adanedehl Startet 1.Desember.2007 Del på Facebook Startet 1.Desember.2007 har planer om å skifte fra et godt gammelt pumpetoalett til et portapotti el. Ser for meg at dette kommer til å medføre at opptil flere skroggjennomganger blir stående ubrukt. 1. Hva er den beste måten å tette disse på? finnes det noen deksler el? eller må man fysisk tette disse igjen? 2. Noen tips om gode og billige portapotti lignende toaletter? Sitér dette innlegget http://www.boogis-risor27.piczo.com/?cr=3&rfm=y Link to post
Gullfisk Svart 1.Desember.2007 Del på Facebook Svart 1.Desember.2007 Er du helt sikker at de aldri skal brukes, ville jeg tatt de ut og støpt igjenn hullet. Er du usikker, ville jeg skrudd inn blindplugg. Bare lurte på om du har erfaring med porta potti? Grunnen til at jeg spør, er at jeg valgte dette i den første båten min, og det ble nesten et år gammelt før det åkte ut, og inn med septik og toalett. Syntes dette luktet forferdelig å tømme, og vet ikke om det var kjemikalier eller det andre som luktet verst(under tømming). I tillegg var det serdeles spennende å tømme når det var litt sjø. Fant ut at det beste var å droppe de grønne kjemikaliene, samt tømme ved første mulighet, og maks to dager. Har sett i tidligere diskusjoner, at de finnes i utgaver med stuss for tømmepumpe, slik at den kan tømmes på plass, og det må hvertfall være en fordel. Min erfaring, er at den egner seg best som nøddo når man er ute, og tømmer umiddelbart. Den er lite egnet i en feriebåt for en familie(med manuell tømming i hvertfall). Kommer aldri mer i min båt, men vet jo at andre er fornøyd med de. Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 1.Desember.2007 Del på Facebook Svart 1.Desember.2007 Vil på det varmeste anbefale portabelt toalett om det ikke brukes så mye. I våres monterte jeg ett slik ett, tømming med pumpe gjennom den gamle skroggjennomføringen, og lufting ut på skrogsiden. Husker ikke merkte men det var amerikansk, og minner mye om dette: http://www.seasea.no/Article.aspx?ArticleNo=4574 Har hatt dette i ett par båter og er veldig fornøyd. Heller litt søt parfymelukt fra kjemikaliene enn gammel septik, for det ødelegger hele båt opplevelsen for miin del Sitér dette innlegget Link to post
adanedehl Svart 23.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2008 kommer nok til å skifte det ut og sette inn et portapotti lignede toalett. Så får jeg se om det blir elektrisk el manuel tømming. Det jeg lurer på nå er om jeg kan gjøre dette mens båten ligger på vannet el om jeg må ha den på land? Vil vann trenge inn når jeg skrur det løst? Sitér dette innlegget http://www.boogis-risor27.piczo.com/?cr=3&rfm=y Link to post
trikkern Svart 23.Mars.2008 Del på Facebook Svart 23.Mars.2008 Har hatt PortaPotti manuell tømming! Aldri mer! Fysjom! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Mars.2008 Del på Facebook Svart 23.Mars.2008 1. Hva er den beste måten å tette disse på? finnes det noen deksler el? eller må man fysisk tette disse igjen? Hei. Tar opp dette punktet litt, da jeg har et eksosutløo fra et tidligere varmeapparat som skulle vært lukket. Det er dessverre i den mørkeblå stripen under fenderlisten, så det blir vankelig å få det pent med polyester. Så, er det noen som vet om blinddeksler? De må ha en diameter på 7 - 8 cm. Hvor får en tak i slikt? De trenger ikke å være 100% tette da dette er langt over vannlinjen. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hot Johnsen Svart 23.Mars.2008 Del på Facebook Svart 23.Mars.2008 Jeg har tidligere hatt det legendariske pumpetoalettet, men det ble byttet pga at det gikk tett, lakk vann og luktet. Satt deretter inn el.toa i neste båt, og var ganske fornøyd. Men det gikk noen ganger tett i innløpet til kvernen. Det var egentlig ingen knivblad kun en vridd jernplate og var derfor ikke god nok hvis en ikke var nøye med å ta litt og litt før en kvernet. Det tok også meget mengder med strøm, og vi var derfor ofte tomme for strøm på forbruksbanken ved stilleligge uten landstrøm over mer enn 1-2 dager. Og la det være sagt at jeg brukte aldri noe annet enn portapotti papir... men når vi nå kjøpte seilbåt gikk jeg over til å kjøpe portapotti med avløpsrør for slangestuss, slik at det kan brukse som "fast" toalett. Blir interresant og se om dette kommer til å fungere. Men det kan ivertfall ikke gå tett så lett da det kun er et hull ned til tanken. Og jeg skal bruke de gamle hullene til skroggjennomføringene til avløp og lufting. en setter inn nye gjennomføringer i syrefast og selvfølgelig nye slanger etc. Er du i tvil om du vil bære ut og tømme, eller bruke det som fast toalett med tømming gjennom skrog er mitt råd at du bytter ut gamle skroggjennomføringer med nye og setter inn kuleventiler. Da har du friheten til å bygge om mens båten ligger på sjøen. Mvh Hot Johnsen Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Mars.2008 Del på Facebook Svart 23.Mars.2008 Det tok også meget mengder med strøm, og vi var derfor ofte tomme for strøm på forbruksbanken ved stilleligge uten landstrøm over mer enn 1-2 dager. Ærlig talt, jeg tror strømproblemene dine må ha ligget et annet sted. Et elektrisk toalett trekker maksimalt 20A. Med en normal spyletid på 5 sekunder, 5 mennesker som bruker toalettet 5 ganger hver i to dager gir ikke mer enn 1,4Ah! Til sammenligning bruker et ikke helt nytt kjøleskap rundt 20Ah pr. døgn. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
LALUNA II Svart 23.Mars.2008 Del på Facebook Svart 23.Mars.2008 (redigert) Så, er det noen som vet om blinddeksler? De må ha en diameter på 7 - 8 cm. Hvor får en tak i slikt? Lars H. Kan du bruke noe sånt Maritim har litt utvalg Redigert 23.Mars.2008 av LALUNA (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.