Jump to content

Ønsker tips om båt ca 30 fot med flybridge, pris inntil 800.000?

SF

Recommended Posts

Hei,

På denne årstiden er det ikke fritt for at det blir litt surfing på nettet for å sjekke ut hvilke båter som er tilsalgs. Alltid kjekt å drømme om hva som blir min neste båt. Ikke det et jeg har planer om å bytte :rolleyes: , det blir nok med drømmingen i denne omgang, men...............kanskje....

Jeg har forlengs innsett at dersom jeg skal ha en lukket båt så må det bli en med FB.

Har derfor sett litt på hva som finnes av FB båter til rundt 500' men der er det ikke mye å velge i.

Men så kom jeg over denne på finn.no, en Alicraft 35 fra 1988.

7_707976374.jpg

Noen som kjenner denne båt typen?

Det kan se ut som den har stått tilsalgs i hele sommer til 690' men er nå satt ned til 590'. Båten ser jo veldig kjekk ut på bildene.

Må ærlig innrømme at ikke var klar over at Alicraft hadde levert båter med FB. Fant en side her men heller ikke der står FB nevt.

Er ikke dette en svært hyggelig pris??

Noen som har tips til andre gode kjøp av FB båt rundt 30 fot?

Edited by SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Normalt får en hva en betaler for.

Men dette er åpenbart mye båt for pengene. Spørsmålet er jo hvor teknisk og nevedyktig du er, for at det nok er tildels mye arbeid må du regne med. og Du må nok også ta høyde for en god del påkost, men alt kommer an på hvor du selv legger listen....hvor kravstor du er mht oppdatert utstyr.

Regner med at dette er en båt med aksling, og den går nok best i 7-8 knop. Marsjfart på 12, gjør vel at den graver opp halve havet vil jeg tro. En prøvetur og en gjennomgang av båten vil avdekke det meste.

Jeg er litt uhildet her siden broderen designet det nye dekket på denne. Men disse båtene skal være "godt skrudd" og var i sin tid kjent for kvalitet. Mye båt for pengene er det nok uten tvil, men hovedgrunnen til lav den lave prisen er jo en vannvitting undermotorisering, i tillegg til at merket er utgått. Det behøver med å ord ikke være så mye å gjøre på denne, men det finner du jo ikke ut før du evt. tar en grundigere sjekk.

Å påstå som det står i annonsen at denne har stor flybridge er å smøre tykt på, er vel av den meningen at skal man først ha fly, må det være plass til mer en skipperen der...

Hvis man er ute etter rimelig båte med (stor) flybridge, har bayliner utrolig mye å velgge blant, her er også mulig å gjøre et kupp om man følger med...

Jeg er litt uhildet her siden broderen designet det nye dekket på denne. Men disse båtene skal være "godt skrudd" og var i sin tid kjent for kvalitet. Mye båt for pengene er det nok uten tvil, men hovedgrunnen til lav den lave prisen er jo en vannvitting undermotorisering, i tillegg til at merket er utgått. Det behøver med å ord ikke være så mye å gjøre på denne, men det finner du jo ikke ut før du evt. tar en grundigere sjekk.

Kjenner du til om det er bygget mange av disse?

Enig i at 1x200 HK er for lite motor i denne båten, men til den prisen så kan du bytte motor og fremdeles komme godt ut av det prismessig. Antar at en Yanmar på 315HK burde gjøre nytten i denne båten.

Enig med o.b.lix, en FB bør ha plass til mer enn skipper.

Jeg for min del er veldig glad i den åpne uteplassen på min egen båt. Skal jeg ha en båt med FB så bør den være så stor at uteplassen gir samme gleder som i dag. Jenter på solsengen, sittegruppe hvor man er sosial og bord å sette drinkene på. Båt for meg er å være ute i solen og nyte dagen sammen med venner. Ikke å sitte alene oppe på en FB mens passasjerene sitter inne i hytten.

Er selvsagt enig i at det må være en skikkelig FB med plass til alle ombord.

Jeg har samme holdning så deg når det gjelder uteplassen Hydrox, derfor jeg har en åpen cruiser i dag og ikke en båt med hardtopp. Nå har jeg ikke sett FB utgaven av Alicraft i levende live "so to speak" men ut fra bildene så får jeg ikke inntrykk av at FB'en er liten.

Kan forresten lære deg et lite trix.. :wink:

Gå inn på finn og skriv inn en eneste ting i søkefeltet, "steyr". Da kommer det opp en del flotte båter med veldig god maskin :smiley:

Har prøvd den noen ganger selv :lol:

De fleste treffene du får er fra mer eller mindre seriøse brukt importører som forteller at en Steyr 256 passer rett i båten uten større ombygging.

Jeg har ikke tallet, men det ble ikke bygget mange av 35-foteren, 33-foteren (kalt 1050) ble det produsert en god del av.

Jeg ser at det ligger en 1050 tilsalgs på finn.no til snaut 1,3 mill nok. Nå har denne 2x200hk men det var da en voldsom prisforskjell på den og 35 fot'eren som står tilsalgs for 590'.

Synes forøvrig at 35 foteren har finere linjer på FB'en, i hvert fall ut fra bildene.

89_1967710402.jpg

Hadde jeg vært seriøst på jakt etter ny båt så hadde jeg nok gått denne nærmere i sømmene, men det blir nok ikke bytte med det første.

Sea Ray'en holder i massevis den, selv om det kunne vært greit med litt mer plass :rolleyes:

• 1 year later...

Blåser litt liv i denne tråden igjen, jeg drømmer fortsatt om båt med FB og har noen kriterier:

Ikke for gammel, helst 1990 eller nyere, eldre vurderes om stand er bra.

Maks bredde ca 3,30 da den skal inn på en 3,5m båtplass

Pris helst under 800.000,- men kan vurdere dyrere

Plass til min 3 personer på fly

Min 3 faste soveplasser i tillegg til salong som kan gjøres om

Toppfart helst 20 knop eller mer, marsj min 15.

Både drev og fast aksling vurderes

Noen som har noen tips om båter jeg bør vurdere?

Noen som kjenner Viksund Alfa og kan fortelle litt om den?

93_1627056720_hoved.jpg

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18559093

Syns denne båten ikke er direkte vakker sett forfra, men man blir vel vandt til det. Litt merkelig at alle annonser kun har bilder fra siden!

96_-905779971.jpg

Ja jeg er enig ved første øyekast så er den noe kantete i utseende ja. Skal være samme skrog som Viksund St. Cruz 290 (310), men sistnevte har noe finere linjer.

Men blir litt dyr