Jump to content

Raser bruktmarkedet?


Jack Sparrow

Recommended Posts

Helt naturlige markedsmessige svingninger, dette prøves jo hver vinter og hauses opp (slik som trådstarter her prøver)

Markedet vil jo alltid variere fra år til år og sesongmessige variasjoner.

 

Men når det er sagt så trodde jeg vel at det var velkjent at de gammle og nye Svenskebåtene ikke klarer holde dampen i priskorregeringen som nå er.

Men fortvil ikke, det er ikke så mange av de igjenn og de kommer nok til fornuft og kjøper skikkelig Tysk/Fransk/øst Tysk markedstillpassede kvalitets produkter neste gang.

 

Vi har jo noen fortvilte medlemmer her som kjemper med nebb og klør for sine investeringer og valg, de har vel bare sett markedet og prøver et fortvilt forsøk.

 

Dette er jo faktisk en sannhet som de bare må ta innover seg, men bevares mange fine båter fra Sverige også. Veeeldig synd jeg ikke har råd. :diving:

Link to post
Share on other sites

Vil ikke tro at bruktmarkede raser, men at det nå kommer en korrigering som gjør at gammle båter må prises etter hva nye og nyere båter koster er vel egentlig helt på sin plass. Synd for meg som har en gammel båt, jeg får mindre for den når den skal selges men tar det igjen ved kjøp av redusert pris på en som er nyere.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Jeg solgte en 87-mod Saga 25 CC i sommer. Fikk faktisk 40.000 mer enn hva jeg selv ga i 2001 så jeg fikk iallefall dekket inn de påkostninger jeg hadde hatt.

 

Jeg er glad for at jeg solgte akkurat når jeg gjorde. Jeg tror nok at 20 år gamle båter fra 80-tallet vil bli værre å omsette når alle de nybåtene som har vært solgt de senere årene får noen år på seg og kommer på bruktmarkedet. Gjennom store deler av 90 tallet var det jo et labert nybåtsalg slik at man da stort sett kun hadde bruktbåter fra 80-tallet å velge mellom. Nå begynner båtene fra den perioden å bli vel gamle med sine 20 +/- samtidig som man kan velge mellom nyere bruktbåter fra århundreskiftet.

Link to post
Share on other sites

Så lenge "AS Norge" går så det suser, renten på akseptabelt nivå og privatøkonomien generelt er på topp så har jeg liten tro at markedet raser for tiden, men om det vil rase i fremtiden er ikke så greit å spå noe om

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Men når det er sagt så trodde jeg vel at det var velkjent at de gammle og nye Svenskebåtene ikke klarer holde dampen i priskorregeringen som nå er.

 

kjöpte du en HR 352 för 20 år sedan er den 'bare' värd det dobble idag..............litt dålig damp... :lol:

 

http://www.sailguide.com/search/infopage.php?boat_id=623

 

 

(problemet er att finna dessa båter, ägarna säljer ikke av noen anledning...trots att dom kan få en helt ny större tysk båt för samme penger, jag lurer vad beror det på :wink: )

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Tror nok som vi har sett før senhøstes at det muligens er en liten justering i markedet. Helt normalt. Når det ligger 20 - 25 år gamle båter til salgs i månedsvis til priser som er hinsidige vil det bli en justering. Har fulgt med på noen utvalgte båter siden i sommer. Flere er enda ikke solgt, og årsaken er for høy pris. De som er solgt har gjerne kuttet prisen med 100 - 150 k.

Link to post
Share on other sites

Helt enig i at de ikke selger, og jeg forstår hvorfor. Jeg skal være den første til og inrømme at med det antall Tyske/Franske som er solgt i Norge og med all importen vil nok dette også være et utsattmarked. Men hva vil importørene gjøre da for og få solgt ny, og beholde bunnlinja i ragnskapet

 

Men for og bytte litt båt type.

Alle disse daycruserne og åpne motorbåtene typ med påhenger, de er det jammen mange av på finn, Hvordan kan dette markedet henge sammen, her skulle en jo tro at det vil bli et overflod av båter og gode priserfor kjøper nå.

