Jump to content

Sjøkartverket krever elektroniske kart


kristian

Recommended Posts

Sjøkartverket sier at samtlige norske fartøyer må skaffe seg offisielle elektroniske sjøkart innen 2006. Dette vil redusere ulykkene med 40 %.

 

Med alarm. Bakgrunnen for forslaget er "Rocknes"-ulykken utenfor Bergen i januar. Hvis "Rocknes" hadde hatt en annen type elektroniske kart, ville det ifølge Sjøkartverket ha gått en alarm når båten gikk inn i farvann som var for grunt. Dermed kunne ulykken vært avverget. Det er slike sjøkart Sjøkartverket nå vil ha.

 

Se Aftenposten http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/ar...rticleID=728084

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet blir jo da hva som skal skille disse sjøkartene fra dagens utgitt av leverandører som C-Map etc. Skal Sjøkartverket selv utgi, eller skal de ha en godkjenningsordning?

I allefall blir det ikke mer enn det er idag. Et hjelpemiddel. Alarmer kan aldri erstatte losen eller andre som fører.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Dette utgangspunktet kjøper jeg ikke sånn uten videre.

 

Rocknes hadde så vidt jeg vet et C-map PC-basert system. I dette systemet legger man inn båtens lengde,bredde, dybde, svingradius,GPS-antennens plassering osv, osv. Systemet har selvfølgelig alarmer. Konfigurerbare alarmer. De varser om at kursen er mot land eller mot for grunnt farvann. Alarmen kan konfigureres til å gå etter avstander som selv legges inn av styrmann/kaptein. Rocknes hadde riktig nok ikke siste utgave av kartene, men kartsystemet i seg selv var intet problem. Så vidt jeg vet bruker kystvakten samme system.

 

Å si at bare man hadde brukt Sjøkartverkets system, så hadde alt gått så mye bedre er i beste fall en grov overdrivelse. Dessuten. Med los ombord og nyeste papirkart, klart vær og vindstille, burde da ikke dette være et være eller ikke være?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Dette utgangspunktet kjøper jeg ikke sånn uten videre.

 

Rocknes hadde så vidt jeg vet et C-map PC-basert system. I dette systemet legger man inn båtens lengde,bredde, dybde, svingradius,GPS-antennens plassering osv, osv. Systemet har selvfølgelig alarmer. Konfigurerbare alarmer. De varser om at kursen er mot land eller mot for grunnt farvann. Alarmen kan konfigureres til å gå etter avstander som selv legges inn av styrmann/kaptein. Rocknes hadde riktig nok ikke siste utgave av kartene, men kartsystemet i seg selv var intet problem. Så vidt jeg vet bruker kystvakten samme system.

 

Å si at bare man hadde brukt Sjøkartverkets system, så hadde alt gått så mye bedre er i beste fall en grov overdrivelse. Dessuten. Med los ombord og nyeste papirkart, klart vær og vindstille, burde da ikke dette være et være eller ikke være?

 

Lotus

Enig deg Lotus!

 

Själva kartprogrammet / en er det inget feil på  det er oppdateringen av kartunderlaget

som måste ut snabbare!

C-Map / Tsunamis osv har ju på privat initiativ vektoriserat det underlag som dom har

fått av resp. sjöfartsverk eller BA

Dessa privata alternativ dök opp då resp staligt verk blev akterseglade i datautveckling

og samtidigt kunde man ikke enas i en internationell standard för hur ett

vektoriserat system skulle se ut!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hvis man legger sammen den ene og den andre uttalsesen blir det også mye rart - tar det litt etter hukommelsen:

 

De hadde ikke godkjent system som har alarmer;

Da burde de bruke papirkart

 

- noen som har sett papirkart med alarmer?

 

 

En annen sak som stadig dykker opp:

 

Teknikken kan svikte

 

- er det noen som har en oversikt hvor mange ulykker - både til vanns, til lands og i luften -  som skyldes svikt i teknikken og hvor mange som skyldes meneskelig svikt?  :nonod: Jeg har ikke telt men er helt overbevist om at meneske svikter 100 ganger, så svikter teknikken 5 ganger, eller deromkring.

Link to post
Share on other sites

Dette utgangspunktet kjøper jeg ikke sånn uten videre.

 

Rocknes hadde så vidt jeg vet et C-map PC-basert system. I dette systemet legger man inn båtens lengde,bredde, dybde, svingradius,GPS-antennens plassering osv, osv. Systemet har selvfølgelig alarmer. Konfigurerbare alarmer. De varser om at kursen er mot land eller mot for grunnt farvann. Alarmen kan konfigureres til å gå etter avstander som selv legges inn av styrmann/kaptein. Rocknes hadde riktig nok ikke siste utgave av kartene, men kartsystemet i seg selv var intet problem. Så vidt jeg vet bruker kystvakten samme system.

