Viking. Startet 3.Desember.2007 Del på Facebook Startet 3.Desember.2007 (redigert) Hei. Som sikkert flere av dere har sett tidligere så har jeg hatt et restaureringsprosjekt som jeg er ferdig med.. Så kommer spørsmålet; Jeg hadde tidligere en trebåt som jeg hadde planer om å restaurere, men skroget var for dårligt og planene ble skrinlagt. MEN, jeg tok vare på teakdekket. Det er nå høvlet ned i en industrihøvel, med strålende resultat. Dekk, før høvling: Etter høvling: Spørsmålet er menings basert, etter skjønn selvsagt.. Har dere noen tro på at denne båten (se under) kler et teak område i det nedfelte området på fordekket? Disse stavene er bare lagt ut for test, og skal selvsagt tilpasset med en ytterlist som går helt rundt teakområdet og nates med hvit eller sort natemasse... De ble også lagt ut før båten var lakkert og fenderlist var montert.. Har forøvrig flere staver så tilpassing og fjerning av de sorte områdne på noen av stavene blir selvsagt gjort. Er veldig usikker på om jeg skal gå for dette eller legge det på is... Hva mener dere? Viking. Redigert 3.Desember.2007 av Viking. (see edit history) Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Honduras Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Tror jeg på den båten der hadde begrenset meg til 4-5 teakstaver på midten, og kuttet ut de på sidene. Noe ala dette: Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
tuffff Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Nei, siden du har det feltet litt nedsenket allerede, så ville jeg nok fyldt det helt ut. Behold det ubehandlet så har du et flott skridsikkert fordekk. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 (redigert) Nei, siden du har det feltet litt nedsenket allerede, så ville jeg nok fyldt det helt ut. Redigert 3.Desember.2007 av Hebbe (see edit history) Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
vikers Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 (redigert) Her er jeg også enig i at du burde fylle det helt ut, slik du har prøvelagt dette. MEN... jeg ville nok hatt oljet dette med edelolje (el. lign.) slik at du får den gyldne glansen. Legg gjerne i noe antiskli-pulver (perler) slik at du får et trygt dekk. Husk her at du da må ha en olje, som gir et "lakkfinish-belegg", eventuelt om du lakkerer med mange tynne lag, og har i perlene på siste strøket. Vedlikehold her blir bare å vannslipe litt hvert år og legge på nytt toppstrøk. Gjort på et par timer.... Jeg har aldri forstått hva som er pent med den grønn/grø fargen som teak får uten behandling.... Fin båt er og blir det! Redigert 3.Desember.2007 av vikers (see edit history) Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
tuffff Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Sølvgrått, vikers. Teakdekket blir sølvgrått - dersom det er grønt er det på tide med en vask. Grå eller brune teakdekk er åpenbart en smakssak - jeg bare fremhevet hva jeg ville gjort. Lekkert med teak blir nok dekket uansett. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Kan vekten av dette ha en betydning? Sitér dette innlegget Link to post
Viking. Svart 3.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Kan vekten av dette ha en betydning? Tenkte du på vekten av teaken i forhold til fart, planing, forbruk og liknende? Det er en relativt uvesentlig vektøkning i dette. teaken veier ikke mer enn 4-5 kilo.. Max. Det som er det vesentlige her, er om det kommer til å bli passende, utseendemessig.. Eller om det blir helt krasj i design... Takker for innspill, men er fortsatt usikker på hva jeg skal gjøre. Tar gjerne imot flere "synsinger" for og imot Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Viking. Svart 3.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Nei, siden du har det feltet litt nedsenket allerede, så ville jeg nok fyldt det helt ut. Behold det ubehandlet så har du et flott skridsikkert fordekk. mvh tuffff Har også tenkt en del på dette.. Lakk, olje eller ingenting... Hvis jeg går for jobben, så tror jeg at jeg kommer til å ha det ubehandlet i en periode først. For deretter å behandle dekket hvis jeg ikke trives med den "sølvgrå" finnishen. Da blir det i tilfelle olje eller lakk. Det finner jeg sikkert ut av etter å ha studert noen andre båter med liknende dekkstaver Men spytt ut om noen har noen meninger. Viking. Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
skage Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Nei, ikke legg teak. Personlig tror jeg at båten din kler best den orginale looken som er i dag, jeg tror at det vil bli litt for dominerende, virke litt "tungt" på fordekket det. Bevar den slik den er er min mening. Sitér dette innlegget Link to post
