Jump to content

Nødprosedyrer

lano2

Recommended Posts

Brann, lekkasje, MOB, Mayday/PAN/Forlate båten, Sette ut Redningsflåten, samt Grab Bag

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Å lage en nødprosedyre for andre er kanskje ikke så bra. I alle fall vil den bli svært generell. Det beste tror jeg en kan gjøre er å sette seg ned, å reflektere - hva gjør jeg, og hva forventer jeg at mannskapet skal gjøre i ulike situasjoner.

Skriv ned det du tenker og test det ut f.eks her på BP. Dette handler om mange løse tråder - Om båten, hvor skal jeg seil, erfaringene mine og mannskapets osv. Når en har laget en prosedyre en tror på selv - test den ut på mannskapet, blir den ok mottatt- tren på den.

Hei

Hører kanskje ikke med under nødprosedyrer, men en av vurderingene du bør sjekke før du kommer i nød pga motorstopp.

Prøv å stoppe framdriften i god vind - gjerne litt pålands- og prøv hvor mye ut av driftlinjen du kan seile båten din. Båter uten seil, men med litt kjøl kan seile forbausende godt på skrå med vinden, og dette kan være nyttig å ha prøvd på forhånd. 45 grader i forhold til vinden er fullt mulig med en normal kjølbåt. Prøv gjerne med kalesjen som seil også.

Ved motorstopp ville mine første punkter ha handlet om å ikke drive på land. Det vil si å velge mellom unnaseiling dregging eller drivanker.

Etter å ha vurdert/iverksatt dette kommer andre punkter som å rope på hjelp og klargjøre flåte mm.

Mons

Mons

På denne siden finner du et Kontrollskjema i tillegg til ISAF Offshore spec.reg. De sistnevnte er relativt omfattende men Kontrollskjemaet er avledet fra disse.

Hvis du du gjennomgår de enkelte punkter og tenker prosedyre i forhold til disse så bør du kunne komme en bit på vei. Glem alt med at dette skjer ikke meg, eller min båt er så solid etc. Alt går i stykker. Det er ikke snakk om "om" men når.

Det er ingen vits i ha sikkerhetsutstyr ombord om du ikke har tenkt gjennom hvordan du kommer til å bruke det. Og bruke det under leie værforhold. Nevner eksempelvis dette med Koniske treplugger. De fleste båteiere med litt sikkerhetstenking i bakhodet har slike ombord. Men jeg er ganske overbevist om at de oftest ligger i en forseilet pose. Der gjør de selvsagt ingen nytte. Hvis man prøver å tenke seg den situasjon hvor man får bruk for en slik så skal den jo være festet i nærheten av skroggjennomføringen. Eksempelvis i en tynn snor som er lang nok, og så tejper du den til slangen. Tenk også på lysforholdene i alle sammenhenger. Hvis du ikke alltid har hodelykt(er) tilgjengelig så fest lommelykter der du kan få bruk for det.

Lag også en god skisse over båtens nødinstallasjoner. Selv om du vet hvor alt er plassert trenger også andre å kunne finne frem. Du har en ganske stor båt og da blir det enda viktigere. Utstyr som du normalt ikke bruker med som bare er der kan du også teste for å se at det fungerer i en tenkt situasjon. Eksempelvis manuell lensing. Hvis du av en eller annen grunn skulle ta inn vann, det trenger ikke være en grunnstøting, så går dine filter til den elektriske lensepumpen tette med en gang. Selv om du har en veldig ren og ryddig båt så vil det alltid være støv og skitt som blir vasket rundt og så havner det i et filter som oftest er så litet at det er helt komiskt. Selv på dyre båter. I en tenkt situasjon kan du med andre ord kunne risikere å måtte pumpe manuelt, mens du seiler og snakker i VHF'en samtidig. Been there, done that.......

Prøv mao å tenk gjennom alle scenarier hvor du vil måtte få bruk for ditt sikkerhetsutsyr, og lag ev. en prosedyre etter det. Den vil være forskjellig fra båt til båt.

