Jump to content

Ledningskrøll, dynamo, turteller.


Hasvik

Recommended Posts

Hei.

 

Ser at her er det folk som kan hjelpe meg.

 

Jeg har en prestolite dynamo av nyere årgang.

 

Har ampere meter som skal kobles inn og turteller.

 

(Får ikke lastet inn bilde på 60 kb men jeg kan maile det) på dynamoen så er det:

to store spader med (+) og en med (ind).

en pole med (+)

og en pole med (W)

en spade med (AUX)

 

Om noen kan være så grei å tegne opp en liten skisse med tenningslåsen, amperemeteret  og turteller (gammel type)  og hvordan starter skal kobles på.

 

Tror dynamoen har jord til gods.

 

Takkar og   :wink:

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Litt mer info hadde vært ønskelig, du vet ikke hvilken modell dynamoen er?

 

Bilde går helt fint å legge inn hvis du krymper det til 50kb. Gjør bildet litt mindre (resize), eller øk kompresjonen av bilde.

 

GeirKS

Her er bildet.

 

Dynamoen har ikke noe typebetegnelse. Skjema skulle bli det samme med gitt innfo.

Her var det stille ja.

Link to post
Share on other sites

Her er bildet.

 

Dynamoen har ikke noe typebetegnelse. Skjema skulle bli det samme med gitt innfo.

Her var det stille ja.

Tror det kan være fordi det er vanskelig å gi noe sikkert svar ut fra dine opplysninger.

Ser ut som om den har intergrert regulator, stemmer dette?

Som du ser er bildet for lite. hvis originalen er vesentlig større så mail den til meg så skal jeg legge den ut.

"W" er til turteller

"Ind" er antagelig ladelampe (Indicator lamp)

"AUX", vet ikke.....

"+" er til pluss på batteri.

Hvis det er shunt-amperemeter du skal koble inn skal shunten sitte på denne kabelen.

Alt forbruk må så tappes mellom shunt og dynamo, slik at også dette måles.

Link to post
Share on other sites

Tror det kan være fordi det er vanskelig å gi noe sikkert svar ut fra dine opplysninger.

Ser ut som om den har intergrert regulator, stemmer dette?

Som du ser er bildet for lite. hvis originalen er vesentlig større så mail den til meg så skal jeg legge den ut.

"W" er til turteller

"Ind" er antagelig ladelampe (Indicator lamp)

"AUX", vet ikke.....

"+" er til pluss på batteri.

Hvis det er shunt-amperemeter du skal koble inn skal shunten sitte på denne kabelen.

Alt forbruk må så tappes mellom shunt og dynamo, slik at også dette måles.

Hei.

 

Ja, den har integret regulator.

Har ikke editeringsprogram til bilder da jeg bruker en jobbpc.

+ går via amperemeter og til batteriene i dag.

ind ladelampe jepp. og den må være minimum 4 watt eller noe slikt, om ikke så må det brukes en motstand i serie i tillegg.

 

Takker så langt.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Ja, den har integret regulator.

Har ikke editeringsprogram til bilder da jeg bruker en jobbpc.

+ går via amperemeter og til batteriene i dag.

ind ladelampe jepp. og den må være minimum 4 watt eller noe slikt, om ikke så må det brukes en motstand i serie i tillegg.

 

Takker så langt.

 

Har mailet orginalbildet til Ingar.

Link to post
Share on other sites

Har mailet orginalbildet til Ingar.

Det sier meg dessv. ikke særlig mer.

 

W er til turteller

+ med skrukobling til batteri pluss

Ind til ladelampe

 

Aux er antagelig det samme som Ind

De to kabelsko-plussene er antagelig samme som + med skrukobling.

 

Mulig du kan finne ut mer på http://www.prestolite.com/pgs_support/tech...duct_type_id=41

Link to post
Share on other sites

AUX er den som vanligvis heter B+ og her er det kun spenning når dynamoen lader. På "+" som er koblet til batteriet vil jo batterispenningen "alltid" være, så det sitter en diode i mellom AUX og + (vil jeg tro).

 

Dette kan du sjekke med et multimeter.

 

Det er vanlig at laderegulatoren får sin spenningsforsyning fra B+/AUX (og ikke "+") slik at dynamoen ikke skal tappe batteriet når motoren ikke går.

 

IND har jeg ikke vært borti, men det er nok som Ingar sier til ladelampe. I "Alternator handbook" fant jeg en skisse med IND ifm. en Lucas regualtor og da var det ganske riktig ifm. ladelampekretsen.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

AUX er den som vanligvis heter B+ og her er det kun spenning når dynamoen lader.

Du mener sikkert D+.

I såfall er det slik jeg antok, at AUX er det samme som Ind, +61 er også vanlig betegnelse.

Disse taes ut via et ekstra sett dioder slik at det kun er spenning her når dynamoen lader.

 

I tillegg til ladelampe er det også her man tar ut styrespenning til skillerele.

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...