Jump to content

MK Barodd II har Norges største ensylindrede motor

Frivakten

Recommended Posts

MK Barodd II har Norges største ensylindrede båtmotor. Motoren er en Wickman type L (60 Rubb) fra 1932. Den veier 6,5 tonn og har et max turtall på 175 o/m

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

M/K Barodd II ligger dessverre ganske brannskadd i Nyksund i Vesterålen. :nonod:

Tragisk, det var brukt mange millioner på den de siste årene for å få den "ship-shape", såvidt jeg vet.

pp_020.jpg

Fartøyet begynner også å vise andre tegn på forfall utover dette, så jeg vet ikke om dette er begynnelsen på slutten.....

jeg var i Nyksund og så på den første helga i juni så da var vel brannen etter det ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

I følge http://vol.no (vesterålen online), så ble det brann i fartøyet den 30.06.2007.

Her er et par linker for dem som er interessert. Eventuelt kan man gå direkte til vol.no og søke på BARODD.

http://vol.no/nyhet.asp?F=F&N=18492

http://vol.no/nyhet.asp?F=F&N=18504

http://vol.no/nyhet.asp?F=F&N=18594

Fartøyet er øyensynlig for salg, og eieren håper at en stiftelse eller lignende kan overta. Dette står det mer om på vol.no

regner med at alle skjønner at hvis det var samme båt så ville de jo ikke hete I og II da :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Barod I og Barodd II er nok 2 forskjellige fartøy. Videoen av fartøyet i innlegg # 1 her er Barodd II, og er det som det har

vært brann i. I følge linken til STP-forum , så ligger allikevel Barodd II "best an".

Nå har jeg bare skummet innleggene på dette forumet (STP), men det brukes nå voldsomme karakteristikker av folk som har

kjøpt en eldre båt, og som muligens (ganske sikkert...) har tatt seg vann over hodet. Det er ganske mange fartøyer som ender

opp som flytende likkister rundt omkring. Selv har jeg som privatperson bygget opp min båt fra nærmest vrak til noenlunde anstendighet, og det

har kostet blod, svette og masse penger. I tillegg blir man straffet hardt om man skulle senke "guarden" ett års tid eller så.

Jeg tror mye av "problemet" i dag er at "folk flest" faktisk (har vett til) holder seg unna større prosjekter, og da er det vanskelig

å bli kvitt "prosjektet" som du selv ikke ser noen ende på. ALLE fartøy kan ikke bevares, og noen "må dø"......

Jeg er glad for at "tonen" her er noenlunde sivilisert. :smiley:

Beklager hvis dette ble noe "off-topic".....

• 1 year later...

Og vi får bare håpe at eieren har vett nok i hodet til ikke å overlate denne til en romantisk idiot med kortsyn, motorsag og båtplass i en elv hvor båten visner bort mens idioten drømmer om sydhavsøyer og caterpillar.

Dette er nærmest et nasjonalt klenodium og burde vært eid av NSF på linje med RS1.

Kystens lokallag på Bømlo eller deromkring kunne forvaltet den..

Eier har iallefall brukt betydelige ressusjer på å pusse den opp. Det var tidligere en billedserie om dette på en hjemmeside som omhandlet gamle Nyksund fiskevær. At den er påkostet over en million kroner som det står i annonsen tviler jeg ikke på.

Synd at han selger den.

Dette går gærne veien.

Klipp fra Finn

BUD!

Det er kommet inn ett bud foreløpig på 50 000 kroner fra en person som ønsker å bruke skroget til seilbåt og selge motoren til museum. Budfrist er mandag 23. mars 2009.

Jeg synes det har lite med takhøyde for diskusjoner å gjøre, men mere om tonen i diskusjonen. men godt ispedd mer og mindre kamuflert drittslenging. Barnslig!

Tapp olja av henne og søkk skiten

Så det er greit å være usaklig når det passer deg :flag:

Så det er greit å være usaklig når det passer deg :flag:

Den kryssklipp-siteringen din er direkte ufin Bergen, jeg forventer faktisk en unnnskylding.

Når jeg mener at denne båten bør senkes så er det ikke usakelig i det hele tatt, men du tok ikke poenget. Det er en del eldre skøyter av denne kategorien som en strever med å vedlikeholde, og det er faktisk noen som også er bra vedlikeholdt. Det at en båt blir gammel tilsier derfor ikke automatisk at den er værneverdig. Dersom en ikke har denne Wicmanmotoren på ett eller annet motormuseum, kan en kanskje, men bare kanskje, overveie å ta vare på klompen. Av miljøhensyn kan båten gjerne senkes på et trålerfelt i Nordsjøen, av to grunner.

1. Gi beskyttelse for fiskeyngel

2. Hindre tråling.

Så kan du Bergen lure på hvorfor.

Sitatet ditt er hentet fra denne tråden https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...l=råd&st=50 hvor du kritiserte blant andre meg for å drive med blant annet barnslig drittslenging. Etter mitt syn er ditt utsagn om å "søkke skiten" minst like barnslig som kommentarene i nevnte tråd.

I den andre tråden oppfattet du at trådstarter ble frustrert og på samme måten oppfatter jeg at trådstarter av denne tråden blir lei seg når du kommer med slike innspill. Og det var bakgrunnen for at jeg fant det passende å gjøre deg oppmerksom på ditt tidligere innlegg.

Om du har lest linkene i tråden vil du se at denne båten har vært påkostet store summer på skrog, er relativt orginal, har en spesiell motor og at mange (med erfaring med fartøyvern)mener at at den burde ha vært tatt vare på for fremtiden, Om du har en kampsak om å redde fiskebestanden ved å senke vrak på trålfeltene så finnes det nok adskillige kandidater med mere håpløst utgangspunkt enn dette til ditt bruk.

At mange ikke liker kryssklipp siteringen kan nok så være men jeg kan ikke se at det står noen sted at det ikke er tillatt på forumet, om jeg skal beklage noe så må det være at jeg tok vekk noe av sitatet, men det var for å unngå at sitatet skulle bli slettet grunnet 100% sitering. En regel som du selv ble straffet for i nevnte tråd.

Men nå skal vi ikke ødelegge denne tråden som handler om Barodd II så om du har kommentarer til meg kan du sende de på IM eller starte en ny tråd på dertil egnet sted på forumet. :seeya:

Tapp olja av henne og søkk skiten

Jeg synes du kunne spart deg for dette innlegget.

Det er respektløst overfor de som er interessert i å ta vare på vår gamle kystkultur.

Buster X med Yamaha 70