Jump to content

usedvanlig god dokumentasjon av egen båt på hjemmeside

Framtia

Recommended Posts

Well done! Usedvanlig detaljert og nidkjær dokumentasjon. Men det er ikke tvil om at dette er nyttig. Jeg gjør noe lignende. Prøver å dokumentere utstyret best mulig. Tar vare på tegninger, brosjyrer og beskrivelser og setter i mappe under skilleark. Jeg lager også en beskrivelse av evt. reparasjoner eller endringer som er utført. Begynte med det på forrige båt, og da den ble solgt var dette med god dokumentasjon noe som ble verdsatt av kjøper.

Dette er i tråd med dagens regler om internkontroll og samsvarserklæring i huset og ellers i samfunnet, så hvorfor ikke i en dyr fritidsbåt. Kan også være nyttig ved evt. CE-godkjenning av importert bruktbåt. :yesnod:

Mulig jeg er teit, men jeg synes hele det anlegget så ut som et digert kråkereir.

God dokumentasjon har liten nytte når anlegget er umulig å finne fram i.

Jeg vil vel si meg enig i det du sier Mulligan, men desverre ser det slik ut i svæææært mange båter.

Hadde eieren brukt mer tid på å rydde opp i ledningene og mindre tid på å dokumentere rotet, så hadde vel det vært å foretrekke.

http://www.reginasailing.com/ er en båt med mer orden på sakene.

Enig i spagettihaug, da. Det var ikke poenget. Men god dokumentasjon kan bli gull verdt. Nå er det også slik at ikke alle har samme greie på strøm, og det blir lett til at amatører spretter opp kabelbuntene når de skal lete etter hvor en ledning går, isteden for å bruke riktig målemetode. Da blir det gjerne et slikt resultat. Men det bør minnes på at elanlegget i båter også er en del av godkjenningsproblematikken både ved CE-godkjenning og ved evt. forsikringsansvar. Jeg vet om et tilfelle der det har vært avkorting i forsikringsoppgjøret etter båtbrann fordi man hadde tuklet med ledningene selv. (For lite tverrsnitt i forhold til strømforbruket). Så få helst en fagmann til å gå over anlegget før noe skjer. (Men også fagfolk setter pris på å finne dokumentasjon over anlegget) :yesnod:

• 11 months later...