Jump to content

Olje innredningen


Tine IV

Recommended Posts

Heisann. Nå har jeg skrapet ned og nesten ferdig med finpussen i båten . Da kommer spørsmålet , må det være varmt i været før jeg oljer slik det er når man skal lakke ? Eller kan jeg starte med den jobben snart ? Og hva annbefales av dere , hvilken olje blir det best resultat av ? Håper det kommer noe smarte tips og råd .

 

Hilsen Kaptein på  Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Mener at de fleste oljer ikke er avhengig av tempratur men de kan bli tykkere i kaldt vær. Da KAN DU ENTEN VARME BOKSEN LITT ELLER ETTERSOM DET HER ER SNAKK OM INNREDNING SÅ SKULLE DET VEL GÅ Å FÅ LITT TEMTATUR  MED EN VIFTE (HAR HVERT BORTI CAPS lOCK)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Mange som har vært innom men kun en som svarer , men det holder jo når svaret er ok  :flag: Har handlet inn Benar olje med UVR idag så da blir det vel saker tenker jeg. Takker for svaret jonkare .Så da er det vel bare og sette i gang snart .

God helg alle sammen :eek:

 

Hilsen Kaptein på   Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvor kalt det er der du holder til, men du skal være forsiktig med å olje i for kaldt og fuktig  vær. Du får ikke den finisjen som du ønsker. Oljen trekker fuktighet fra luften og blir lett grå fordi tørke prossesen går for tregt.

 

Jeg er i samme situasjon jeg venter på varmere og tørrere vær. Benarolje er også produktet jeg vil bruke. Bedre åvente en å få alt arbeidet spolert.

 

Kaare

Link to post
Share on other sites

Vil ikke oljen trekke sent da treverket har trekt seg sammen i kulda?

Jeg tror jeg ville hatt på varme over flere dager, før og etter behandlig!

Er ingen guru på området, men vil vel tro at det er mere fuktighet i treverket nå enn på våren når sola varmer mere. Min båt ligger på land, og det er sikkert forskjell i forhold til å ligge på sjøen, men det virker som innredningen i min båt er ganske fuktig ihvertfall. Og da vil vel ikke oljen trekke skikkelig inn. Tror også at det vil være større fare for å få skjolder når det er så ustabil temperatur ute. Men det er mulig det holder allikevel. Jeg ville ihvertfall ventet til det ble varmere i været, evt som Bastard skriver, fyre godt i flere dager for å få tørket og varmet  treverket litt.
Link to post
Share on other sites

:headbang:

Holder oså på med nedsliping av inventar. De små delene som kan skrues løs tar jeg med i oppvarmet lokale for oljing, resten får vente til det blir varmere i været. Tror, som flere her at finishen blir bedre i rett temperatur. Og skal du varme opp båten innvendig må du i alle fall sørge for god ventilasjon i tillegg, ikke bra å dra i seg oljedunsten!Bruker Owatrol D1 + D2

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Kjempe bra med flere meninger og synspunkter her . Men spurte i butikken og endel andre i havna ang olje inventaret . Dem andre oljer å står i dem . Men litt varme på før du starter opp og ha på varmen litt etterpå hjelper  godt .Det som er , er vel det at det klør i fingra , orker snart ikke og vente lenger jeg. Men har da endel finpussing igjen så jeg starter ikke og olje imårra da  :headbang:

 

Hilsen Kaptein på   Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...