Jump to content

hvor mye koster en 10-15hk diesel?


eysteind

Recommended Posts

Vanskelig spørsmål -  :nonod: omtrent som "Hvor mye veier en fisk"! :crazy:

 

Gjorde en udersøkelse i fjor våres, før jeg kjøpte min Sjømann. Vurderte da å skifte fra bensinmotor i en 24' tresnekke til diesel.

 

Ny 16 hk Vetus (Mitsubishi) m. varmeveksler og gear lå på ca. 40.000,- i tillegg kom det ny propell og -aksel, ca. 5.000,- + jobben med å sette i motor, ca. 5.000,-

 

Mener å huske at de blå Solé-motorene var noe rimeliger, men husker ikke akkurat hvor mye.

 

Dette ble ikke aktuell da jeg 2 mnd etter fant Sjømannen og den kom omtrent på det samme.  :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

takker for svar. Da kan eg vel seie eit tak på 50.000.

 

Så kommer spørsmål 2. Ser at det selges 18fot Siesta halvfabrikata til 58.000 inkludert hartopp/vindskjerm. Trur dette kunne blitt en spenende prosjekt. Båten er selvlensende og eg ser føre meg å utstyre den med en fin teakdørk, vanntette bryterer og innstrumenter og puter som er lette å ta med seg. Trur ikke det er nødvendig med kallesje på en slik båt...

Her er et bilde av båten:

Bilde

 

vil tippe eg kunne selge denne for 130-150.000. Vil folk vere villige til å betale det for en slik båt? Vet det kan bli litt styr med CE-godkjenning, men vil ikke ta denne debatten nå.

Trur dette kan bli den perfekte landsted og fiskebåten!

Link to post
Share on other sites

...Vil folk vere villige til å betale det for en slik båt? Vet det kan bli litt styr med CE-godkjenning, men vil ikke ta denne debatten nå.

Ja det vil jeg da tro. Det jeg har verre for å tro, er at du skal kunne unngå direkte tap økonomisk, i tillegg til alt arbeidet, for en pris på 130-150 000,-.

 

Motor: 50 000,-

Halvfabrikat båt: 58 000,-

Tank: ?,-

El. opplegg: ?,-

Instrumenter og ratt: ?,-

Seter: ?,-

Dørk: ?,-

Beslag utvendig: ?,-

Arbeide: ?,-

 

Kanskje klarer du å komme ut på null. Det eneste du sitter igjen med da, er eventuelt gleden ved å bygge den. Jeg ville hatt litt større marginer og gått på før jeg satte igang. Og som du nevner, selger du båten før du selv har hatt den 5 år, er det et spørsmål hvordan det blir med CE godkjenning...

Link to post
Share on other sites

dette er grunnen til at det nesten ikke bygges såpass små båter lengre. De faste kostnader som motor, tank vinduer ( på seilbåt; wincher, mast, kjøl osv) er faktisk ganske like på båter mellom 18-25-28 fot. Dermed blir de minste båtene uforholdsmessig dyre, og dermed vanskelige å selge. Material kostnad til skrog utgjør svært lite om båten økes fra 18-25 fot, støpepluggen koster omlag det samme.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...