Sett opp et oversiktskjema ved kartbordet der du lister opp hvor alle de forskjellige viktige tingene befinner seg , som brannslokkere, brannteppe ,raketter,drivanker,grabbag osv osv.

Fest koniskte treplugger ved alle skroggjennomføringer

Merk alle skuffer og skap med merkelapper for hvilken ting som ligger i de (brannslokker,teppe ,gasskraner osv osv osv)

Øv på MOB med en fender eller noe og helst under seil i litt sjø og kast den helst overbord og brøl mann over bord uten at alle i båten er klar over at det skjer , prøv så å plukk denne opp uten å starte motoren (da får du samtidig øvd på å legge bi og drive ned på fenderen og skjerme denne mot været med båten)

Har du flåte så prøv å se hvor lang tid du trenger på å lempe denne overbord og om andre ombord faktisk forstår og klarer denne prosedyren.

Lag prosedyre for hva som skal skje om gassalarm går osv

Og til sist ha en prosedyre for VHF oppslått ved radioen og faktisk øv på denne innimellom

Og når det gjelder dette så tenker jeg noe slik som gjør som jeg sier men ikke som jeg gjør for her synder jeg fært selv bortsett fra MOB øving , som er morro

Edited by Enzo (see edit history)

Hvis du vil ha båten sertifisert for utleie her borte, så må du ha visse prosedyrer og sikkerhetsutstyr på plass.

Koniske treplugger satt opp ved hver skroggjennømføring (klar for bruk, og hammer, gjerne tre, lett tilgjengelig), pumpemuligheter i hvert skott, automatisk brannslukking (med varsling) for makskinrom. Gassdetektor, minimum regler for hvilke type pyroteknikk og førstehjelp, og prosedyrer, inklusiv logging av rutinesjekk.

Vi bærer ikke sertifikat lenger, men er utstyrt som om vi skulle, noe som tilsier:

1) Treplugger og hammer ved hver skroggjennomføring (en hammer i hvert skott, festet med tape òg hyssing slik at ikke noe kan flyte vekk)

2) Pumpemuligheter for hvert skott, pluss prosedyre for å skifte råvannspumpen til maskinen fra utvendig til innvendig sug.

3) Brannslukkningssytem i maskinrom (skal oppgraderes med varslingssignal)

4) Fast plass for førstehjelp og pyroteknikk og alle blir informert om hvor dette er

5) VHF nødprosedyrer oppslått ved VHF (andre prosedyrer i egen bok)

6) Klar instruksjon om når og hvordan redningsflåten skal settes ut (pluss grab bag)

7) Kniv ved davitene, slik at jollen kan kuttes ned

8) Nummererte redningsvester bil delt ut til alle ombord, og tilpasset, slik at alle vet hvilken som de må ta vare på.

9) Laminert Rutinesjekkliste tilgjengelig (alt fra maskinsjekk til sjekking av gass og luker)

Sikkert mye mer, men det er alt jeg kommer på i farten....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

foruten alt som er skrevet over.... hvis man må forlate båten kan det være fordelaktig å avtale på forhånd hvem som tar seg av hvem om noen behøver hjelp som barn, eldre, bevegelseshemmede mv.... event avtale på forhånd hvem som gjør hva i andre sammenhenger....

for å si som damen i innsjekingskranken på BA Flight 747 sa til meg nylig.... Are you fit? Yes come on lavli irish gal svarte jeg....;)

well.. egentlig.. fordi jeg fikk plass ved nødutgangen over vingen måtte jeg være "physically fit" for å hjelpe til med evakuering om det skulle bli behov for det... bra med benplass der for 14 timers flights.....

Edited by The Scrutinizer (see edit history)
  • 10 years later...

Holder på å skal lage meg ei mappe, helst noenlunde vanntett og gjennomsiktig, til å ha nødprosedyrer og diverse opplysninger i. Når ting skjer så er det ofte ifm dårlig vær (regn og vann) og litt panikk inn i bilde, greit å ha det klart. Har nå alle papirene klare for VHF og sertfikatene er på plass ...

Er det noen av dere som har laget noe slik og hva bør man ha i denne mappa? Har dere noen gode forslag?

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160