Jump to content

Erfaringer med navigasjonsredskap som håndbagasje på fly?


Jekselberg

Recommended Posts

Hei,

er det noen som har erfaringer med å fly med navigasjonsredskap i håndbagasjen etter at de nye sikkerhetsreglene ble innført? (Jeg tenker spesielt på spisse ting, og særlig på stikkpasseren.)

 

Jeg hadde med remediene ned til Frankfurt og opp igjen (til Oslo) tidligere ihøst, og opplevde at det ikke var noe problem ut av Norge, men at stikkpasseren resulterte i full gjennomsøking og lengre forhandlingsrunder ut av Tyskland (jeg fikk den imidlertid med til slutt, under lovnad om å sjekke den inn heretter...).

 

Stikkpasser nevnes ikke eksplisitt på listen over forbudte gjenstander, men hører vel strengt tatt inn under:

"verktøy som kan brukes som spisst eller skarpt våpen, så som driller og bits, tapetkniver ("box cutters") og lignende ("utility knives"), sager, skrujern, brekkjern, hammere, nebbtenger, skiftenøkler og rørtenger, blåselamper"

Link to post
Share on other sites

Vi diskuterte dette i forrige D5L kurs her og kom vel frem til at det var lurest å sjekke det inn om man ikke elsker å kverulere med sikkerhetsvktene da... noe om sikkert en del medlemmer her kunne likt meget godt vil jeg tro..

 

Forøvig så kjøpte Poseidon inn en del gode passerer som vi kunne låne eller kjøpe ved samlingen i Stavanger.... hvis ikke så kunne en sende dem til han på forhånd....

 

(Men det siste avsnittet gjelder jo "kun" for de som skal avlegge eksamen hos Poseidon)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg leste til D5L på mange lange flyreiser. Kart og bøker hadde jeg med inn i flyet - men passeren den sjekket jeg alltid inn. Ser ikke noe poeng i å provosere sikkerhetsvaktene mer enn nødvendig med slike ting (selvom jeg på vei til Stavanger før eksamen ba en av de brenne i helv.... resten av livet :rolleyes: og da var det kanskje greit at jeg ikke hadde passeren der )

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser ikke noe poeng i å provosere sikkerhetsvaktene mer enn nødvendig...
Så sant så sant. Det er ikke så veldig mange år siden at jeg reiste land og strand rundt med 40 kg håndverktøy som håndbagasje (og prøvde å simulere at det bare var 20 kg :blush: ) men nå går det jo ikke an å ha livsfarlige våpen som en halvliter Cola i håndbagasjen en gang...

 

Ingen grunn til å provosere, det blir der bare surskap av. Sikkerhetsreglene, hvor dumme de nå måtte være, skal håndheves av sikkerhetsvaktene, de gjør bare jobben sin :smash:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en gang nytt batteri til nødpeileren på flyet til Gran Canaria. Jeg tenkte det kunne bli problemer, så jeg fikk et skjema fra Jotron som bekreftet at batteriet var testet i henhold til alle mulige IAAC-regler og var helt sikkert å ha med på fly. Skjemaene så de ikke på i det hele tatt. Problemet var at det var så stort at det ble betraktet som et slagvåpen :headbang: Etter litt diskusjoner fikk jeg ta det med meg likevel.

 

Dette var før sikkerhetskontrollen ble helt avsindig. Nå tviler jeg på at jeg hadde fått det med meg.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Et lite 2 mm bor kan sikkert være et potensielt våpen det også :wink: Vi ble ihvertfall stående der i rundt 20 minutter mens de bak oss tittet rart på oss. Sekken ble kjørt gjennom røntgenapparatet flere ganger uten at de så noe, men det pep jo! Så begynte hun å romstere rundt nede i sekken, og folk bak oss begynte å lure på hva vi drev med. Blikkene deres ble til latter da sikkerhetskontrolløren fant boret nederst-innerst i sekken og hun spurte om vi skulle sjekke det inn som spesialbagasje :lol:

Link to post
Share on other sites

Passeren er det bare å glemme å ta med ombord. Jeg fikk i tillegg store problemer med å ta med ei skipsklokke ombord. I scanninga på Gardermoen mente de det måtte være en tidsinnstilt sak. Hadde det ikke vært at det var ei kostbar klokke (Wempe) som skulle overleveres til Poseidon vet jeg ikke hvor lenge jeg hadde holdt ut den ydmykende behandlingen. Etter lang tid slapp jeg gjennom , uten å måtte bruke de famøse uttrykkene til Bitteliten. Det verste jeg har opplevd er imildertid i Manilas internasjonale flyplass hvor en kvinnelig poiliti masserte ballene mens en mannlig politi holdt begge armene. Da var det lurt å holde kjeft. Opplevde også noe nesten tilsvarende i Jakarta, Indonesia. (Minner meg forresten om en nordmann som ble arrestert i en forretning i Manila fordi en kvinnelig ansatt ...nei nå sporer jeg av).

Link to post
Share on other sites

Hvis noen opplever ubehagligheter i sikkerhetskontrolen på Gardermoen fordi de har med passer eller andre typer navigasjons utstyr er det bare å beklage,dette er tillatt ombord i fly. Det som ikke er tillatt er spisse eller skarpe gjenstander som har spiss lengre enn 6cm Dvs du kan ikke ta med en saks som er mer en 6cm målt fra naglen som setter saksbladene sammen.