 

Å si at bare man hadde brukt Sjøkartverkets system, så hadde alt gått så mye bedre er i beste fall en grov overdrivelse. Dessuten. Med los ombord og nyeste papirkart, klart vær og vindstille, burde da ikke dette være et være eller ikke være?

 

Lotus

Hva er det du ikke "kjøper"? :flag:

Her var det mye "synsing", eller tar jeg feil, Lotus? :seeya:  VET du hvilket system de hadde? Vet du OM det var konfigurert riktig? Hva hjelper det med godt kartsystem (les: hardware og kartPROGRAM), hvis ikke KARTENE (kartdata) som dette systemet skal vise er helt korrekte?

Så vidt jeg forstår var Rocknes et skip som ikke var av de letteste å manuvrere i trangt farvann, og med unøyaktige kart-data var vel DET medvirkende årsak til ulykken. :flag:

Skal bli intr. å lese ulykkesrapporten :smiley:

 

Ellers er jeg enig i Andreas sin siste kommentar om feilprosenter :seeya:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Själva kartprogrammet / en er det inget feil på  det er oppdateringen av kartunderlaget som måste ut snabbare!

Heisan Gunga Din  :smiley:

Problemet er at produksjon, salg og markedsføring av digitale kart til bruk for fritidsbåter er overlatt til et privat firma og oppdatering og produksjon av nye kart er ikke lenger Sjøkartverkets ansvar. De har bare ansvar for å levere oppdatert grunnlagsmateriale når det private firmaet ber om det. De autoriserte digitale kartene som Sjøkartverket produserer krever spesielt utstyr for å kunne leses og leveres kun til rederier etc. Etter hva jeg har hørt, koster denne "leamikken" ca. kr. 50.000.  

Det oppsiktsvekkende er at også produksjon, salg og markedsføring av Båtsportkartene nå skal privatiseres! Sjøkartverkets skal ikke lenger ha dette ansvaret, men har monopol på å levere grunnlagsmaterialet for produksjonen. Dette betyr at det er private firmaer som nå setter prisen på både digitale kart og papirkart til bruk for fritidsbåter. Vi må nok regne med at oppdaterte kart kun vil bli produsert når lagerbeholdningen av gamle kart er utsolgt og at kartene kommer til å koste skjorta heretter!

Hilsen Syvert  :seeya:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Synes det er litt på siden å fokusere bare på de elektroniske sjøkartene i sammenheng med Rocknes ulykken. Enhver navigatør vet at disse kart er et tilleggs hjelpemiddel. Navigatøren vet også at det er papirkartene som skal ligge fremme. Disse skal være ajour ihht efs`en. Når de som er ansvarlige ikke sender ut melding om en grunn i en av de mest trafikkerte områder langs kysten sier dette meg mye. Måten denne grunnen er merket av på den siste utgaven av sjøkartet er rett å slett ikke godt nok.

 

Det som er et viktig spørsmål er om endel av dagens navigatører har tatt i bruk de elektroniske sjøkartene som sitt hovedverktøy. Det er jo en behagelig måte å seile på, dette om ansvarsfølelsen er skranten.

Link to post
Share on other sites

Heisan Gunga Din  :seeya:

 

Hilsen Syvert  :smiley:

 

Hej Syvert !

Vi  snakker förbi varandra...... jag uttryckte mig ikke tilräckligt klart !

 

 

mitt inlegg  var en kommentar till Lotus o Rocknes olyckan!

 

 

Proffs sjöfarten anvender sig av private kart-system som er basert på resp

lands kartverk! man har til att börja med vektoriserat papperskort (alltså ikke

bare skannet dem!)  sen har man då skapat sitt eget vektorformat

Cmap har sitt, Tsunamis har sitt og så vidare !

 

Dette gjordes för att resp lands kartverk (les ivarjefall svenske sjöfartsverket)

var ikke nog snabba nog att ta fram egna digitala sjökort.......

man skulle vente på IMO o man skulle bestemme sig för dataformat etc

fikk ikke 'tummen ur' !

 

Dette gjorde ikke dom Privata, dom skapade sina egna format o började

tillverka egna digitala kart, som jag skrev baserat på papperkarten, idag

tror jag dom får tillgang til digitala uppgifter från resp land!