Viking. Svart 3.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 (redigert) Det er nettop det som er den store tvilen her :confused: For å lette litt på"tyngden" kan jeg eventuelt legge hvit natemasse...?? Redigert 3.Desember.2007 av Viking. (see edit history) Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
avsluttet Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Bare pass på at båten ikke blir "jålete". Skulle du gjort dette kunne det blitt finere med større, grovere teakbord. Plassert med større mellomrom, og uten nating. Noe slik som noen av finske "Minor" har. Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 4.Desember.2007 Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 Hei! Jeg ser du skriver mahogny/teak. Ut fra bildene du viser så må jeg nok kansje skuffe deg. Jeg er temmelig sikker på at det er mahogny det er bilde av og ikke tek. Som du sikkert vet har mahogny helt andre egenskaper enn teak når det gjelder å stå ubehandlet, så dersom du skal legge det på så burde det nok lakkes. Når det er sagt så er jeg sikker på at det blir lekkert å legge det helt ut og med hvite nat. Ser det er enkelte som mener at det kan bli for jålete, men de lukker vel øynene dersom de uheldigvis skulle komme til å se en Riva. Sitér dette innlegget Link to post
Viking. Svart 4.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 Hei! Jeg er temmelig sikker på at det er mahogny det er bilde av og ikke tek. Som du sikkert vet har mahogny helt andre egenskaper enn teak når det gjelder å stå ubehandlet, så dersom du skal legge det på så burde det nok lakkes. Når det er sagt så er jeg sikker på at det blir lekkert å legge det helt ut og med hvite nat. Ser det er enkelte som mener at det kan bli for jålete, men de lukker vel øynene dersom de uheldigvis skulle komme til å se en Riva. Ja jeg tror også det er mahogny, den er jo såpass rødlig at jeg er nok enig med deg. Det med at den ikke gjør seg ubehandlet visste jeg ikke Kjekt å vite! Da blir det nok lakkering hvis jeg går for å legge dekket Tror jeg har bestemt meg for hvit nating ja, det gjør også dekket noe "lettere". Mørkt og sort blir ofte litt tungt. Iallefall på en såpass liten båt. Skal titte litt på nett og se om jeg blir litt "klokere" Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Honduras Svart 5.Desember.2007 Del på Facebook Svart 5.Desember.2007 Ser det er enkelte som mener at det kan bli for jålete, men de lukker vel øynene dersom de uheldigvis skulle komme til å se en Riva. Ikke ett vondt ord om Selco'n til Viking, men noen Riva blir det aldri samme hvor mye mahogny han klistrer på Jeg foreslo tidlig i tråden å bare ha noen staver på midten av dekket, helst frittstående uten nater. Jeg mener det å legge hele dekket vil virke for "tungt" rent synsmessig, da resten av båten er hvit. Det holder jeg fortsatt fast ved. Viking, kan du ikke ta ett nytt bilde med bare 4-5 staver lagt ut, slik at vi kan sammenligne. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Viking. Svart 5.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2007 Joda, jeg kan det.. . MEN, disse stavene er såpass smale, og det tror jeg ikke blir noe fint. Da burde det minst vært dobbel bredde enn det jeg har... Mener at disse da blir for spinkle.. Er dere ikke enig?? Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
avsluttet Svart 5.Desember.2007 Del på Facebook Svart 5.Desember.2007 Jo, hvis du skal bruke de materialene du har. Da blir det finere å nate dem. Har du noen lange staver å avslutte med på tvers mot baugen? Ellers, en annen ting, den andre selcoen du har tilsalgs er sannsynligvis maken til den min bestefar hadde på 70-tallet. Bare den hadde rødt dekk/innerliner på hvitt skrog. På hekken sto det en 55 hk chrysler. Pen "passbåt". Hadde jeg hatt tid, noe jeg ikke har desverre hadde jeg kjøpt den tvert og fått meg et prosjekt. Synes dette er en veldig pen båttype. Sitér dette innlegget Link to post
Viking. Svart 5.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2007 (redigert) Traust Joda, har noen lange staver, alternativt skaffer jeg noen litt lysere som kan være rundt mahogny feltet :-) Får se etterhvert hva det blir til Enig med deg, disse båtene er klassisk fine, så lenge de er i grei stand. Har sett noen røde og hvite jeg også, det var nok noen forskjellige fargevalg de hadde ut av støperiene. Du får kjøpe den da vettu, har mange gode tips/råd som du kan få med deg på veien jeg :-) Den er forresten helt lik den jeg har restaurert. Redigert 5.Desember.2007 av Viking. (see edit history) Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.