 

Jobber i sikkerheten på Gardermoen dessverre ser jeg at mange kolleger gjør feil noe som resulterer i mange klager.

 

roy_n

Link to post
Share on other sites

Det som ikke er tillatt er spisse eller skarpe gjenstander som har spiss lengre enn 6cm Dvs du kan ikke ta med en saks som er mer en 6cm målt fra naglen som setter saksbladene sammen.

Det med de 6 centimetrene står bare nevnt eksplisitt for kniver og sakser, gjelder det allikevel generelt?

Isåfall burde vel noen opplyse passasjerene om det?

(Jeg flyr en god del utenlands, fort vekk 50-60 turer i året. Kunne være godt å vite hvilke regler som faktisk gjelder…)

Link to post
Share on other sites

Har tatt med kartplotter med antenne og en kjempekveil med med kabel gjennom sikkerhetskontrollen på innenlandstur (henting av båt).Gikk gjennom kontrollen tidlig med tanke på problemer som skulle oppstå,før ryggsekken ble scannet så ga jeg beskjed til securitasvakt hva dette var for noe og formålet med reisen og hva innhold skulle brukes til.Gikk rett igjennom med ønske om god tur. :flag:

Link to post
Share on other sites

Hvis noen opplever ubehagligheter i sikkerhetskontrolen på Gardermoen fordi de har med passer eller andre typer navigasjons utstyr er det bare å beklage,dette er tillatt ombord i fly. Det som ikke er tillatt er spisse eller skarpe gjenstander som har spiss lengre enn 6cm

En normal navigasjonspasser er jo gjerne betyedelig lengere enn 6 cm, den jeg har er jo en liten leke sak i denne sammenehengen og den er vel rundt 12-15cm lang...

 

Fra Nautisk forlag (passer 18 cm lang)

passer.jpg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Logikken og helheten i denne sikkerhetssjekken har jeg etterhvert vondt for å se.

Troen på dette fikk seg en siste knekk da man en stund hadde full sikkerhetssjekk på passasjerer som ankom med siste kveldsfly fra Cph på Torp.

Det kan da umulig være behov for en sånn sjekk for en som kun skal ut og sette seg i bilen.

 

Nå reiser ikke jeg med navigasjonsutstyr, men jeg har alltid litt smått håndverktøy og et par laptoper.

Men disse reglene praktiseres forskjellig rundomkring. Noen steder er det av med skoa, noen steder er det av med belte, noen steder er det ut med laptopen osv, osv.

Så for å unngå å akkedere med gnomene har jeg alltid verktøyet i bagasjen og absolutt ingenting i lommene ved innsjekk. Lommebok, mobil, mynter og kamera ligger i håndbagasjen.

Ekstra morsomt er det ut av Mexico. Da er ikke verktøy i innsjekket bagasje tillatt, ei heller en laptop i innsjekket bagasje. Verktøyet blir tatt ut av bagasjen og kastet.

Link to post
Share on other sites

Passeren er det bare å glemme å ta med ombord. Jeg fikk i tillegg store problemer med å ta med ei skipsklokke ombord. I scanninga på Gardermoen mente de det måtte være en tidsinnstilt sak. Hadde det ikke vært at det var ei kostbar klokke (Wempe) som skulle overleveres til Poseidon vet jeg ikke hvor lenge jeg hadde holdt ut den ydmykende behandlingen. Etter lang tid slapp jeg gjennom , uten å måtte bruke de famøse uttrykkene til Bitteliten. Det verste jeg har opplevd er imildertid i Manilas internasjonale flyplass hvor en kvinnelig poiliti masserte ballene mens en mannlig politi holdt begge armene. Da var det lurt å holde kjeft. Opplevde også noe nesten tilsvarende i Jakarta, Indonesia. (Minner meg forresten om en nordmann som ble arrestert i en forretning i Manila fordi en kvinnelig ansatt ...nei nå sporer jeg av).

Bare fortsett Roaldbj.

Jeg passerer disse kontrollene ganske ofte og lever i håpet hver gang. Har du noen tips om hvordan provosere frem en visitasjon når det føles høvelig? Reiser igjen neste onsdag, tips mottas med takk. Reiser aldri med håndbagasje for jeg liker ikke å dra på måleinstrumenter, er dette feilen? jeg må ha sexy ben for det eneste jeg opplever er å måtte ta av meg skoene. Skuffet reisende

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som ukependler så passere jeg slike kontroller to ganger i uken, og reiser stort sett kun med håndbaggasje og det går stort meget bra... Det er kun pc bagen som er med og den full av ledninger, ladere osv.. men aldri noen problemer.... Nå lipper jo jeg Gardemoen siden jeg bor på rett sted i landet, men må gjennom på Felsland... Masn finner for ut hvilket antrekk, skog og belte som gir minst problemer i en slik kontroll og innstillere seg på å bruke dette når man reiser.

 

Persopnlig så opplever jeg ikke slike kontroller som problematisk av noe slag, reglene er enkle å forholde seg til og gjør man det så unngår man stort sett problemer...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...