Tine IV Startet 11.Februar.2004 Link til dette innlegget Startet 11.Februar.2004 Heisann. Nå har jeg skrapet ned og nesten ferdig med finpussen i båten . Da kommer spørsmålet , må det være varmt i været før jeg oljer slik det er når man skal lakke ? Eller kan jeg starte med den jobben snart ? Og hva annbefales av dere , hvilken olje blir det best resultat av ? Håper det kommer noe smarte tips og råd . Hilsen Kaptein på Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Jon-Kåre Svart 12.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2004 Mener at de fleste oljer ikke er avhengig av tempratur men de kan bli tykkere i kaldt vær. Da KAN DU ENTEN VARME BOKSEN LITT ELLER ETTERSOM DET HER ER SNAKK OM INNREDNING SÅ SKULLE DET VEL GÅ Å FÅ LITT TEMTATUR MED EN VIFTE (HAR HVERT BORTI CAPS lOCK) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Tine IV Svart 12.Februar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2004 Mange som har vært innom men kun en som svarer , men det holder jo når svaret er ok Har handlet inn Benar olje med UVR idag så da blir det vel saker tenker jeg. Takker for svaret jonkare .Så da er det vel bare og sette i gang snart . God helg alle sammen Hilsen Kaptein på Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
M/S Bastard Svart 12.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2004 Vil ikke oljen trekke sent da treverket har trekt seg sammen i kulda? Jeg tror jeg ville hatt på varme over flere dager, før og etter behandlig! Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 12.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2004 Vet ikke hvor kalt det er der du holder til, men du skal være forsiktig med å olje i for kaldt og fuktig vær. Du får ikke den finisjen som du ønsker. Oljen trekker fuktighet fra luften og blir lett grå fordi tørke prossesen går for tregt. Jeg er i samme situasjon jeg venter på varmere og tørrere vær. Benarolje er også produktet jeg vil bruke. Bedre åvente en å få alt arbeidet spolert. Kaare Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 12.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2004 Vil ikke oljen trekke sent da treverket har trekt seg sammen i kulda? Jeg tror jeg ville hatt på varme over flere dager, før og etter behandlig! Er ingen guru på området, men vil vel tro at det er mere fuktighet i treverket nå enn på våren når sola varmer mere. Min båt ligger på land, og det er sikkert forskjell i forhold til å ligge på sjøen, men det virker som innredningen i min båt er ganske fuktig ihvertfall. Og da vil vel ikke oljen trekke skikkelig inn. Tror også at det vil være større fare for å få skjolder når det er så ustabil temperatur ute. Men det er mulig det holder allikevel. Jeg ville ihvertfall ventet til det ble varmere i været, evt som Bastard skriver, fyre godt i flere dager for å få tørket og varmet treverket litt. Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 12.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2004 Holder oså på med nedsliping av inventar. De små delene som kan skrues løs tar jeg med i oppvarmet lokale for oljing, resten får vente til det blir varmere i været. Tror, som flere her at finishen blir bedre i rett temperatur. Og skal du varme opp båten innvendig må du i alle fall sørge for god ventilasjon i tillegg, ikke bra å dra i seg oljedunsten!Bruker Owatrol D1 + D2 mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Tine IV Svart 12.Februar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2004 Kjempe bra med flere meninger og synspunkter her . Men spurte i butikken og endel andre i havna ang olje inventaret . Dem andre oljer å står i dem . Men litt varme på før du starter opp og ha på varmen litt etterpå hjelper godt .Det som er , er vel det at det klør i fingra , orker snart ikke og vente lenger jeg. Men har da endel finpussing igjen så jeg starter ikke og olje imårra da Hilsen Kaptein på Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.