Jump to content

Første båt - båtplass i Oslo

steinartorsvik

Recommended Posts

Hei,

Jeg og fruen har nettopp har nettopp bestemt oss for å kjøpe vår første båt. Det kan se ut som vi ender opp på en 30 fot Bavaria seilbåt.

Vi er opprinnelig fra Nord-Norge og kjenner ingen i Oslo som har båt. Derfor poster jeg her på forumet.

Hvordan bør vi gå fram for å få båtplass i området rundt Oslo for sesongen 2008?

- Steinar Torsvik

Hei og velkommen på Forumet !

Jeg holder til i Drammen og er nok ikkke rett mann for å hjelpe til med tips om båtplass i Oslo, men du skal nok se at noen kan.

Til lykke med båt på Østlandet og på dette Forumet vil du nok finne mye "snadderstoff" til hjelp som båteier. (Masse stoff om Bavaria også.....)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

båtplass kan bli en dyr affære eller lang ventetid.

hvis du trekker deg litt ut av oslo kan det hende du finner en og annen ledig.

Noen leier ut plassene sine også

let litt på finn.no og begynn tidlig med leting.

plass finner du altids

Edited by Jack Sparrow (see edit history)
Guest Avmønstret#

Å finne fast plass med en gang er bortimot håpløst, med mindre dere kjøper en plass. Om dere vil leie så er det, som regel, mange ledige plasser på finn.no, men da må dere regne med å bytte plass mellom sesongene, frem til dere får "fast plass".

Velkommen til Oslo!

Et tips er å melde seg inn i en bryggeforening med en gang for å komme inn på venteliste. For min del tok det fire/fem år før eg hadde fast plass. I disse årene leide eg plasser til blodpris, ulike plasser år for år. Ingen problem å få plass, men en må da være forberedt på å betale for det. Et tips kan kanskje være å dra lenger ut i fjorden de åra man venter på fast plass?

Når eg fekk fast plass blei prisnivået edruelig, takket være kommunen sine reguleringer.

Velkommen til Oslo!

Et tips er å melde seg inn i en bryggeforening med en gang for å komme inn på venteliste. For min del tok det fire/fem år før eg hadde fast plass. I disse årene leide eg plasser til blodpris, ulike plasser år for år. Ingen problem å få plass, men en må da være forberedt på å betale for det. Et tips kan kanskje være å dra lenger ut i fjorden de åra man venter på fast plass?

Når eg fekk fast plass blei prisnivået edruelig, takket være kommunen sine reguleringer.

Takk for tilbakemelding. Er det noen som har tips om hvilke bryggeforeninger som har kortest ventetid?

Tar gjerne imot tips om bryggeforeninger lenger ut i fjorden som et alternativ. Jeg kan godt kjøre 45 min fra sentrum for å komme til båten.

Det er ledige plasser på sjøsenteret killingen på bygdøy. Bare ring dit så får du plass, forstår ikke alt hysteriet rundt båtplass i oslo, men utfordringen er kanskje å finne en billig/gratis, dvs. under 10 lapper i året. Det er nok vanskeligere og tar lengre tid. Tror jeg betaler 18000 for en plass som er 5 meter innvendig bredde.

Som baatsmann sier, det er veldig mange som heller prøver å få tak i båtplass i Østfold.

Selv om det begynner å bli ventelister i Fredrikstadområdet, tror jeg det fortsatt er plasser.

Prisnivået er et godt argument!

Men en annen ting, er at det tar kun en time å kjøre bil. Den samme strekning "stjeler" to døgn av ferien din dersom du har tenkt deg mot sørlandet eller Sverige.

Vi leier ut båten, og argumentet leietakerne bruker er nettopp dette.

De betaler heller godt for å få to dager ekstra "ferie" ute i havet.

Sjekk marinaer i Onsøy og Hvaler kanskje?