Jump to content

Kjølbolter Beneteau First 30E

John N

Recommended Posts

Trenger råd....

Vurderer å kjøpe en 1982 Beneteau First 30E. Båten virker godt vedlikeholdt og er tilnærmet strøken innvendig. Flere nye seil og godt ustyrt.

Ved innspeksjon under dørk fant jeg kjølbolter som var tydelig rustne. Metallet flasset av i flak og muttrene hadde mistet sin fasong.

Forøvrig var der tørt og fint under dørk.

Bør jeg avstå fra å kjøpe p.g.a. dette? Noen som er kjent med et slikt problem. Det skillte seg veldig ut fra velholdt båt forøvrig. Lar dette seg fikse? Pris?

Edited by John N (see edit history)

Kjølboltene skal være ektremt rustne før det er et problem. En kompis så dette på en first 38 fra tidlig 90-tall. Han kjøpte båten under forutsetning av at boltene skulle skiftes. Selger aksepterte dette og skiftet dem. De gamle boltene viste seg å være kun kosmetisk rustne.

Prut 50 000 eller forlang at selger skifter.

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Jeg kan bare si at hvis noen hadde forlangt at jeg skulle skifte kjølboltene før jeg solgte en 1982 30-foter, så hadde jeg bedt han ryke og reise! Kostnaden med dette vil jo være noe bortimot salgsprisen på hele båten. Nye muttere kanskje, men kjølbolter?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Utrykket meg kanskje noe feil. Vet jo ikke hvordan boltene er. Det er jo bare muttrene (og toppen av bolt) som er synlig. Dette er jo som sagt ganske kraftig rustet. Godt mulig at det bare er muttrene som bør byttes.

Vil det være noen fare å seile med dette?

Ellers noen som har erfaringer med denne båttypen?

Er ikke slik rust stort sett overflaterust? Det bygger jo voldsomt med rust, i forhold til hvilken tæring det er på materialet. Vil nok ikke tro at dette er noe problem. Om du vil føle deg bedre med nye muttere, så kan du kanskje skifte disse- men de skal være mye rustet opp i godset før dette blir et sikkerhetsproblem..

Lykke til!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Gjør rent og sjekk status, det kan gjerne se ut som hodet er rustet bort, men trenger ikke være det... Skikkelig rengjøring av muttrene og deretter sette de inn med noe rustbeskyttele om muttrene er gode nok.... Sjekk også tilstand på eventuelle skiver som er under mutteren.. Er du i tvil om kjølboltens tilstand så kan en trekke en kjølbolt og sjekke den

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

lekkasjeogsaeboetafjord_003.jpg

Jeg er litt i samme dilemma. Min seilbåt er fra 1974. Vet ikke om kjølboltene er skiftet. 16 gjennomgående bolter med mutter på undersiden.

På bildet sees et av de 8 hullende (på tvers)på jernkjølen med to bolter/muttrer som kommer ned. Kjølen er på ca 2 tonn. Boltene 18mm.

Fra en som gjerne skal ha båtene 100 år gamle, så vil jeg si at den så jo nesten ny ut. :lol:

Tror ikke dette er noe problem på mange, mange år enda, men det kan jo være at noen med bedre kunnskap vil si noe annet. Jeg hadde i allefall ikke gjort noe med slike... :sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Hulda, som nå har Elvis' julesanger dundrende ut av PC'ens nyinnkjøpte høytalere og koser seg med en 0,33 liter 3,5% Carlsberg, kan med hysterisk glede meddele at det ække så enkelt.

Gamle bolter som ruster, gjør dette med langsom forutsigbarhet. Slik som hundreårsboltene til vikers og den første seileren til Hulda. Da vi hogg opp seileren min rundt 1960, så kjølbolten ut som gulerøtter der de på det tynneste (mellom jernkjøl og bunnstokk) var på tykkelse med en slank lillefinger. Ellers var de 3/4 inch.

Det er ikke så farlig om mutteren ruster. Når man splitter slike muttere, finner man ofte at gjengepartiet er i forholdsvis god stand. Det forutsettes at materialene er av samme kvalitet.

Så kommer vi til John N. Jeg vil tro at en Benetau som er 20 år gammel har rustfrie/syrfaste bolter. Hvis mutteren er av samme kvalitet som bolten, så skal det ikke være rustdannelse. Uansett, hvis det er mye rust, må det ha stått vann i båten. Min forrige, Sylfiden, hadde ikke rust etter 10 år. Konklusjonen med rustede muttere, der mutteren er av materiale med lavere edelhet enn bolten, vil være at mutteren ruster kraftig. Kommer det vann inn til gjengepartiet, kan gjengene ruste helt vekk på få år. Splitte en mutter og se på sakene er å anbefale. Vær forsiktig med å skru av mutter, den kan dra med seg boltens gjengeparti.

Hvis både bolt og mutter er av høyverdig kvaltitet, er det noe som foregår, og man skal være misstenksom. Da kan man, f.eks. ved AISI316L oppleve spennings-, tildekkings- og andre korrosjonsformer. Slike korrosjoner kan trigge av og utvikle seg med ekspressfart.

Nå skal man ikke male fanden på veggen. Det er tross alt bare enkelte tyske innlandsbåter som mister kjølen. Tap av kjøl er en sjeldenhet.

Nå har jeg drukket opp kveldens pilsrasjon, og avslutter utreiinga. PS: Det er mao ikk dumt å sjekke sakene. Ta med en magnet og se om den 'biter' kraftig eller ikke. Det forteller noe om materialkvaliteten.

De er vel heller svært så vanlige, nærmest definisjonen på en "Ola Nordmann" siden de er så mange? Og det er vi som IKKE har en Bavaria som er særingene! :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det er ganske normalt med kjølbolter som ikke er i syrefast selv på noen båter produsert etter år 2000.

Har en kjenning med en slik båt og den er både raskere og mer solid i forhold til f.eks bav 30cr. Spesielt på kryss skal den være veldig stiv og bra. En flott båt for en liten familie.

Motorbåt er harry - A. Rosèn