 

Har fartygen ett sådan her system ombord typ Transas/Tsunamis så går det

alldeles utmärkt att rette eller oppdatera sjökarten via satellit eller

telefon, man får en liten fil, som innehåller den nya infon  sen sköter

programmet resten o legger in den ny-upptäckta informationen

direkt i karten!

 

man kan även få helt nye kart direkt via satellit eller telefon !

 

 

Hur papperskorten säljs har jag skrivet om i en annan tråd, skall se

om jag kan finne den!

 

Dom får dock ikke lov o vente tils dom sålt slut det dom har på hyllan

innan dom tar in nye, det vet jag! då skulle man ju kunna råka ut för ett

1800-tals kart om man kommer ut på landet noenstans hos en dålig

försäljare  :flag:

 

 

Har inte sett dig så mycket her det siste Syvert, du er vel ute

o far med din nye båt antar jag !!  :seeya:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Har inte sett dig så mycket her det siste Syvert, du er vel ute

o far med din nye båt antar jag !!  :smiley:

Heisan Gunga Din  :seeya:

Mitt svar var egentlig ment som et apropos til det du skrev. Ikke noe annet. Det blir ikke så mye båtliv akkurat nå dessverre. Nå er det mer enn nok annet å ta fatt i. Vi har f.eks. Båtting i april som krever sitt... Dessuten kommer det jo noen lure forslag fra myndigheter og politikere som holder en stakkars organisasjonsmann beskjeftiget... *sukk*

Hilsen Syvert  :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Heisan Gunga Din  :smiley:

.......................................... stakkars organisasjonsmann beskjeftiget... *sukk*

Hilsen Syvert  :flag:

stå på dig Syvert,  :seeya:

 

det er tur att vi har sådana som er organisasjonsmenn !

 

ni grejjar ivartfall  o hålla undan dom värsta 'Stolleproven' fra politikernas side  !!!

 

(som Emils pappa brukade kalla det!)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hva er det du ikke "kjøper"? :flag:

Her var det mye "synsing", eller tar jeg feil, Lotus? :seeya:  VET du hvilket system de hadde? Vet du OM det var konfigurert riktig? Hva hjelper det med godt kartsystem (les: hardware og kartPROGRAM), hvis ikke KARTENE (kartdata) som dette systemet skal vise er helt korrekte?

Så vidt jeg forstår var Rocknes et skip som ikke var av de letteste å manuvrere i trangt farvann, og med unøyaktige kart-data var vel DET medvirkende årsak til ulykken. :flag:

Skal bli intr. å lese ulykkesrapporten :smiley:

 

Ellers er jeg enig i Andreas sin siste kommentar om feilprosenter :seeya:

Jeg kjøper ikke at Sjøkartverkets system er det eneste saliggjørende og vil løse problemet.

 

Jeg vet hvilket kartsystem de hadde. De hadde C-map. Kartsystemet kan gjøre det jeg sier at det kan gjøre ang. alarmer.

 

Siste versjon av kartgrunnlaget var ikke lagt inn. De var mottatt fra C-map Norge, men under installasjonsforsøket før jul ble det noe lisens/passord tull slik at systemet ikke var oppdatert.

 

Jeg vet selvfølgelig ikke om systemet var konfigurert riktig. Det er heller ikke mitt poeng. Poenget er at Kartsystemet som sådan er meget godt og meget utbredt over hele verden. C-map-kartet baserte seg på de aller siste tilgjengelige opplysninger fra sjøkartverket.

 

C-map-kartene har nøyaktig den samme datakilden, nemlig statens kartverk. Siden ECDIS baseres på akkurat de samme data, er det min personlige mening at det blir feil å si at ulykken skyltes et dårlig kartsystem. Det kjøper jeg ikke. Til nød kan det strekkes dithen at ulykken skyltes at siste kartgrunnlag ikke var gjort tilgjengelig på et godt kartsystem.

 

Kartsystemet blir ikke bedre enn kartgrunnlaget. C-map er et kartsystem med alarmmuligheter. ECDIC kjenner jeg ikke til.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hvis man legger sammen den ene og den andre uttalsesen blir det også mye rart - tar det litt etter hukommelsen:

 

De hadde ikke godkjent system som har alarmer;

Da burde de bruke papirkart

 

- noen som har sett papirkart med alarmer?

 

 

En annen sak som stadig dykker opp:

 

Teknikken kan svikte

 

- er det noen som har en oversikt hvor mange ulykker - både til vanns, til lands og i luften -  som skyldes svikt i teknikken og hvor mange som skyldes meneskelig svikt?  :headbang: Jeg har ikke telt men er helt overbevist om at meneske svikter 100 ganger, så svikter teknikken 5 ganger, eller deromkring.