Link to post
Share on other sites

At vi ser et ras med den generelle økonomiske situasjonen vi har i dag, tror jeg lite på. Eiere av eldre båter (som meg) må imidlertid innse at de blir mindre etterspurt i markedet enn de har vært, med et tilhørende prisfall. Dette siden det det etterhvert blir maaaange mennesker med god råd som etterhvert får maaaange nyere bruktbåter å velge mellom.

 

Jeg ser det imildertid slik at ønsker man en nyere (2000 mod og oppover) brukt seilbåt over 30 fot så får man betale rundt 600' eller mer. Min båt har kostet meg litt over 200' til nå. Den er gammel i konstruksjon, men mye av det tekniske er byttet ut og er bedre enn det du finner på nyere båter. Jeg synes det er dyrt nok med båt som det er, og tror egentlig ikke båtkosen hadde blitt 3 ganger større med en nyere båt. Slik som det er nå vurderer jeg å avspassere 4-5 uker til neste år slik at jeg kan få en 8 ukers sommerferie.. Hadde jeg hatt båt til 700', måtte jeg kanskje ha tatt disse dagene ut i lønn istedenfor, slik sett kan man si at båtkosen blir større med en eldre og mindre båt. Hadde økonomien vært myyyye bedre hadde jeg sikkert kjøpt meg en større båt, men slik det er i dag er jeg ganske fornøyd med båten..

 

Alle vi som har båter fra 70 og 80 tallet, må nok innse at båtene detter noe i verdi. Vi kan ikke lenger forvente å få tilbake samme antall kroner som vi ga for båten, med noen unntak selvfølgelig. Det koster imidlertid å ha båt, og når regninga gjøres opp er det ikke sikkert at det er verditapet som har vært den store økonomiske belastningen. Forsikring, båtplass, løft, opplag, bunnstoff, olje, impeller, filter, oppgraderinger, havneavgifter, diesel, reparasjoner, ++++ Til syvende og sist vil dette som regel utgjøre større utgifter enn verditapet. Jeg har regnet litt på dette i det siste, og ble forbauset over hvor mye som egentlig går med.... Så blir det en vurdering for den enkelte av oss hvor mye båtkosen er verdt....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

jepp så er det...tror jag letade i 2 år innan jag fann min.

 

kompisen som sålde sin HR352a förra året hade vel 20-30 seriöse spekulanter...några bjöd på tlf utan att ha sett båten.

han som kjöpte han gick på langsegling direkt ned til Medelhavet.

 

kompisen letar idag efter en rimlig HR37a

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Er i grunnen mer bekymret for at miljøspøkelset skal innhente oss som har litt større motorer. Derfor skulle det ikke forundre meg om halvplanere fra 80-tallet med store diesler i første omgang blir oppfattet som litt fy. I neste omgang blir det oss med litt nyere motorer.

 

Skal ikke se bort fra at dette vil influere på etterspørselen.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Raser bruktmarkedet? ja det har jeg også lurt på..

 

Min gamle Skarpnes 30 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=11406197 byttet jeg inn i en Scand Baltic i sommer, jeg ga 150.000,- i mellomlegg og Scand`en lå priset til 499.000,- teorertisk fikk jeg da 350.000,- i inbytte.

 

Jeg ser at Stavanger Marinesenter har slitt med salget av gamle båten min, prisen har raset fra 375,- i sommer til 259,- i dag.

 

Er dette et typisk ras i bruktmarkedet fra 80`talls båter?

 

PS: 259,- er rå billig for denne båten!

Skarpnes 30

Scand Baltic 29

Princess V39

Link to post
Share on other sites

Er i grunnen mer bekymret for at miljøspøkelset skal innhente oss som har litt større motorer.
Jepp.... Klart at når forventet prisøkning på fossilt brennstoff kommer, må det få utslag på omsetning av båter med vesentlig forbruk av drivstoff. Jeg synes i tillegg å se at båter som trenger litt jobb må svært lavt ned i pris for å bli solgt, samt at litt ukurante båter har vanskelig med å finne nye eiere. Skulle gjerne også sett statisstikk på omsetning av tresnekker, her virker det som markedet er relativt tregt.
Link to post
Share on other sites

store diesler i første omgang blir oppfattet som litt fy.

