Jump to content

MK Barodd II har Norges største ensylindrede motor

Frivakten

Recommended Posts

• 2 uker senere...

Sakset fra et annet forum. Till glede for mange!

Harald Pedersen Posted on: 02-04-09 02:12:20

--------------------------------------------------------------------------------

Junior Member

IP: Hidden

Jeg har den glede å informere både reelle fartøyvernere og tastatuurvernere om at Barodd II er solgt til Jarle Lunde fra Hundvåg i Rogaland. Jeg er meget komfortabel med løsningen, og vi jobber nå med å klargjøre motoren for turen sørover. Takk til alle som har vist engasjement for den videre skjebne til båten.

Det er respektløst overfor de som er interessert i å ta vare på vår gamle kystkultur.

Nei det synes jeg ikke. All ære til de som jobber med denslags, men det er tilfeller hvor det er gått for langt og hvor senking på dypt vann er en mer verdig slutt for en gammel båt enn oppråttning oppe i ei elv. Trebåter varer ikke evig. Kjølsprenging og råte tar kål på de til slutt.

Det må kunne gå an å debattere slikt. Noen få får dette til, mens det ligger en bråte restaureringsprosjekter rundt omkring hvor arbeid og kostnad har nådd skyhøye dimensjoner og prosjektet forvitrer.

det sier dessverre svært meget om evner og nivå hos skribenten . . . .

Slike personkarakteristikker bør moderator ta tak i.

Det må kunne gå an å debattere slikt. Noen få får dette til, mens det ligger en bråte restaureringsprosjekter rundt omkring hvor arbeid og kostnad har nådd skyhøye dimensjoner og prosjektet forvitrer.

Enig i begge dine utsagn.

Mener fortsatt at utsagnet om "søkk skiten" var respektløst i denne konkrete saken om MK Barodd II.

Etter mitt syn er ikke denne skuta "skit".

Buster X med Yamaha 70

Jeg har vel enda tilgode å se hva kjøper har for planer for fartøyet, men jeg krysser fingrene for at bevaringstanken og midlene er der slik at ikke denne også ender blandt Mulligans dårlige eksempler.

Heldigvis gjør hverken råte eller kjølsprenging "kål" på en trebåt, disse er, blant mange andre, symptomer på manglende rep og vedlikehold.

Kjøper argumentet om råte, men kjølsprenging er vrient å vedlikeholde seg bort fra, og meget dyrt å reparere.

Sakset fra Christiania Seilskuteklubb om Svanen:

På noe lengre sikt bør vi foreta en større skrogreparasjon. "Svanen"

er ganske kjølsprengt (ca 35 cm), - hvilket er som forventet på et

treskip fra 1916, men dette lar seg rette opp. Vi er i kontakt med

et dansk verft som har spesialisert seg på nettopp dette, og har fått et

tilbud derfra. Verftet har rettet opp flere av Svanens danske søsterskip.

I løpet av høsten vil vi derfor lage et nytt vedlikeholdsprogram med

skrogopprettingen som en sentral del.

......

Jeg har den glede å informere både reelle fartøyvernere og tastatuurvernere om at Barodd II er solgt til Jarle Lunde fra Hundvåg i Rogaland. Jeg er meget komfortabel med løsningen, og vi jobber nå med å klargjøre motoren for turen sørover. Takk til alle som har vist engasjement for den videre skjebne til båten.

Da får jeg Barodd II som båtnabo :flag::flag:

Jarle har nemlig sin BJERKØY liggende 100 meter fra der hvor jeg har min POSEIDON II. Far til Jarle kjøpte ifjor ATLANTA, som er et annet tradisjonsrikt fartøy. De er flinke selv og har et godt nettverk av flinke folk rundt seg.

Jeg satser på at BARODD II er i gode hender og det skal bli kjekt å høre en 60 Rubb igjen - det er minst 30 år siden jeg sist hørte lyden :flag::flag:

Med vennlig hilsen POSEIDON

• 2 uker senere...

Dette er ein fiskebåt som heiter Absalon, frå Moss. Den har ein Hundested 1 sylinder 98 Hk motor.

Her høyrer ein start av motor, 1:26 minutt. Her høyrer ein motoren under gang og manøver, 2:00 minutt.

Her er motorlyd når den legg til kai, 2:47 minutt. Her er motorlyd frå maskinrommet, 1:03.

ligger noen lydsnutter litt ned på siden her:Filmsnuttar som omhandlar Bulandet, Værlandet eller noko anna lurt

sto det skjæret i kartet????

• 5 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...