Jump to content

Ønsker tips om båt ca 30 fot med flybridge, pris inntil 800.000?

SF

Recommended Posts

Riviera 925 er helt klart en kandidat jeg har den inne som autosøk på finn.no og har sett på anonsen til båten du linker til. Havnesjefen dro litt på det når jeg sjekket med han om jeg kunne ha en slik en på min båtplass, han mente den var litt stor men jeg tror det går :rolleyes:

Jeg er i tenkeboksen enda og har ikke vært å sett på den aktuelle båten.

Jeg var å så på denne http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...folderId=262111

57_-546447588.jpg

Båten var for så vidt grei den, noe sliten utvendig og dårlig vedlikeholdt men interiør var bra.

Nye Steyr 164 motorer men mottorrom var uryddig og halvfullt med vann når jeg så på den.

Selve motorinstallasjonen var dårlig utført og det var utrulig trangt motorom.

Jeg valgt å stå over, den ble solgt etter at prisen ble nedjustert til 550'.

57_1891621026.jpg

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Så jo brukbar ut den Baylineren, til og med tredørk! Men slike prosjekter forutsetter vel man at ikke bare har kompetansen til å ordne ting og tang, men også et sted å jobbe med båten innendørs og nødvendig verktøy. Jeg har ingen av delene, så jeg forstår godt at du valgte å stå over.

Når det gjelder bredde kan jeg ikke forstå at Rivieran blir for bred. Har hatt 4 meter brutto plass de to siste årene og de har egentlig vært for brede for min Riviera. Lykke til i båtjakten og hold oss informert.

Redigert av BårdK (see edit history)

Jeg ligger på 3,5 meters plass med min Riviera og båsen er romslig nok.

Riviera 925 er oppgitt til 3,25 bred, noe som gjør den sammenlignbar med Scand Baltic 29 som vel er oppgitt til 3.28 bred,

og som det er mange av i 3,5-metersplassene rundt om i båthavnene.

I tillegg veier Riviera`en under 5 tonn, noe som kan være praktisk i de havnene som har dette som vektbegrensing.

Riviera 925 glir stort sett inn i alle småbåthavner uten å hverken utfordre eller provosere havnesjefen på bredde- og tyngdekrav,

og er sånn sett ganske uproblematisk å plassere de fleste steder.

Da jeg sist var på nybåtjakt, klarte jeg det kunststykke å først gå i kontrakt med en annen og tyngre båt,

men som holdt akkurat på breddekravet innenfor 3,5 meter, uten å være klar over (les: våken nok...)

at havna også har en vektbegrensing på 5 tonn :sweat:

Rådyra ble plutselig veldig gode, og det umuliges kunst ble brått og brutalt dagsaktuell kompetanse,

men jeg klarte uforståelig nok å liste meg baklengst ut av den første kontrakten med (nesten) fri rygg :blush:

Det hadde antagelig ikke vært like lett i dag.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Når det gjelder bredde kan jeg ikke forstå at Rivieran blir for bred. Har hatt 4 meter brutto plass de to siste årene og de har egentlig vært for brede for min Riviera.

Jeg ligger på 3,5 meters plass med min Riviera og båsen er romslig nok.

Høres betryggende ut, kunne godt tenkt meg en Riviera om jeg får økonomien i det til å gå opp.

Jeg har til nå hatt drevbåter og er litt lei hele skiten. Har dere synspunkter for og mot hhv drev og aksling på Riviera'en?

Har som sagt hatt litt trøbbel med drev.

Takk for tilbakemelding forresten.

Jeg har akselversjonen (samme som BårdK) av Riviera 925 med Yanmar 6LP (290 hk) og kan først og fremst uttale meg om den.

Ut fra båtens størrelse og tyngde er det et raskt og sjøsterkt skrog, som går mykt og retningsstabilt også i tildels grov sjø.

Jeg går mye strekningen Vestfold-VestAgder t/r direkte "utaskjærs" (med autopilot), så sjøegenskapene er vel utprøvet.

Baugen løfter seg litt med halvplanerskroget og kan dermed slå litt i grov motsjø, men dette elimineres med litt bruk av flaps.

Toppfart ca. 27 knop, ca 25 knop med litt ferielast, med andre ord hastigheter som konkurrerer med mange v-bunnskrog.

Grei marsjfart er ca. 20-22 knop.

Snittforbruk av diesel har for meg ligget på ca. 1,6 -1,7 l/ nm eller ca. 12-13 liter/ time i snitt i løpet av en sesong.

Det er de samme argumentene jeg har for å foretrekke aksling i neste båt, i tillegg så har en hel del drevbåter lav retningstabilitet i lave hastigheter og en irriterende planingsterskel. I Sea Ray'en ble det å skjene av gårde i 6-7 knop eller full rulle i 25+.