 

Helt enig. Den "oppklaringen" av Rocknes havariet som enkelte i denne tråden prøver på , viser at det er mye synsing og uvitenhet ute og går.

 

Steinar

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøper ikke at Sjøkartverkets system er det eneste saliggjørende og vil løse problemet.

 

Jeg vet hvilket kartsystem de hadde. De hadde C-map. Kartsystemet kan gjøre det jeg sier at det kan gjøre ang. alarmer.

 

Siste versjon av kartgrunnlaget var ikke lagt inn. De var mottatt fra C-map Norge, men under installasjonsforsøket før jul ble det noe lisens/passord tull slik at systemet ikke var oppdatert.

 

Jeg vet selvfølgelig ikke om systemet var konfigurert riktig. Det er heller ikke mitt poeng. Poenget er at Kartsystemet som sådan er meget godt og meget utbredt over hele verden. C-map-kartet baserte seg på de aller siste tilgjengelige opplysninger fra sjøkartverket.

 

C-map-kartene har nøyaktig den samme datakilden, nemlig statens kartverk. Siden ECDIS baseres på akkurat de samme data, er det min personlige mening at det blir feil å si at ulykken skyltes et dårlig kartsystem. Det kjøper jeg ikke. Til nød kan det strekkes dithen at ulykken skyltes at siste kartgrunnlag ikke var gjort tilgjengelig på et godt kartsystem.

 

Kartsystemet blir ikke bedre enn kartgrunnlaget. C-map er et kartsystem med alarmmuligheter. ECDIC kjenner jeg ikke til.

 

Lotus

En stund siden jeg leste om dette men mener å huske at:

 

Det finnes flere typer c-map kartsystemer, og det er  kun et av dem som er godkjent ECDIS. Denne godkjennelsen innebærer at de skal kunne brukes som hovednavigasjons kilde ombord. Har jeg oppfattet dette riktig?

Link to post
Share on other sites

En stund siden jeg leste om dette men mener å huske at:

 

Det finnes flere typer c-map kartsystemer, og det er  kun et av dem som er godkjent ECDIS. Denne godkjennelsen innebærer at de skal kunne brukes som hovednavigasjons kilde ombord. Har jeg oppfattet dette riktig?

 

Hei!

 

Håper du kan dra nytte av dette når det gjelder ECDIS.

 

http://www.home.no/gjestekro/gps/intro.htm   (Endret Kl:2247.)

http://www.statkart.no/produkte/sjo/forser...g/foredrag.html

Steinar

Link to post
Share on other sites

"Sjøkartverket sier at samtlige norske fartøyer må skaffe seg offisielle elektroniske sjøkart innen 2006. Dette vil redusere ulykkene med 40 %"

 

 

nu er dette ett lösryckt citat, vilka ulykker ?    

 

alla ulykker, tror jag ikke en sekund på, det er vel ytterst få fartyg som kjör på nyupptäckta

grund !

 

Vi hade en stor fartygskollisjon her nere utanför Varberg i förra veckan o en stor ferja

 

höll på att sjunka!  detta var på djupt vatten, her hade det ikke spelat någon roll om

 

man hade haft alla verldens sjökart digitala eller pappkart ombord, kan man ikke

 

väjningsreglerna så kjör man på varandra förr eller senare!

 

 

 

I dette spesefike fallet med Rocknes var det ikke så att pappkortet var rettet men

 

endringen hade ikke kommit in i EFS, ikke ens Losen kände til att förendringen

 

var gjord i kartet ?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

 

Nei, jeg mener å ha lest at rettelsen har vært publisert i EFS + siste versjon av kartet. Synes aldri vi har fått noen god forklaring på dette. Når man får "luket ut" de værste spekulasjonene og svadaen fra pressen sitter man igjen med  :yesnod: :yesnod: :confused:

 

Tror det skal bli bra å få inn havarikommisjonen i slike saker framfor dagens system med sjøforklaring.

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg mener å ha lest at rettelsen har vært publisert i EFS + siste versjon av kartet. Synes aldri vi har fått noen god forklaring på dette. Når man får "luket ut" de værste spekulasjonene og svadaen fra pressen sitter man igjen med  :yesnod: :yesnod: :confused:

 

Tror det skal bli bra å få inn havarikommisjonen i slike saker framfor dagens system med sjøforklaring.

Mulig jeg er litt på jordet, har ikke fulgt veldig nøye med i saken. Men var ikke nyeste kartet oppdatert uten at det var utgitt EFS om rettelsene? EFS'en kom vel etter ulykken?   :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...