker hvilke båttypene.

For noen år siden hørte jeg følgende: Seilbåtseilere starter med å velge raske seilbåter, deretter velger de turbåter, og i en alder av 50 - 60 år velger de trawlere.

Jeg har tydeligvis hoppet over noen av trinnene dersom denne teorien har noe for seg. Jeg har møtt flere Linssen brukere i Rensburg i Tyskland og i Helgoland. Mitt inntrykk var at disse hovedsakelig var "elveforflyttere" - og hvor jeg med dette mener at de storkoser seg langs mange av kanalene i sentral-europa.

Link to post
  • 3 måneder senere...

Var i Holland for to år siden og så på stålbåter. Merkelig nok mener Hollenderne at alle knekkspantede båter kun duger på kanaler og ingen virkelig sjømann ville dra til havs med noe annet enn en runsdpantet båt! :nono: De var nokså overasket over at nordmenn brukte Hollandske stålbåter i sjøen. :confused: Bortsett fra Super Van Craft og kuttere som er rundspantet.

95% av alle hollanske stålbåter er knekkspantet og skrogformen er svært lik Grand Banks f.eks, men ofte med mer tydelig kjøl, så jeg ser ingen grunn til at de ikke skulle være like stødig i sjøen.

 

Generelt er hollandske stålbåter virkelig godt bygd med ypperlig finish på interiør. De fleste verftene er små "bakgårsdbedrifter" med en hall med plass til kanskje tre båter pluss et lite kontorlokale. Jeg fikk besøke Van Der Valk hvor de bygger Valkkruiser og dette er rent håndtverk. Jeg fikk blant annet gå omord i en ny 14meter Valkkruiser som var klar for levering til kunde. Det var som å entre en luksushotellsuite i Dubai!

 

Båtene har motor nok til å nå optimal hastighet; dvs 7-8knop med bra drivstofføkonomi. Gudene vet hvorfor disse båtene ikke er mer vanlige i Norge.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...