Litt av grunnen til at Baylineren ikke ble vurdert videre var, mye som hang og slang, dårlig motorinstallasjon, trangt motorrom (det kunne se ut som du måtte ut med en maskin for å bytte batterier) og drevene. Her ble det ikke bare et Bravo drev som skulle vedlikeholdes men to :nonod: det fristet ikke.

Forbruket du oppgir Phoebe burde ikke skremme noen :yesnod:

Redigert av SF (see edit history)

Joda, forbruket er jeg fornøyd med.

Yanmar 6LP-motoren er i det hele tatt en suveren motor.

Du nevner

"I Sea Ray'en ble det å skjene av gårde i 6-7 knop eller full rulle i 25+."

Jeg mener at fartsområdet 13-20 knop er sterkt undervurdert,

og det er i disse hastighetene en halvplaner ofte kommer til sin rett når sjøen går litt grov.

16-18 knop kan være helt perfekt når det blåser,

og når baugen blir trimmet litt ned,

skal det være mye hvit sjø før jeg har behov for å legge ned farten.

Argumentene rundt "allround"farts- og sjøegenskaper hos moderne halvplanerskrog kontra helplaner i sjø drukner ofte i forbruks- og toppfartdiskusjonene, men for meg er blant annet å effektivt kunne utnytte farten i hele "mellomregisteret" under vanskelig vær- og føreforhold et av de viktigste argumentet for valg av en god halvplaner.

Uansett har jeg gode topp- og marsjfartytelser i tillegg, selv om det antagelig koster meg 1 desiliter ekstra pr/nm i forhold til v-bunn og drev når jeg skal hente ut de siste knopene. Men det betaler jeg gjerne.

Redigert av Phoebe (see edit history)

Hadde ikke vært redd for kamd 42 i denne båten siden den er 1996 mod er det 99% sikkert Kamd 42p-a utgaven. Den er 99% lik kamd 43 som jo har godt rykte selv om de også har disse berømte oljedistrubisjonshusene uten filtrering av oljen til kjølinga av stemplene. Alle VP 31,32,41,42,43,44 har disse fram til 2000 ca.

Kamd 42 ryker topppakning men det gjør også alle de andre fram til 2000ca før ny kom.

Men klart alt ryker ved uvettig kjøring og manglende service etc. :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Jeg mener at fartsområdet 13-20 knop er sterkt undervurdert,

Enig, og det var det vi så med Sea Ray'en, vi gikk oftere og oftere med lav hastighet. Båtturen var mye triveligere i 7 knop enn i 30.

Greit nok skal du fra A til B så er det kjekt å kunne marsje i 30 knop slik jeg kunne med den, men tror jeg klarer meg helt fint med marsj i 15-20 knop.

Noen som kjenner NB 840 Fly? Ser litt trauste ut men har sin sjarm. Synes å ha lest at de ikke har de aller beste egenskaper i motsjø, stemmer det?

Hvordan er kvaliteten på disse båtene? Vil anta at også denne er et godt alternativ i "min" klasse.

50_-126427642.jpg

Det lå en 2000 modell til kr 800' tidligere i år. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...folderId=262111

Redigert av SF (see edit history)

BårdK, jeg regner med du og flere andre kjenner til svakhetene med KAMD 42 i annonsen du linker til. Disse gjelder også KAD 42. For de som ikke kjenner til disse svakhetene, er de absolutt verdt å vite om. :wink:

Jeg er klar over det, men har forstått av egne tråder om problematikken at svakheten lar seg fiske gjennom en oppgradering. Ellers så jo Rivieraen til 870 k veldig fin ut. Noe undermotorisert, men skal man ha større motor synes det vel også på prisen.

Hei,

Riviera ser ut til å være en kjempe båt og vurderer en slik selv når jeg skal bytte.

Mener å ha lest her inne i en annen tråd at denne båten bør ha 290-300hk motor,

så denne med KAD 42 blir vel litt undermotorisert?

Har Riviera bare en type skrog? halvplaner skrog? Hva skjer når du putter in feks 2x200HK og drev i dette skroget. Fortsatt halvplaner eller helplaner?

Noen som har meninger rundt dette?

MVH

Bjørn

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=19634714

Eller denne dersom du skal lenger ned i pris.

Jeg har faktisk vært å sett på denne, dette er vell egentlig et 27 fots skrog pluss baugspyd og badeplattform. Den er rett over 3m bred og er egentlig for liten for FB. Trang inni og har et svært lite akterdekk, er mindre enn det ser ut til på bildene.

24_786944619_hoved.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...