 

Den tanken tror jeg mange har tenkt.

Jeg er litt overrasket over at såpass mange av de som kjøper stor seilbåt av et merke jeg nå ikke orker å nevne er førstegangskjøpere av seilbåt. Det er mange som kommer fra stor motorbåt.

Link to post
Share on other sites

Noe ras tror jeg ikke på så lenge Ola Normann har så mye penger som han har men at eldre båter blir tyngre å selge og at fantasi prisene på disse forsvinner :yesnod: Det har jeg tro på.

 

Vet du hva Skarpnesen kostet ny i 1984? Gammel tommelfingerregel sier at den vil være verd det samme i kroner i dag om den er bra vedlikeholdt.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at Stavanger Marinesenter har slitt med salget av gamle båten min, prisen har raset fra 375,- i sommer til 259,- i dag.

 

Er dette et typisk ras i bruktmarkedet fra 80`talls båter?

 

PS: 259,- er rå billig for denne båten!

 

Hvis båten er i OK stand må jo dette være et kjempekupp! Hvor lenge har den vært priset så lavt?

Link to post
Share on other sites

Er i grunnen mer bekymret for at miljøspøkelset skal innhente oss som har litt større motorer. Derfor skulle det ikke forundre meg om halvplanere fra 80-tallet med store diesler i første omgang blir oppfattet som litt fy. I neste omgang blir det oss med litt nyere motorer.

 

Skal ikke se bort fra at dette vil influere på etterspørselen.

Ser ikke bort fra at du har rett i dette Arnstein, derfor burde kanskje båtfolket kjøre en kampanje på _hvor_ mye en gjennomsnittlig båtbruker med "stor diesel/bensinslukende motor" EGENTLIG forurenser pr. år: Gjennomsnittlig antall motortimer har jeg i noen sammenhenger sett anslått til 50 timer/år. Med min forrige "dieselslukende" båt ville det tilsvare kanskje 750 liter diesel pr. år (merk at jeg ser på gjennomsnittsforbruk pr. motortime - ikke i marsjhastighet - da dette gir et reelt forbruk). Hvermannsen med Passat TDI som kjører 12000 km i året bruker antakelig ca. 6000 liter diesel på dette. Altså går det 8 fornuftige familiebiler på en "umoralsk dieselslukende" motorbåt. Realiteten er at fritidsflåtens forbruk er en "fis i havet". På tide av noen kjører denne vinklingen. (Utslipp som genereres ved selve produksjonen av fritidsbåtene er antakelig mye mye større...).

 

Red: Dette ble visst OT :blush: - måtte bare få det ut...

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Samme år etter år. Når vi har passert oktober dukker spørsmålene alltid opp; Har vi nådd toppen i båtmarkedet? Raser båtprisene? Får vi rekordlave prise til våren?

 

Ingenting i den generelle økonomien og samfunnsutviklingen tyder i år heller på noe krakk eller betydelig fall. MEN vi kan ikke forvente at vi skal tjene gode penger på å eie og selge båt, slik det har vært.

 

På de ti siste årene fant jeg ut at jeg har tjent 30.000,-, 50.000,- og 170.000,-, tilsammen 250.000,- på å ha båt.

 

Slik vil det ikke bli i årene framover. De fleste vil få pengene igjen og noen kanskje tjene litt - og noen kanskje tape litt. Men...

 

Glem båtkrakket - det kommer ikke i overskuelig framtid.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser ikke bort fra at du har rett i dette Arnstein, derfor burde kanskje båtfolket kjøre en kampanje på _hvor_ mye en gjennomsnittlig båtbruker med "stor diesel/bensinslukende motor" EGENTLIG forurenser pr. år: Gjennomsnittlig antall motortimer har jeg i noen sammenhenger sett anslått til 50 timer/år.

 

Hvor mye en gjennomsnittlig båt med dieselmotor bruker i året avhenger av spørsmålet som stilles;

 

1. Hvis det er snakk om co2 utslipp så er forbruket utrolig lite

 

2. Hvis det er snakk om innføring av "veiavgift" på diesel til fritidsbåt så er forbruket utrolig stort

 

Det er nok av innlegget på forumet som dokumenterer dette! :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...